Kiskakas Animációs Filmnapok - Bajnokok ligája

Képzőművészet

Animációs kishatalmi pozíciónkat az utóbbi időben két rendezvény is erősítette. Először a Sopronban szeptemberben rendezett európai koprodukciós dzsembori, a Cartoon Forum, melyen abban a reményben vonult fel a kontinens fiatal tehetségeinek apraja-nagyja, hogy a szép számmal megjelenő iparági tényezők (mintegy 700 delegált, közülük 230 vásárló) ráharapnak, és az egymást érő pitchingek hatására sorozatrendelést adnak le animációs kezdeményeikre. A másik, animációs téren elért fegyvertény pedig a szombaton befejeződött Kiskakas Animációs Filmnapok, melyre a 130 éves fennállását ünneplő Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Európa legjobb animációs iskoláit invitálta meg a nagykörúti Kinóba.

Animációs kishatalmi pozíciónkat az utóbbi időben két rendezvény is erősítette. Először a Sopronban szeptemberben rendezett európai koprodukciós dzsembori, a Cartoon Forum, melyen abban a reményben vonult fel a kontinens fiatal tehetségeinek apraja-nagyja, hogy a szép számmal megjelenő iparági tényezők (mintegy 700 delegált, közülük 230 vásárló) ráharapnak, és az egymást érő pitchingek hatására sorozatrendelést adnak le animációs kezdeményeikre. A másik, animációs téren elért fegyvertény pedig a szombaton befejeződött Kiskakas Animációs Filmnapok, melyre a 130 éves fennállását ünneplő Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Európa legjobb animációs iskoláit invitálta meg a nagykörúti Kinóba.

*

"A MOME-n 2007-ben kezdődött egy újfajta képzés, aminek az első látványos sikere a Cartoon Forum volt, ahová két hallgatói projektünket is beválasztották. Az egyikre különösen nagy kereslet mutatkozott, a Disney európai igazgatója is lelkes volt. Azt szeretnénk elérni, hogy a hallgatók be tudjanak kapcsolódni az európai vérkeringésbe, ezt szolgálja a Kiskakas is. Az a 15 iskola, melyek ma itt a MOME-n kívül képviseltetik magukat, az animációs iskolák bajnokok ligája. Olyan, mintha elhívtuk volna az összes nagy csapatot, a Juventustól a Barcelonáig" - vallja Fülöp József fesztiváligazgató, a MOME animációs programjának vezetője. És hogy milyen képet mutat a bajnokok animációs ligája? Aligha meglepő módon erős angol és francia jelenlétet, ezen belül pedig a klasszikus, "még minden lehet belőlem" életérzésre feljogosító egyetemi diploma rivalizálását az olyan elitképzéssel, mely papírt ugyan nem ad, de nagyon is célirányosan az iparági követelményekre készíti fel a hallgatókat. Boldogok az olyan nemzetek, tehetjük hozzá, ahol az iparág az iskolától alig néhány sarokra üzemel, mindközönségesen: létezik. A hároméves képzést nyújtó párizsi Gobelins vezetése ezt a néhány saroknyi távolságot annyival is lerövidíti, hogy náluk nemcsak a tanárok osztályoznak, hanem a majdani munkaadók részéről is van értékelés, és a tanári vélemény ugyanolyan súllyal esik latba, mint azoké, akik csinálják. A Gobelins nemzetközi kapcsolatait ápoló Eric Riewer egy motivációs tréner határozottságával sulykolja iskolája hitvallását. Nem elég magyarnak lenni, tehetség is kell az érvényesüléshez - az őshollywoodi mondás továbbfejlesztett változata a Gobelins szerint: nem elég tehetségesnek lenni, addig kell kalapálni a tehetséget, míg épkézláb, meggyőző, a közönségre ható történetek kerülnek ki az alkotói kezek közül. Mert a művészkedés szép dolog, ám a Gobelins falai közt azon van a hangsúly, hogy a delikvenseket ne csak az utókor, de az iparág is díjazza. És díjazza is, például egy Oscar-jelöléssel, melyet az Oktapodi című animációs vizsgadarab mondhat magáénak, s ugyancsak az iskola hírnevét öregbíti Pierre Coffin, aki az idei év legnagyobb animációs sikerfilmjét, a hollywoodi felkérésre készített Grút jegyzi társrendezőként.

A patinás londoni Royal College of Artnak is megvannak a maga öregdiák sztárjai, mint például az alma materre mindig jó szívvel emlékező Ridley Scott vagy Susie Templeton, az animációs rövidfilm Oscar 2008-as győztese. Az animációs tanszéket vezető Joan Ashworth szerint náluk inkább művészképzés folyik, noha természetesen ők sem tekinthetnek el az iparági realitásoktól. E kettő azonban nem feltétlenül vész össze egymással - vallja a professzor asszony, aki nem látja kibékíthetetlennek a szórakoztatóipar kontra művészet ellentétet, mert mint mondja, miért is ne legyen valakinek két portfóliója: egy a művészi munkáknak, egy másik pedig az iparági megbízásoknak. Ms. Ashworth maga is megjárta a barikád mindkét oldalát, de ízlése szerint inkább a mélyebb értelmű, a környező világra reflektáló egyedi tartalmak állnak közelebb hozzá, mint a tökéletesített rajzfilmes megoldások. Szemben például a Gobelins színes-szagos, kompakt kis remekeivel, melyek között csak elvétve akad egy-egy tépelődő etűd, a királyi hallgatók munkái inkább a professzori ízlést és a Freudnak is nagyobb munkát adó asszociációkat követik. Emberek, tárgyak, mókusok titkos életére, a létezés kisebb-nagyobb kérdéseire derül fény a bemutatott művészi etűdökben, s ha az alkotói fantázia megszaladna, hát hadd szaladjon, ha elgurult a gyógyszer, simán végiggurulhat több egymást követő animáción is.

Hogy az animáció már a spájzban van és Hollywood érintésével hamarosan eléri a nappalit is, azt a Kiskakas meghívottjainak aligha kell bizonygatni. "Lev Manovich már 2001-ben kijelentette, hogy az élőszereplős film az animáció alárendeltje lesz. És tulajdonképp így is történt, ma már oly mértékben manipuláltak a live-action filmek, hogy pixelszinten mindent szét lehet szedni, és újra összerakni" - állítja fel az animációra nézve meglehetősen kedvező diagnózist Fülöp József. A hazai helyzet tekintetében pedig a MOME oktatója kifejezetten bizakodó: "A magyar animáció dizájnban mindig is nagy volt, és ha akadtak is a történetmesélésben hiányosságok, jövünk fel ebben is. Ma már képesek vagyunk történeteket is mesélni."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.