kiállítás

Bábképzetek

Németh Ilona színházi bábmunkái

Képzőművészet

Bábművészként, látvány- és jelmeztervezőként Németh Ilona a legendás Orfeo csoport tagja volt, később a Stúdió K lett a bázisa. Igazi színházi ember, akit a Képzőművészeti Főiskoláról orfeós tagsága miatt, politikai okokból rúgtak ki, holott ő maga sosem politizált aktívan.
A politikai vitakörként, különféle művészeti csoportok kísérleti műhelyeként, önképzőkörként működő Orfeo tagjai Malgot István és Fodor Tamás vezetésével a kultúra terepét választották kifejezésül, mert ’68 után úgy ítélték meg, hogy lehetetlen a politikai cselekvés.
A festőnek készülő Németh a Stúdió K-ban bontakozott ki. Ma is aktív tervezőként, alkotótársként lenyűgöző életművet jegyez.

Ám mindez a Műcsarnok minitárlatából épphogy csak sejthető. Van a kiállításnak egy videóinterjúja, ami igazán informatív, de a látszólag esetlegesen, koncepció nélkül kiválasztott előadások bábjai és a semmitmondó, minimál kísérőtáblák nem segítik a megismerést. A kiállítás ajánlószövegében Sándor L. István nagyon izgalmas értelmezési keretet pedzeget, miszerint e tárlat arra adhat alkalmat, hogy Németh Ilonát úgy mutassák be, mint képzőművészt. Az ötlet jó, viszont ebből nem valósul meg semmi. Sok deficitje van a kiállításnak: hiányzik a bábozás mint kontextus, elkélne a színháztörténet részletezése, meg némi magyarázat, miért éppen ezek a bábok szerepelnek a kiállításon, illetve az sem világos, miért nem tüntették fel a fotókon szereplő színészek nevét sehol. És vajon miért nem esik szó a bábkészítés gyakorlatáról, miért nincs adatolva, hogy melyik báb miből készült, milyen technikával, milyen funkcióra? Persze, az sem világos, miért a Műcsarnok alagsorának két kicsi termében van a helye a kiállításnak, mondjuk a Bajor Gizi Színészmúzeum vagy az Országos Színháztörténeti Intézet és Múzeum helyett. De a bábok és alkotójuk itt is megkapó élményt nyújtanak.

Műcsarnok, nyitva: szeptember
24-ig

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.