NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Nők, akiket kiírtak

Ki a raktárból! 2.

Képzőművészet

Sok nőt egyszerűen kihagytak a művészettörténetből. Mintha sosem léteztek volna, nem kerültek be a művészeti lexikonokba sem. A Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum kiállításán elfeledett 20. századi művészek munkáit mutatják be.

Birkák legelésznek a zöld mezőn, a pásztor és kutyája békésen figyeli a nyájat, a háttérben sűrű felhők jelzik a nyári vihar közeledtét. Semmi szokatlant nem látunk a realista olajképen. Különlegessége abban rejlik, hogy egy bizonyos Stróbl Zsófia festette a 20. század elején. Míg Stróbl Alajosról, a híres szobrászról sok mindent tudunk, addig húgáról, Zsófiáról meglehetősen keveset; a lexikonokból (már ahol megemlítik) is csak annyit, hogy művészeti tanulmányait Bécsben és Budapesten végezte, valamint azt, hogy főleg arc- és tájképeket festett, amelyekből a Szépművészeti Múzeum is őriz egy-egy példányt. Sorsában többen osztoznak: e hiánypótló kiállítás rögtön huszonhat női művészt sorakoztat fel, több mint száz művükkel. A Ki a raktárból! című kiállítássorozat első része 2022-ben a Fővárosi Képtár 19. századi anyagából mutatta be tizenöt női alkotó munkáit, szám szerint huszonnyolcat. A mostani tárlat már a művek számával is jelzi, hogy a 20. században teljesen új korszak kezdődött.

Szabadon

Az 1900 és 1950 között készült festmények, grafikák, pasztellképek és szobrok egy része várostörténeti dokumentumként kerülhetett be a múzeum gyűjteményébe. A kiállításon látható egyik legnagyobb olajkép Hadzsy Olga Kilátás a Svábhegyről (1915) című műve, amelyet ráadásul az eredeti, aranyozott fakeretében őrzött meg az intézmény. A gyűjteménybe városlátképként bekerült művek készítőiben annyi bizonyosan közös, hogy mindannyian tagjai voltak az 1908-ban alapított Magyar Képzőművésznők Egyesületének, mely egyesület 1909-től a fennállásukig, 1946-ig huszonhat tárlatot rendezett női alkotóknak. „A szervezet működését folyamatosan negatív kritika érte »nőisége« miatt, azonban több kortárs azért sem akart a tagokkal kiállítani – például az Új Nyolcak női művészei –, mert az egyesület válogatás nélkül, mindenkit befogadott. Nagyon kevés nőnek adatott csak meg akkoriban, hogy kiállíthasson férfi művészekkel együtt, például a Képzőművészek Új Társaságával (KÚT)” – mondja a tárlat kurátora, Molnárné Aczél Eszter. „A Műcsarnok húszas években megrendezett éves kiállításain is alig jelentek meg a nők, kizsűrizték őket. Feltehetőleg részben női mivoltuk miatt. Miközben e többnyire magas színvonalú munkák alapján ránézésre nem lehet megállapítani az alkotójuk nemét. Nem tudjuk pontosan, mi áll a női alkotók mellőzése mögött, de jelenleg is azon dolgozunk, hogy mindezt érdemben meg tudjuk válaszolni” – teszi hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?