Kockázatos struktúrák

Két kiállítás a Vasarely Múzeumban

Képzőművészet

A Vasarely Múzeum első emeletén látható kiállításokban első pillantásra nem könynyű közös elemet találni, sőt, mintha egymás szöges ellentétei lennének. Az egyik, A képek állása valójában egy utazó rendezvénysorozat címe, amelyben a médiaművészet két úttörő személyiségének, Bódy Gábornak és Zbigniew Rybczynskinek az életművét mutatják be.

A korábban Berlinben és Karlsruhéban bemutatott anyag itt annyiban módosult, hogy nagyobb szerepet kapott a lengyel kísérletifilm-rendező életműve, így rajzai, projekttervei és videomunkái mintegy betársulnak a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) több mint harminc művész munkáit bemutató és A véletlen mint stratégia címen futó nemzetközi kiállításába.

Még ha el is tekintünk a véletlennel foglalkozó tengernyi filozófiai és tudományos alapvetéstől (amelyek például racionálisan próbálják leírni vagy éppen leigázni a koincidenciákat) és a ténytől, hogy a véletlen mint munkamódszer végighúzódik a 20. század képzőművészetének történetén; kis megszorítással állítható, hogy a szerepe az ötvenes évek végétől kezdve és meglepő módon éppen az analitikus/strukturalista irányzatokban értékelődött fel. Talán azért, hogy a kiszámíthatóságból eredő, néhol hűvös egyhangúságot megtörjék. (A véletlen használatának egyik alesete, amikor a mindennapi életben létrejövő véletleneket kutatják - mint tette ezt Beke László az 1972-től vezetett Véletlennaplójában vagy az aleatorikus zene egyik pápájának tartott John Cage, aki a valóságban megesett véletlen egybeesések történetét emelte be szöveges formában egyes műveibe.)

Az OSAS kiállításán döntően az egyesület profilját is meghatározó geometrikus, konkrét és konstruktivista művekkel találkozhatunk, s a korábbi kiállításokhoz képest kissé szürkévé (néhol már-már unalmassá) fakuló összképet csak a művészek által írt szövegek teszik érdekessé. Ezekből kiderül, hogy egyes alkotók (például Nádler István) szövegszerűen tagadják a létezését, míg bizonyos művek létrejöttében csak egyszerűen szinte semmilyen szerepe nincs a véletlennek mint eszköznek vagy rendezőelvnek. Például Harasztÿ István kis mobilja, a Helyezkedők II. esetében, amelyben a kis golyók kiszámíthatatlan mozgását a megváltozott mágneses erővonalak befolyásolják ugyan, de csak azért, hogy időről időre mindegyik hozzádörgölőzhessen a "Nagy Testvérhez". Vagy Csörgő Attila itt csak tervrajzi változatban szereplő Hogyan hámozzunk narancsot? című munkájában, ahol a kész installáció tökéletes működését csupán a látogatók és a teremőrök rossz, azaz nem szándékos mozdulatai tehetik tönkre.

A Fibonacci-számsoron, a kombinatorikán vagy számítógép által generált véletlen számokon alapuló művek (például Perneczky Géza fraktálrajzai) mellett külön csoportba tartoznak azok az alkotások, amelyek valamilyen módon a kocka (alea) feldobásán alapulnak. Ryszard Winiarski képein a fehér és fekete négyzetek helyét egy kocka vagy érme feldobásával határozta meg, Diet Sayler a vonalak helyzetét és egymáshoz viszonyított szögét "számította ki" ilyen módon. Bujdosó Alpár pedig egy igazi Rubik-kockát alakított át 1978-ban úgy, hogy a színes mezők helyére szövegtöredékeket helyezett. (A kockadobáson alapuló munkákból akár egy teljes kiállítást is létre lehetne hozni - ebben biztosan szerepelne Wolsky András Egy napi véletlen című 1998-as munkája, amikor egy budapesti séta során kockadobással döntötte el, hogy egy utcasarkon merre forduljon, majd az így bejárt útvonalat egy "folyamatábrán" jelenítette meg.)

A konkrét-konstruktív munkák egyik hátránya, hogy maga a koncepció erősebb a látványnál, mintegy meggátolja a művek érzéki/érzelmi befogadását. Az OSAS által rendezett kiállításon egy kivétel található. Míg Marie-Catherine és Bernard Adde munkájában a mikádó-, vagy másként marokkójáték pálcikáinak véletlenszerű elhelyezkedése fordítódik át a síkba, majd realizálódik steril és semleges festményként, Bálványos Levente ugyanebből az ötletből kiindulva egy végtelenül szenzibilis sorozatot készített. A képlékeny gipszbe véletlenszerűen beleejtett, majd később néhol a kompozíció szempontjából kiigazított, piros és fekete grafitdarabokból, a rajzoláshoz használt maradványokból, a fehér felületből kitüremkedő, néhol kazalszerű vonalhálókból összeálló gipszreliefek egyszerre ingadoznak játékosan a tér és a sík között, és sugallnak sebezhetőséget és erőt.

A két kiállítás párosítása nem volt szerencsés. Zbigniew Rybczynski tárlata mindenképpen üti az OSAS válogatását: még abban is, hogy a videomunkákhoz tartozó rajzok szépek, a filmek pedig kifejezetten fogyasztóbarátok. A lengyel animáció kiemelkedő alakjának munkáiban ráadásul fel sem fedezhető a véletlen szerepe: művei tökéletesen kidolgozott, másodpercre kikockázott jelenetekből, az adott kor technikai lehetőségeit maximálisan kihasználó képi motívumokból, körkörösen mozgó szekvenciákból, az ismétlést és a változást összepárosító jelenetekből állnak. Két korai munkája mellett (amelyek nem csupán a hetvenes évek experimentális filmművészetének gyöngyszemei, hanem viccesek is) látható az 1983-ban Oscar-díjjal jutalmazott Tango (ennek egyik percében pontosan huszonkét alak mozog egyetlen apró szobában úgy, hogy nem ütköznek egymásba), illetve a John Lennon egyik száma alapján megkonstruált humoros filmetűd (Imagine, 1986). Bár Rybczynski 1990 óta (ekkor készült az itt is látható, majd egy óra hoszszú, A zenekar című műve) nemigen készít filmeket, az általa használt képi világ ma is lenyűgözi a nézőt - pedig e munkák "csak" variábilisan ismétlődő struktúrákból állnak.

Vasarely Múzeum, Bp. III., Szentlélek tér 6., nyitva 2013. január 6-ig. Rybczynski Tango című filmje a Youtube-on, az Imagine pedig a Vimeón keresve is megtalálható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.