kiállítás

Medve András: Mégse robotok

  • - dck -
  • 2014. szeptember 28.

Képzőművészet

Az 1971 óta Düsseldorfban élő szobrászművész neve itthon talán kevésbé cseng ismerősen, pedig Joseph Beuys igen nagyra tartotta, s az egyik legrangosabb, bár nem műkereskedelmi „kommerszben” utazó német galéria, az Erhard Klein képviseli műveit. Leghíresebb munkáját 1987-ben a Frankfurt am Main-i Dresdner Bank páncéltermében készítette el – 248 darab, egyenként tizenkét és fél kilós aranyrúdból.

Az egyetlen napig és csak a biztonsági őrök és irodai munkatársak által megcsodálható, később fotódokumentáción megtekinthetővé tett Aranykutya – amely a hulladék fából összeállított Nagy Kutya nemesített és síkba kiterített „mása” – egyenes leszármazottja Medve-rajzokból összeálló Plutó-sorozatának.

A Liget Galériában látható kiállítás azt mutatja, hogy a művész továbbra sem hagyott fel az égbolt kémlelésével. Bár éjszakánként távcsővel pásztázza a másvilágot, különös, monokrómba hajló akvarelljei nem a technika vagy az űrkutatás igenléséről „szólnak” – lásd az egyik munkáját, melynek „tárgya” egy szkafander sisakján tükröződő havasi gyopár. Nagyon személyes, nagyon lírai és szomorkás világ ez, ahol a gomolygó, párás ködben egymásra vetülnek a különféle idősíkok (emlékek) és terek (a kozmosz bolygóival és vándorló űrszondáival és a „reális” virágokkal jelzett táj), a valós alakok (önportrék, családtagok), a biomorf és butuska szörnyek, illetve a szellemek (angyalok). Nézhetjük sorozatként is a képeket, de az egyes (gyakran irodalmi műveken alapuló) munkák fájdalmas szépsége magába rántja a nézőt. Mintha külön kis történetek vagy mesék, belső utazások morzsái hullanának elénk, melyekben visszatérő motívum a hiány és a vágyakozás. Depressziósak viszont nem lehetünk tőlük – erről a művekbe csempészett váratlan, olykor humoros motívumok gondoskodnak.

Liget Galéria, Bp. XIV., Ajtósi Dürer sor 5. Nyitva szeptember 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.