Zsibongó melléklet - Interjú

„Nem tanultam meg a család titkos nyelvét”

Pierre Vasarely, a Vasarely Alapítvány elnöke

A 110 éve született Victor Vasarely unokáját és örökösét, tiszteletbeli magyar konzult a Francia Intézetben nyílt kiállítás alkalmából kerestük fel.

Magyar Narancs: Ez a mostani tárlat Vasarely egyik legjellemzőbb műfajára, a sokszorosított eljárásokkal készült szeriográfiákra és multiplikákra fókuszál. Mire számítsunk még idén?

Pierre Vasarely: Számos nagyszabású kiállítás lesz: Pécsett, ahol született, Budapesten, ahol Bortnyik Sándor és a Budapesti Műhely növendéke volt, Párizsban, Aix-en-Provence-ban és Gordes-ban, ahol élt és alkotott. Jövőre egy minden eddiginél nagyobb retrospektív kiállítás nyílik a Pompidou Központban, ahol a térplasztikái, építészeti rajzai is helyet kapnak. Októberben kétszáz Vasarely-művet állítunk ki Avignonban és Gordes-ban, részben a budapesti és a pécsi múzeumoknak adományozott anyagokat. Az alapítvány központi múzeumát befogadó Aix-en-Provence és Pécs 2011 óta testvérvárosok, ily módon az alapítvány és a pécsi Vasarely Múzeum rendszeres cserekiállításai mellett a két város és a két megye közötti kulturális, kereskedelmi, gazdasági kapcsolatok fejlesztése a cél. Mindehhez hivatalos felhatalmazást is nyertem magyar részről: felkértek a 2010-es Pécs Európa Kulturális Fővárosa program védnökének, továbbá a város egyetemének díszdoktorává választottak, 2012-ben pedig Magyarország tiszteletbeli konzuljának neveztek ki.

MN: Nem zavarja, hogy egy sokat vitatott kormányt képvisel, amely ellene megy az Európai Unió értékeinek?

PV: Az igaz, hogy francia szemmel nehéz megérteni az Orbán-kormány uniós politikáját, amelyet inkább autonóm törekvések és egyfajta függetlenségi harc jellemez, mint az uniós országok közötti együttműködésre való törekvés. 2008-ban sokan a szememre vetették, hogy lepaktáltam a régi kommunistákkal, mert egy szocialista polgármestertől vettem át pécsi védnöki megbízatásomat. Amikor elfogadtam a tiszteletbeli konzuli posztot, azzal támadtak, hogy belekeveredtem egy zavaros, komplikált helyzetű ország belügyeibe. Egyik kifogás sem állja meg a helyét, mert én nem az aktuális magyar kormány kegyeltje vagyok, az elhivatottságomnak semmi köze pártokhoz, politikai széljárásokhoz. Tiszteletbeli konzulként a kapcsolatok ápolása, a felmerülő költségvetési vagy klasszikus szerzői jogi problémák tisztázása a feladatom.

MN: A magyar kötődést megörökölte a nagyapjától. Milyen képet őriz róla?

PV: Francia művész volt magyar szokásokkal. A mi kapcsolatunkat a játékosság, a bizalmi viszony jellemezte. Szinte csak a jó oldalát ismerhettem meg, mert többnyire a nagy ünnepek és a nyaralások alkalmával találkoztunk. A tengerparti nyarakon a gordes-i házban és Aix-ben esténként magyar fogások kerültek az asztalra. Kolbász, körözött, egri bikavér, tokaji bor, pálinka. A nagyszüleim mindig magyarul beszélgettek egymás között. Apám és nagybátyám Magyarországon jártak iskolába, de én már sajnos nem tanultam meg a család titkos nyelvét. 1986-ban jártam először Magyarországon a nagyapámmal. Emlékszem a hosszú barangolásainkra Pécs utcáin, megmutatta nekem a szülőházát, az iskolát, ahová járt. Halálig kötődött a hazájához, a magyar folklór, a népi hagyományok, a színek, az ízek iránti szeretetéből nekem is sikerült átadnia valamit.

MN: Politikatudományból diplomázott, 2008 óta tölti be hivatalosan is a Vasarely Alapítvány elnöki tisztségét. Képzőművészettel, festészettel soha nem próbálkozott?

PV: Apám a családi név betűiből alkotott Yvaral néven jelentőset alkotott grafikusként és pop-art képzőművészként. Fiatalkoromban én is lelkesen rajzoltam, de a környezetem még időben figyelmeztetett, hogy jobban teszem, ha megmaradok lelkes amatőrnek. Hamar megértettem, hogy két generációval kifutott a művészi vonal a családban. Még a nagyapám életében segítettem az alapítvány gondozásában, főként az ügyintézésből vettem ki a részemet. 1997-ben bekövetkezett halála után hosszú pereskedés indult a második feleségével, holott a nagyapám a végrendeletében engem nevezett meg szellemi örökösének. A bíróság végül 2009-ben mondta ki, hogy én vagyok Victor Vasarely kizárólagos örököse, és gyakorlatilag azóta vetettem bele magam az alapítvány ügyeibe.

MN: A művészet legyen elérhető mindenki számára – hangzott nagyapja jelmondata. Mennyire kelendő márkanév ma a Vasarely?

PV: Vasarely életműve megkerülhetetlen hivatkozási pont a modern vizuális nyelv megalkotásában. Az op-art, a kinetikus és a geometrikus absztrakt művészet kulcsfigurája volt. És közben egész életében azon munkálkodott, hogy megszabadítsa a művészetet az elitizmustól. Sajnálatos módon a családi pereskedések, a jogviták miatt éveken át mellőzött lett a munkássága, kiment úgymond a divatból, ráadásul sok műve elveszett. Még az életében a szemére vetették, hogy sok pénzt keresett a sokszorosított képeivel. Azt már kevesebbet emlegetik, mennyire őszintén hitt abban, hogy a műveknek nem a kiállítótermek magányában a helye, hanem szervesen be kell épülniük egy adott tér, közösség, város vérkeringésébe.

(A kiállítás június 18-áig látogatható.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.