Kiállítás

Nem is annyira

Borsos Lőrinc: The 3rd Half

  • Molnár Ráhel Anna
  • 2019. május 18.

Képzőművészet

Borsos János és Lőrinc Lilla tizenegy éve dolgozik együtt Borsos Lőrinccel – a páros saját, hibrid entitásával. A kétfejű, kétnemű, négykarú képzőművész karakterét (festményeit, installációit, hely- és médiumspecifikus műveit) hosszú ideig a magyarországi ország­imázs és nemzeti identitás alternatív narratíváinak felrajzolására összpontosított kritikai figyelem határozta meg. Egészen addig, míg tiszta tekintetét az elmúlt évek során önmaga felé nem kezdte fordítani. Az aktuális társadalmi-politikai környezet útvesztőjéből merített korábbi tájékozódási pontokat és (átdolgozott) jelképeket fokozatosan váltották fel a (fiktív) képzőművész saját identitásának kérdései. A művészpár interdiszciplináris együttműködéseken, párterápián, Önkritikus portrén, a védjegyévé vált sötét anyag, a fekete zománcfesték újabb jelentésrétegeinek felnyitásán keresztül kezdte vizsgálni, ki is tulajdonképpen Borsos Lőrinc – milyen hivatkozásokban gondolkozik, mi jár a fejében, és hogyan látják őt mások.

Borsos János és Lőrinc Lilla a brnói TIC galéria terére szervezett egyéni kiállításán – The 3rd Half – egyszerre folytatja és szakítja meg ezeket a kérdéseket. Borsos Lőrinc itt önmagáról leválasztva tekint önmagára, hogy filter nélkül nézze végig és simítsa ki egy (absztrakt és valóságos) harmadik féllel összenőtt (absztrakt és valóságos) közös élet és munka belső hivatkozási pontjait. Először egy váró vagy előszoba kőkomplexumából ritmikusan spriccelő fekete anyag rajzol fényes tükörpocsolyát a földre, a falon az Etalon, a sötét anyag sűrített, kis fekete képe. Az ablakban még színes befőttesgumik tartják össze a Hermes Collection később összenőtt (vagy összehegesztett) szarvait, a korábbi sorozat homunculus tematikája pedig márványba metszve tűnik fel. A kicsi ember az alkimista gondolkodás figurája – mesterségesen előállított lény, a homunculusparadoxon alapja. Eszerint minden ivarsejt eleve önmagában hordoz egy kis embert, aki később az anyaméhben egyszerűen csak megnő. Az önmagát tartalmazó végtelen paradoxonjának képe összeér Hermész kettős figurájával – kapcsolódó hivatkozásaik pedig egyszerre megnyugtató őrangyalokként és kísértő szerzetekként járják be a kiállítás egészét.

Míg Borsos János és Lőrinc Lilla korábbi együttműködései leginkább fiktív személyiségük meghosszabbítását vagy kiterjesztését támogatták, Daniel Hüttlerrel – egyes művek társszerzőjével és egyben a kiállítás múzsájával – a művészpár (már New York-i rezidenciaprogramjuk alatt) olyan konstellációt formált, amelyben a Borsos Lőrinc karakter többé nem kifelé, inkább befelé tágul. A tehetetlenségi nyomaték visszafelé löki, s miután pontszerűen önmagába zsugorodott, lehetővé válik, hogy kívülről tekintsen le saját két vagy három arcára, szívére és agyára. Ez a tekintet biblikus és mitológiai szereplők, zárt (vallási és misztikus) közösségek, rituális és személyes tárgyak szerteágazó referenciahálózatának mozgatásával kalauzol egyre beljebb a megszabadulás viszontagságokra és belső ellentmondásokra épülő, dialogikus terének modelljében – összesen négy szobán keresztül futó lineáris narratíván át. És minél beljebb érek, e dialógus vizuális kódjai is egyre ösztönösebb, egyre nehezebben felfejthető és kommentálható asszociációs fona­lakat húznak. A kezdeti ismerős jelentéstartalmak után ténylegesen testet ölt a kis ember – szakrális-erotikus, lila fényű szalon-térben játszik, függőségeket szerez és formál, majd kér alóluk feloldozást tizenkét fogadalmon keresztül. Ragaszkodik mindenhez. Márványtestét újra és újra kimentik az őt épp kettéfűrészelni készülő, büntető kezek közül, hogy újabb stimulánsokkal teli menedékébe repüljön vissza (mint Hermész: „maga a szerencsés pillanat”). Egy ilyen játék könnyen a végtelenbe nyúlik, miközben a bűn és feloldozás, a szimbiózis és parazitizmus, a férfi és nő, a te és én szarvuknál összenőtt minőségei is feloldódnak a fekete anyagban.

A kiállítást záró, belső szoba ebben a narratívában nem annyira „neo-okkult techno spiritualista” klubszoba, mint inkább tudati tér. Egy harmadik fél testén belül álló, valóban intim tér, amelynek teljes sötétségében, vörös lézersugarak magukra írt felirata közt (I AM WHO U R) marad egyedül Borsos Lőrinc Borsos Lőrinccel. Nincsenek már képek és hivatkozások, a harmadik fél pedig talán szintén feloldódik két vagy három ember között és egy emberen belül. Hiszen végső soron a kiállítás sem annyira a harmadik félről beszél, mint inkább a harmadik félnek – tárgyak, referenciák, szereplők és anyagok intellektuális-érzéki viszonyrendszerének szabad szemmel láthatatlan, ijesztően személyes hálózatán keresztül. Ha viszont valami ennyire távoli, azt csak zavarba ejtően közelről lehet látni. Így talán ez a szöveg sem a kiállításról szól – inkább a kiállításnak.

Galerie TIC, Radnická 4, Brno, nyitva: május 4-ig. A The 3rd Half tematikáját Borsos Lőrinc május 24-én nyíló önálló kiállításán folytatja – Kill Your Idols – a budapesti Glassyard Galériában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.