Megérkezett a sugar daddy művészet

Weiler Péter: Üdvözlet Aligáról

  • Kiss Noémi
  • 2017. október 19.

Képzőművészet

Egy budai galéria ezúttal a puncs.hu sugar daddy társkereső portál ügyvezetőjének képeit állította ki. A portál arról híres, hogy koros gazdag férfiak és csóró fiatal lányok őszinte randivonalaként hirdeti magát, s mint ilyen uniós támogatással a prostitúció új online formája, az egyetemvárosok mai kelléke. Az alkotó büszkén megpihent, miközben a plakátokat valakik „Öld meg a stricid!” felirattal húzták keresztbe. Lépjünk be az ügyvezető tárlatára!

A kiállítás címe Kádár-kori képeslapot idéz, amit meg is kapunk. Megérkezett a sugar daddy üzenet, a postaládánkban landol, az egyetemen, a tanszékeken, a diáklányok körében hódít, a szegények önzetlen támogatása, a buksisimogatás örömteli pillanatának tanúi vagyunk. Az egyik képen kisfiú néz fel Jani bácsira, nem a kép az érdekes, ezer ilyet láttam már, a propaganda mimézise maga az új propaganda, de ne szaladjunk előre! Tényleg Kádár bácsi van a képeken, meg Fidel Castro (jaj, ne féljetek, Che Guevara is meglesz az egyiken, akár egy kínai pólónyomat). Aliga, kazettás magnó, Lada, a nappaliban pálmafás poszter, letűnt elitünk közhelyes dolgai. Összekacsint a szerző a nézővel, de olyan nyilvánvalóan, hogy jobban már nem is lehet, én jobb szeretem, ha a művészet titokzatos, meg eredeti, meg érdekes, vagy technikailag ügyes, de most ettől tekintsünk el, nyilvánvaló, hogy ez az egész nem nekem készült.

Bár a „művész” festőnek nevezi magát, a képei printek. Festmények is lehetnek printek, de ezek festéket sosem láttak. Képeslapok vásznon, mondhatni, Walter Benjamin értelmében, bármikor sokszorosíthatók. De Walter már nem tud ebbe beleszólni, ő azt mondta volna, a kép csalás. Ezen is hamar túllépett a művészet, még csak nem is ez a baj itt. Az már jobban zavar, hogy csálé vagy aránytalan, vagy túl összezavart a színvilág, de hát ilyen volt az a rossz kor, rögtön meg lehet magyarázni, mi ez a tudatos bénaság. Hál’ istennek vége van „annak a szürke világnak”, elmúlt, fátylat rá, a művészet szabad!

Pénz, pénz, pénz! Ez már az új elit ugatása. Bárki lehet elismert művész, ha van üzleti köre. Márpedig Weiler Péternek üzleti köre van, ezt a teremőr is megerősíti, amikor rákérdezek, ki a vevő ezekre. Olyan szelíd ez a péntek délután, már az újságok is róla írnak, politikusok, művészek állnak mellé, bezárul az üzleti (ördögi) kör.

Ja, igen, a puncs.hu, most az a menő. A kurvák bárkiből művészt csinálnak. Őszintén mondja a bácsi. Akinek a képei egy galériában lógnak, az a művész, akinek nem, az irigy kutya. Márpedig a művészet őszinteség, vallja a festő önellentmondásosan, hiszen az előbb épp azt mondta, minden eladó, a szerelem pénz. Innen minden simán megy. 400 és 600 ezer körül vannak beárazva a 80×80-as giclée nyomatok. Jól megy majd az IKEA-szobához, de konyhába vagy toalettbe is lehet akasztani. Bármi lehet még ebből. Beszéljünk így a pénzről. Mindenki a vevőm. (Na jó, ez már nincs rajta a képeken, ehhez fantázia kéne, eddig nem merészkedik a szerző.) Már csak az hiányzott a strandlabdák és a helyesírási hibák mellett, hogy fel legyen fújva a galéria falára: Provokáció! Vagy hogy Orbán rossz! Ha Kádár rossz volt, miért ne lenne ő is a művészet démona. (Ám ehhez is fantázia kéne, meg tehetség.)

A képeken amúgy semmi érdekes, eredeti, megjegyezhető mozdulat, ruha vagy gesztus; még arra sem figyelt „a festő”, hogy tényleg Kádár-kori legyen a körömcipő, a virágmintás ruha, a baseballsapka, a fésült frizura vagy az a fránya, pörköltszagú ételhordó doboz. Ha már az úttörőnyakkendő is sematikus, akkor nincs idézet. Nincs meg a Kádár-kor, ez csak egy képeslap, tépd össze! Minden kiszámítható, a képek címe az, ami a képen van. Istenem, Weiler odáig merészkedett, hogy bekerült az Élet és Irodalomba, kiállítását Gothár Péter nyitotta meg. „Civilben” egy sugar daddy oldal működését is neki köszönheti az ország, vagy fordítva, a puncs.hu ügyvezetője „civilben” valójában ellenzéki (ha-ha-ha) művész, akinek az üzleti köre a fizető közönsége. Nincs ezen mit rágódni, a szabadpiac a művészetet is elérte, fogadjuk be őt! A kánon pénzre táruló bukszája lesz a következő képe. Tök mindegy, mi lesz, a lényeg, hogy ismerjék már el valahol! A sugar daddy művészet a randivonalon landol, a Photoshop cut out effekt százezreket hoz az új prostitúció méregkonyhájára.

Vicces volt, amikor felmentem a lépcsőn, és beléptem a galériába, épp Fekete György 85. születésnapján nevettek a dolgozók. Weiler Péter még fiatal, 43, de pont úgy fest. Fiatal lányok, ideje kurvának állnotok! Ha nincs pénzetek festőiskolára, megoldja egy online herceg a gondotok. Tekintsétek őt művésznek.

Godot Galéria, Bartók Béla út 11., nyitva október 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.