rés a présen

Nem elég a forma megértése

Nemes Péter szobrász

  • rés a présen
  • 2012. november 25.

Képzőművészet

rés a présen: Hogyan lett belőled Amerigo Tot-kutató?

Nemes Péter: A történet 2007-ben indult, amikor móri barátaim Fehérvárcsurgón, Tot szülőfalujában ráakadtak a szobrász Rómából hazakerült rajzi hagyatékára a Károlyi-kastély mosókonyhájában. A közel ezer vázlatrajzot magába foglaló anyagból összeválogattak húsz-egynéhányat, hogy bemutathassák a 20. század egyik elfeledett mesterének alkotásait. A kiállítás apropóján engem kértek fel, hogy dokumentáljam a grafikákat, és készítsek egy katalógust. Tot neve persze nem volt ismeretlen nekem. Szobrászként már egyetemi tanulmányaim alatt megismertem főbb műveit, a telt idomú Kavicsasszonyokat, a Termini pályaudvar frízét, a Csurgói Madonnát. Most viszont megdöbbentem, hogy az utolsó róla szóló album a hetvenes években látott napvilágot - ez volt az a pont, amikor elhatároztam, hogy feltérképezem az életművét. Szerencsém volt, mert az örökösök részéről Cziráki Judit lelkesen fogadta a kutatómunka ötletét, sőt rögtön olyan emberekkel ismertetett meg, mint Éri István, aki többek között Tot tihanyi kiállítását rendezte 1969-ben. Innentől megszállottan gyűjtöttem minden cikket, publikációt. A lényegi előrelépés 2009 nyarán történt, amikor elnyertem a Balassi Intézet kutatói ösztöndíját Olaszországba. Ekkor született a blog (amerigotot.blogspot.com) ötlete, hogy az eredményeket bárkinek könnyen elérhetővé tegyem.

rap: Mit kel tudnunk Tot életéről?

NP: Olyan századba születni, mint a 20., és át is élni, az már önmagában nagy fajsúlyú dolog. A mai langyos világból nézve, az apró részletekbe is belegondolva nehezen fogható fel, hogy volt valaki, aki gyalog átszelte Európát, a Bauhausban a kor vezető gondolkodóitól új szemléletet tanult, majd épp ezért a nácik által üldözötté vált és menekülni kényszerült, egy új országban hazára, barátokra, szeretőkre: egy új életre lelt. A művekben ezek, ha rejtetten is, de mind-mind ott vannak, s bizonyos oldaluk ma nagyon is aktuális.

rap: Mesélj röviden a mostani kiállításról, amelynek te vagya kurátora!

NP: A Medence Szalonban (Bp. IX., Pipa u. 4.) október 18-tól 31-ig látható kiállítás címe Siesta. Olyan rajzokat válogattam össze a '40-es, '50-es évekből, amelyek a délutáni pihenő alatt készült skiccek, vázlatok, grafikai egypercesek. A tárlat által lehetőség nyílik Amerigo Tot rajzi sokszínűségének megismerésére, az alkotói folyamathoz való közelítésre.

rap: Milyen más projektjeid vannak?

NP: Amerigo Tot új honlapja (www.amerigotot.com) folyamatos istápolást igényel. Ez egy virtuális kiállítás és könyvtár is egyben, ahova igyekszem feltölteni a kutatómunka eddig összegyűjtött adatait. Terveim között két-három nagyobb szobrászati projekt is szerepel. Az egyik egyedi csatornafedlapok készítése, a másik Európa folyóinak egyesítése egy speciális szoborban, a harmadik pedig egy általam kultúrgraffitinek nevezett műfajú emléktábla, ami nem rombolva, hanem épp ellenkezőleg, a városhoz szervesen hozzáépülve tartalmi többletet nyújt.Alkotóként a Szepezdi Művésztelepen szoktam részt venni. A csoportban való gondolkodás, a tematikus alkotótelepek jó alkalmat nyújtanak egy olyan közösség építésére, amely hasonló látásmódban, de mégis más-más eszközökkel reflektál a világra.

rap: Tot síremlékét Melocco Miklós készítette. Szerinted mit szólna hozzá, ha látná?

NP: Fontos megemlíteni, hogy az ominózus szobor nem kifejezetten síremléknek készült. Tulajdonképpen a székesfehérvári Mátyás király-emlékmű egyik mellékalakjáról, a Krónikásról van szó. Nekem egy kicsit idegen. Én egy átgondoltabb, Amerigo Tot szellemiségéhez inkább passzítható plasztikát tudnék helyette elképzelni. Tot valószínűleg azt mondaná Meloccónak: "Fiam, nem elég a forma megértése, a jelentésével is törődnünk kell!"

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.