Kiállítás

Nem kényeztet

A felfüggesztés gyanúja

  • Kürti Emese
  • 2012. december 15.

Képzőművészet

A Trafó Galéria tere első pillantásra olyan üresnek tűnik, mintha valaki egy jó lukácsozás után szanaszét felejtette volna a törülközőit, amelyek aztán úgy száradtak, ahogy odadobták őket.

Formára, de nem feltűnő módon. A három különböző sarokba, szemközti hosszanti falra irányított kamera nem változtat túl sokat a benyomáson, inkább csak valamiféle készenléti állapotba helyezi bele az építészeti sivárságában meghagyott teret. Arra lehetne gondolni, hogy történni fog valami a kamerák által befogható területen, ami megfelel majd a vizuális tapasztalathoz szoktatott néző elvárásának. De nem történik semmi ott, a néző pedig kicsit sincs elkényeztetve, mert alig kap olyasmit, amiért ne kellene megdolgoznia.

A három, egyaránt Dél-Amerikában született fiatal képzőművész kiállítása, azzal együtt, hogy nem kizárólag helyspecifikus művekből áll össze, erősen a Trafó Galériának mint önmagában semleges épített térnek az értelmessé tételével foglalkozik anélkül, hogy különösebben erőltetné a dolgot. Éppen ezért, mivel érzékelhető az egész elképzelést meghatározó kísérleti jelleg, az improvizatívan szerkesztett, végső soron a néző elméjében és érzékeiben megkomponálódó kiállítás hagy réseket, bizonytalanságokat, és olykor fölösleges nehézségeket is támaszt. Az egész laza szerkezetet meghatározza ugyanakkor a kiszámíthatatlanság pozitív értelmű kalandossága, amely a tér, a néző és a mű hármas interakciójában nem vár el többet, mint az egyéni álláspontok empatikus befogadhatóságát.

Ennek a befogadhatóságnak aztán már szélesebb skálája van: Daniel Jacoby videoinstallációja kép és szöveg konceptuális egymásra csúsztatásán alapszik, végig megtartva bizonyos filozofikus enigmatikusságot. Jacoby akciói és videoművei erősen szövegalapúak, és olykor publikációk kísérik őket, vagy maga a szöveg objektivációja, a könyv válik az akció hordozójává. Valószínűleg a szövegek narratív jellege és a történetmondás kortársi átértelmezése alakítja úgy a Jacoby által létrehozott vizuális környezetet, hogy szintén egy több szálból álló fiktív elbeszélés lehetőségét hordozza. Az egymással semmilyen összefüggést nem mutató térinstalláció elemei (projekciókkal, homokba ásott hitelkártyával, plüssnyúllal s a többivel) a rájuk olvasott szöveg tónusa és tartalma révén egyenként és egymással való összefüggésükben is átértelmeződnek, és egy elbeszéletlen történet kellékeivé válnak.

A narratív jelleg, valamint a szöveg és a kép - túlzó kifejezéssel - metafizikus kölcsönhatása az alapja Tamara Kuselman két videoművének is. (Meg kell jegyeznem, hogy ezek az ötlet, a megvalósíthatóság és a befogadhatóság ideális arányait egyedüliként veszik itt figyelembe.) A kevésbé személyes jellegű video a személyiségek és identitások fölcserélhetőségével és egymásba játszhatóságával foglalkozik: tíz, egymás mellett sorakozó fiú és lány fizikai leírását, mentális és érzelmi állapotát, közelmúltbeli aktivitását fogalmazza meg egymondatos szövegekben. Az azonosítást a nézőnek kellene elvégeznie, ha nem jönne rá gyorsan az egyén súlytalanságára és a könnyű behelyettesíthetőség elvére, amely a játék alapját biztosítja. A 2011-es Un futuro certero című négyperces videó voltaképp egy 2010-es barcelonai kiállításhoz készült dokumentáció, melynek során Kuselman - szimpatikus és demisztifikáló módon - saját alkotói tanácstalanságát rögzítette. Bizonytalan lévén saját hozzájárulását és a kiállítás kimenetelét illetően, fölkeresett egy jósnőt, akitől azt a kontraproduktív tanácsot kapta, hogy a gazdasági válságra való tekintettel inkább halassza el az összes művészi tervét. A következő jósnál tett vizitet már videóra rögzítette, és ironikusan, azonosító módon megjelölte saját magát mint a bizonytalansági faktor hordozóját. Kuselman képi ötletei montázsszerűen illeszkednek a projekt során kiállítási céllal fölhasznált fehérneműk és erotizált sztárportrék objektumai közé - a művész performatív gyakorlatát genderszemléletmóddal ötvöző praxisának jeleként. Végső soron a kiállítási ötletek válságából egyedül a videó maradt meg: mint az alkotás mindenkori kockázatának bizonyítékát mutatja be.

A kiállítás legérdekesebb, egyben legbonyolultabb része az a láthatatlan produkció, amelynek a vágatlan dokumentációját Vass Miklós az állványra helyezett kamerák aprócska képernyőjén prezentálja. A bevezetőben említett üresség, amelyet a kurátor, Fenyvesi Áron precíz módon az elkövetett bűntett helyszínével asszociál, annak a performansznak a helye, amelyet Vass Miklós és három pantomimművész bonyolított le a Trafó terében. A közönség nélküli esemény elmúltával az akciót ezen a korlátozott, többcsatornás módon lehetne rekonstruálni, ha a puszta rekonstrukció volna a cél. Vass Miklós, aki az egyedüli ismerős szereplő a három kiállító közül, mivel korábban rendszeres kiállítója volt a magyar színtérnek, egészen egyedülálló hangimprovizációs képességével és fikcionális jelenlétével pillanatról pillanatra megtölti érzelemmel és feszültséggel a galériát. Addig nyújtogatjuk a nyakunkat és ácsorgunk a kamera előtt, míg odalibben Vass a félhomályból, belepislog, karikát formáz a szájával, paskolni kezdi az arcát jobb és bal oldalról, és dől belőle a ritmus meg a hang a természetesség és az elementaritás spontán keverékeként. Majd komikus-kacéran fölhúzza hasán a pulóvert, szájat formáz a köldökéből, gyúrogatja magán az ezek szerint funkcionális többletet, és experimentális zenét csinál belőle. Kicsit komplikált a felvételek egymáshoz való viszonya, túl sok jelenetre esik szét a performansz, és ezért talán nehezebben áll össze a zenei improvizáció totalitása, de Vass jó, nagyon jó, és végül is ez a lényeg.

Trafó Galéria, december 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.