„Nem volt menő az absztrakt” – Barabás Zsófi festőművész

Képzőművészet

Geometrikus képeit a szövettan ugyanúgy inspirálja, mint egy légi felvétel, de azt a nagyon földközeli célt is maga elé tűzte, hogy gyerekeknek szóló könyvsorozatával oldjon valamennyit a rajzolással kapcsolatos gátlásokon.

Magyar Narancs: Grafikusnak készültél, festő lett belőled.

Barabás Zsófi: A Képzőművészeti Szakközépiskolában és az egyetemen is grafika szakon kezdtem, mert azt gondoltam, hogy az alkalmazott művészet biztonságosabb terep. Aztán másodév végén elkezdtem festeni. Izgalmas volt, mert 2004-ben egyazon évben diplomáztam a tervezőgrafika, a festő és a tanár szakokon.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Mi vonzott a festészetben?

BZS: Először kicsi papírplasztikákat csináltam, majd rétegelt lemezből reliefeket, és utána kezdtem el olajjal vászonra festeni. Úgy éreztem, ezekben a műfajokban szabadon tudom kifejezni, amit szeretnék.

MN: Milyen példák voltak előtted?

BZS: Sok művész között, műtermi miliőben nőttünk fel a testvéreimmel, édesapám is festőművész (Barabás Márton – C. D.). Sok kortárs magyar és nemzetközi képzőművész között talán ketten hatottak, hatnak rám most is különösen. Keserü Ilonával először a Belgrád rakparti műtermében volt lehetőségem beszélgetni, amikor még csak fotókon mutattam meg neki a munkáimat. Később 2004-ben ő nyitotta meg egy kiállításomat a Vadnai Galériában, majd hozzá felvételiztem DLA-ra a pécsi egyetemre. Az alatt a három év alatt kezdődtek el például a Színerő kurzusok, amelyeket Ilona talált ki, ekkor lehetőségünk volt igazán nagy vásznakon dolgozni a Zsolnay gyár üres részeiben. A másik fontos mesterem Bak Imre. Az ő munkássága, festészete mindig lenyűgözött és inspirált.

MN: Milyen ma az absztrakt festészet megítélése?

BZS: Amikor elkezdtem festeni, abszolút nem volt menő az absztrakt. A generációm eleve megkérdőjelezte a festészetet, inkább a videó, az installáció, a fotó volt felkapott. Elhangzott, hogy a festészet már nem érdekes, de ha mégis festesz, akkor figurális legyen. Azt gondoltam, az ember nem úgy alkot, hogy megnézi, éppen mi a menő, hanem valamit valahogyan közölni akar, és ez vagy eredeti és jön belőle igazán és őszintén, vagy nem lesz hiteles. Most megint a figyelem központjába került a festészet itthon is, érdekes fiatal absztrakt festők és válogatások is megjelentek.

MN: Mintha naplót vezetnél, úgy gyártod a vázlatokat a festményeidhez.

BZS: Nagyon sok rajzot készítek, borítékban hordom magammal a kis kartonlapokat, és mindenhol rajzolok. Ezek közül kiválasztok 5–8 vázlatot, amelyeket megfestek. A forma kötött, azt hozom a vázlatból, de a színek mindig festés közben alakulnak.

Barabás Zsófi: Antibes (2017)

Barabás Zsófi: Antibes (2017)

 

Barabás Zsófi: Áttörés (2017)

Barabás Zsófi: Áttörés (2017)

 

MN: Hogy találtál rá organikus, geometrikus formavilágodra?

BZS: Rengeteg dolog inspirált, a szövettani metszetektől kezdve a légi felvételekig, zenei ritmusokon keresztül a személyes kapcsolataimig mind megjelennek a képeken. A geometria az épített környezetet szimbolizálja a festményeimen. Olyasmi ez, mintha az organikus rész jelentené az embert, az individuumot, és az egyenes részek a várost, amely körülvesz minket. Így először lehet érezni, mekkorák is igazán ezek az organikus felületeim a vásznakon vagy rajzokon.

MN: Pedagógiával is foglalkozol, ennek a munkának részei a Moizer Zsuzsával készített Mindenki tud rajzolni című könyv és folytatásai.

BZS: Foglalkoztam gyerekekkel, és azt láttuk, hogy nagyon sok gyerekben vannak gátlások a rajzolással kapcsolatban. Kerestük, milyen anyaggal lehetne foglalkozásokat tartani, és úgy láttuk, nem nagyon van ilyen. Így merült fel a gondolat, hogy csináljunk egy kreatív rajzolós könyvet, amely fejleszti is a gyerekek készségeit, de elsősorban szabad utat enged a fantáziájuknak. Nem azt tűztük ki célul, hogy megtanítjuk a gyerekeket rajzolni, hanem megpróbáljuk a rajzoláson keresztül növelni az önbizalmukat. Az is fontos, hogy rajzban sok mindent elmondanak a gyerekek, ami a szülőknek, pedagógusoknak nagyon nagy segítség, rengeteg minden kiolvasható a rajzokból, amit szavakkal nem tudnak kifejezni.

MN: Mostani kiállításod címe: A létezés pillanatai.

BZS: Bolognában egy antikváriumban került a kezembe Orhan Pamuk Other Colours című könyve. Mindjárt az elején van egy utalás Virginia Woolf Moments of Beingjére. Ahogy elolvastam, tudtam, hogy ez lesz a kiállítás címe. Kimondjuk, hogy a létezés pillanatai, de ritkán gondolunk bele igazán, mit jelent, mikor vesszük észre, hogy most valami olyasmi történik, vagy ez egy olyan pillanat, amely valamiért igazán fontos. A festményeimen a személyes élményeim jelennek meg, de örülök, ha a szemlélő már a saját olvasatát látja bennük.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.