NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Nők, akiket kiírtak

Ki a raktárból! 2.

Képzőművészet

Sok nőt egyszerűen kihagytak a művészettörténetből. Mintha sosem léteztek volna, nem kerültek be a művészeti lexikonokba sem. A Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum kiállításán elfeledett 20. századi művészek munkáit mutatják be.

Birkák legelésznek a zöld mezőn, a pásztor és kutyája békésen figyeli a nyájat, a háttérben sűrű felhők jelzik a nyári vihar közeledtét. Semmi szokatlant nem látunk a realista olajképen. Különlegessége abban rejlik, hogy egy bizonyos Stróbl Zsófia festette a 20. század elején. Míg Stróbl Alajosról, a híres szobrászról sok mindent tudunk, addig húgáról, Zsófiáról meglehetősen keveset; a lexikonokból (már ahol megemlítik) is csak annyit, hogy művészeti tanulmányait Bécsben és Budapesten végezte, valamint azt, hogy főleg arc- és tájképeket festett, amelyekből a Szépművészeti Múzeum is őriz egy-egy példányt. Sorsában többen osztoznak: e hiánypótló kiállítás rögtön huszonhat női művészt sorakoztat fel, több mint száz művükkel. A Ki a raktárból! című kiállítássorozat első része 2022-ben a Fővárosi Képtár 19. századi anyagából mutatta be tizenöt női alkotó munkáit, szám szerint huszonnyolcat. A mostani tárlat már a művek számával is jelzi, hogy a 20. században teljesen új korszak kezdődött.

Szabadon

Az 1900 és 1950 között készült festmények, grafikák, pasztellképek és szobrok egy része várostörténeti dokumentumként kerülhetett be a múzeum gyűjteményébe. A kiállításon látható egyik legnagyobb olajkép Hadzsy Olga Kilátás a Svábhegyről (1915) című műve, amelyet ráadásul az eredeti, aranyozott fakeretében őrzött meg az intézmény. A gyűjteménybe városlátképként bekerült művek készítőiben annyi bizonyosan közös, hogy mindannyian tagjai voltak az 1908-ban alapított Magyar Képzőművésznők Egyesületének, mely egyesület 1909-től a fennállásukig, 1946-ig huszonhat tárlatot rendezett női alkotóknak. „A szervezet működését folyamatosan negatív kritika érte »nőisége« miatt, azonban több kortárs azért sem akart a tagokkal kiállítani – például az Új Nyolcak női művészei –, mert az egyesület válogatás nélkül, mindenkit befogadott. Nagyon kevés nőnek adatott csak meg akkoriban, hogy kiállíthasson férfi művészekkel együtt, például a Képzőművészek Új Társaságával (KÚT)” – mondja a tárlat kurátora, Molnárné Aczél Eszter. „A Műcsarnok húszas években megrendezett éves kiállításain is alig jelentek meg a nők, kizsűrizték őket. Feltehetőleg részben női mivoltuk miatt. Miközben e többnyire magas színvonalú munkák alapján ránézésre nem lehet megállapítani az alkotójuk nemét. Nem tudjuk pontosan, mi áll a női alkotók mellőzése mögött, de jelenleg is azon dolgozunk, hogy mindezt érdemben meg tudjuk válaszolni” – teszi hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.