Kiskakas Animációs Filmnapok - Bajnokok ligája

Képzőművészet

Animációs kishatalmi pozíciónkat az utóbbi időben két rendezvény is erősítette. Először a Sopronban szeptemberben rendezett európai koprodukciós dzsembori, a Cartoon Forum, melyen abban a reményben vonult fel a kontinens fiatal tehetségeinek apraja-nagyja, hogy a szép számmal megjelenő iparági tényezők (mintegy 700 delegált, közülük 230 vásárló) ráharapnak, és az egymást érő pitchingek hatására sorozatrendelést adnak le animációs kezdeményeikre. A másik, animációs téren elért fegyvertény pedig a szombaton befejeződött Kiskakas Animációs Filmnapok, melyre a 130 éves fennállását ünneplő Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Európa legjobb animációs iskoláit invitálta meg a nagykörúti Kinóba.

Animációs kishatalmi pozíciónkat az utóbbi időben két rendezvény is erősítette. Először a Sopronban szeptemberben rendezett európai koprodukciós dzsembori, a Cartoon Forum, melyen abban a reményben vonult fel a kontinens fiatal tehetségeinek apraja-nagyja, hogy a szép számmal megjelenő iparági tényezők (mintegy 700 delegált, közülük 230 vásárló) ráharapnak, és az egymást érő pitchingek hatására sorozatrendelést adnak le animációs kezdeményeikre. A másik, animációs téren elért fegyvertény pedig a szombaton befejeződött Kiskakas Animációs Filmnapok, melyre a 130 éves fennállását ünneplő Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Európa legjobb animációs iskoláit invitálta meg a nagykörúti Kinóba.

*

"A MOME-n 2007-ben kezdődött egy újfajta képzés, aminek az első látványos sikere a Cartoon Forum volt, ahová két hallgatói projektünket is beválasztották. Az egyikre különösen nagy kereslet mutatkozott, a Disney európai igazgatója is lelkes volt. Azt szeretnénk elérni, hogy a hallgatók be tudjanak kapcsolódni az európai vérkeringésbe, ezt szolgálja a Kiskakas is. Az a 15 iskola, melyek ma itt a MOME-n kívül képviseltetik magukat, az animációs iskolák bajnokok ligája. Olyan, mintha elhívtuk volna az összes nagy csapatot, a Juventustól a Barcelonáig" - vallja Fülöp József fesztiváligazgató, a MOME animációs programjának vezetője. És hogy milyen képet mutat a bajnokok animációs ligája? Aligha meglepő módon erős angol és francia jelenlétet, ezen belül pedig a klasszikus, "még minden lehet belőlem" életérzésre feljogosító egyetemi diploma rivalizálását az olyan elitképzéssel, mely papírt ugyan nem ad, de nagyon is célirányosan az iparági követelményekre készíti fel a hallgatókat. Boldogok az olyan nemzetek, tehetjük hozzá, ahol az iparág az iskolától alig néhány sarokra üzemel, mindközönségesen: létezik. A hároméves képzést nyújtó párizsi Gobelins vezetése ezt a néhány saroknyi távolságot annyival is lerövidíti, hogy náluk nemcsak a tanárok osztályoznak, hanem a majdani munkaadók részéről is van értékelés, és a tanári vélemény ugyanolyan súllyal esik latba, mint azoké, akik csinálják. A Gobelins nemzetközi kapcsolatait ápoló Eric Riewer egy motivációs tréner határozottságával sulykolja iskolája hitvallását. Nem elég magyarnak lenni, tehetség is kell az érvényesüléshez - az őshollywoodi mondás továbbfejlesztett változata a Gobelins szerint: nem elég tehetségesnek lenni, addig kell kalapálni a tehetséget, míg épkézláb, meggyőző, a közönségre ható történetek kerülnek ki az alkotói kezek közül. Mert a művészkedés szép dolog, ám a Gobelins falai közt azon van a hangsúly, hogy a delikvenseket ne csak az utókor, de az iparág is díjazza. És díjazza is, például egy Oscar-jelöléssel, melyet az Oktapodi című animációs vizsgadarab mondhat magáénak, s ugyancsak az iskola hírnevét öregbíti Pierre Coffin, aki az idei év legnagyobb animációs sikerfilmjét, a hollywoodi felkérésre készített Grút jegyzi társrendezőként.

A patinás londoni Royal College of Artnak is megvannak a maga öregdiák sztárjai, mint például az alma materre mindig jó szívvel emlékező Ridley Scott vagy Susie Templeton, az animációs rövidfilm Oscar 2008-as győztese. Az animációs tanszéket vezető Joan Ashworth szerint náluk inkább művészképzés folyik, noha természetesen ők sem tekinthetnek el az iparági realitásoktól. E kettő azonban nem feltétlenül vész össze egymással - vallja a professzor asszony, aki nem látja kibékíthetetlennek a szórakoztatóipar kontra művészet ellentétet, mert mint mondja, miért is ne legyen valakinek két portfóliója: egy a művészi munkáknak, egy másik pedig az iparági megbízásoknak. Ms. Ashworth maga is megjárta a barikád mindkét oldalát, de ízlése szerint inkább a mélyebb értelmű, a környező világra reflektáló egyedi tartalmak állnak közelebb hozzá, mint a tökéletesített rajzfilmes megoldások. Szemben például a Gobelins színes-szagos, kompakt kis remekeivel, melyek között csak elvétve akad egy-egy tépelődő etűd, a királyi hallgatók munkái inkább a professzori ízlést és a Freudnak is nagyobb munkát adó asszociációkat követik. Emberek, tárgyak, mókusok titkos életére, a létezés kisebb-nagyobb kérdéseire derül fény a bemutatott művészi etűdökben, s ha az alkotói fantázia megszaladna, hát hadd szaladjon, ha elgurult a gyógyszer, simán végiggurulhat több egymást követő animáción is.

Hogy az animáció már a spájzban van és Hollywood érintésével hamarosan eléri a nappalit is, azt a Kiskakas meghívottjainak aligha kell bizonygatni. "Lev Manovich már 2001-ben kijelentette, hogy az élőszereplős film az animáció alárendeltje lesz. És tulajdonképp így is történt, ma már oly mértékben manipuláltak a live-action filmek, hogy pixelszinten mindent szét lehet szedni, és újra összerakni" - állítja fel az animációra nézve meglehetősen kedvező diagnózist Fülöp József. A hazai helyzet tekintetében pedig a MOME oktatója kifejezetten bizakodó: "A magyar animáció dizájnban mindig is nagy volt, és ha akadtak is a történetmesélésben hiányosságok, jövünk fel ebben is. Ma már képesek vagyunk történeteket is mesélni."

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.