NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Nők, akiket kiírtak

Ki a raktárból! 2.

Képzőművészet

Sok nőt egyszerűen kihagytak a művészettörténetből. Mintha sosem léteztek volna, nem kerültek be a művészeti lexikonokba sem. A Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum kiállításán elfeledett 20. századi művészek munkáit mutatják be.

Birkák legelésznek a zöld mezőn, a pásztor és kutyája békésen figyeli a nyájat, a háttérben sűrű felhők jelzik a nyári vihar közeledtét. Semmi szokatlant nem látunk a realista olajképen. Különlegessége abban rejlik, hogy egy bizonyos Stróbl Zsófia festette a 20. század elején. Míg Stróbl Alajosról, a híres szobrászról sok mindent tudunk, addig húgáról, Zsófiáról meglehetősen keveset; a lexikonokból (már ahol megemlítik) is csak annyit, hogy művészeti tanulmányait Bécsben és Budapesten végezte, valamint azt, hogy főleg arc- és tájképeket festett, amelyekből a Szépművészeti Múzeum is őriz egy-egy példányt. Sorsában többen osztoznak: e hiánypótló kiállítás rögtön huszonhat női művészt sorakoztat fel, több mint száz művükkel. A Ki a raktárból! című kiállítássorozat első része 2022-ben a Fővárosi Képtár 19. századi anyagából mutatta be tizenöt női alkotó munkáit, szám szerint huszonnyolcat. A mostani tárlat már a művek számával is jelzi, hogy a 20. században teljesen új korszak kezdődött.

Szabadon

Az 1900 és 1950 között készült festmények, grafikák, pasztellképek és szobrok egy része várostörténeti dokumentumként kerülhetett be a múzeum gyűjteményébe. A kiállításon látható egyik legnagyobb olajkép Hadzsy Olga Kilátás a Svábhegyről (1915) című műve, amelyet ráadásul az eredeti, aranyozott fakeretében őrzött meg az intézmény. A gyűjteménybe városlátképként bekerült művek készítőiben annyi bizonyosan közös, hogy mindannyian tagjai voltak az 1908-ban alapított Magyar Képzőművésznők Egyesületének, mely egyesület 1909-től a fennállásukig, 1946-ig huszonhat tárlatot rendezett női alkotóknak. „A szervezet működését folyamatosan negatív kritika érte »nőisége« miatt, azonban több kortárs azért sem akart a tagokkal kiállítani – például az Új Nyolcak női művészei –, mert az egyesület válogatás nélkül, mindenkit befogadott. Nagyon kevés nőnek adatott csak meg akkoriban, hogy kiállíthasson férfi művészekkel együtt, például a Képzőművészek Új Társaságával (KÚT)” – mondja a tárlat kurátora, Molnárné Aczél Eszter. „A Műcsarnok húszas években megrendezett éves kiállításain is alig jelentek meg a nők, kizsűrizték őket. Feltehetőleg részben női mivoltuk miatt. Miközben e többnyire magas színvonalú munkák alapján ránézésre nem lehet megállapítani az alkotójuk nemét. Nem tudjuk pontosan, mi áll a női alkotók mellőzése mögött, de jelenleg is azon dolgozunk, hogy mindezt érdemben meg tudjuk válaszolni” – teszi hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.