NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Nők, akiket kiírtak

Ki a raktárból! 2.

Képzőművészet

Sok nőt egyszerűen kihagytak a művészettörténetből. Mintha sosem léteztek volna, nem kerültek be a művészeti lexikonokba sem. A Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum kiállításán elfeledett 20. századi művészek munkáit mutatják be.

Birkák legelésznek a zöld mezőn, a pásztor és kutyája békésen figyeli a nyájat, a háttérben sűrű felhők jelzik a nyári vihar közeledtét. Semmi szokatlant nem látunk a realista olajképen. Különlegessége abban rejlik, hogy egy bizonyos Stróbl Zsófia festette a 20. század elején. Míg Stróbl Alajosról, a híres szobrászról sok mindent tudunk, addig húgáról, Zsófiáról meglehetősen keveset; a lexikonokból (már ahol megemlítik) is csak annyit, hogy művészeti tanulmányait Bécsben és Budapesten végezte, valamint azt, hogy főleg arc- és tájképeket festett, amelyekből a Szépművészeti Múzeum is őriz egy-egy példányt. Sorsában többen osztoznak: e hiánypótló kiállítás rögtön huszonhat női művészt sorakoztat fel, több mint száz művükkel. A Ki a raktárból! című kiállítássorozat első része 2022-ben a Fővárosi Képtár 19. századi anyagából mutatta be tizenöt női alkotó munkáit, szám szerint huszonnyolcat. A mostani tárlat már a művek számával is jelzi, hogy a 20. században teljesen új korszak kezdődött.

Szabadon

Az 1900 és 1950 között készült festmények, grafikák, pasztellképek és szobrok egy része várostörténeti dokumentumként kerülhetett be a múzeum gyűjteményébe. A kiállításon látható egyik legnagyobb olajkép Hadzsy Olga Kilátás a Svábhegyről (1915) című műve, amelyet ráadásul az eredeti, aranyozott fakeretében őrzött meg az intézmény. A gyűjteménybe városlátképként bekerült művek készítőiben annyi bizonyosan közös, hogy mindannyian tagjai voltak az 1908-ban alapított Magyar Képzőművésznők Egyesületének, mely egyesület 1909-től a fennállásukig, 1946-ig huszonhat tárlatot rendezett női alkotóknak. „A szervezet működését folyamatosan negatív kritika érte »nőisége« miatt, azonban több kortárs azért sem akart a tagokkal kiállítani – például az Új Nyolcak női művészei –, mert az egyesület válogatás nélkül, mindenkit befogadott. Nagyon kevés nőnek adatott csak meg akkoriban, hogy kiállíthasson férfi művészekkel együtt, például a Képzőművészek Új Társaságával (KÚT)” – mondja a tárlat kurátora, Molnárné Aczél Eszter. „A Műcsarnok húszas években megrendezett éves kiállításain is alig jelentek meg a nők, kizsűrizték őket. Feltehetőleg részben női mivoltuk miatt. Miközben e többnyire magas színvonalú munkák alapján ránézésre nem lehet megállapítani az alkotójuk nemét. Nem tudjuk pontosan, mi áll a női alkotók mellőzése mögött, de jelenleg is azon dolgozunk, hogy mindezt érdemben meg tudjuk válaszolni” – teszi hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.