kiállítás

Bábképzetek

Németh Ilona színházi bábmunkái

Képzőművészet

Bábművészként, látvány- és jelmeztervezőként Németh Ilona a legendás Orfeo csoport tagja volt, később a Stúdió K lett a bázisa. Igazi színházi ember, akit a Képzőművészeti Főiskoláról orfeós tagsága miatt, politikai okokból rúgtak ki, holott ő maga sosem politizált aktívan.
A politikai vitakörként, különféle művészeti csoportok kísérleti műhelyeként, önképzőkörként működő Orfeo tagjai Malgot István és Fodor Tamás vezetésével a kultúra terepét választották kifejezésül, mert ’68 után úgy ítélték meg, hogy lehetetlen a politikai cselekvés.
A festőnek készülő Németh a Stúdió K-ban bontakozott ki. Ma is aktív tervezőként, alkotótársként lenyűgöző életművet jegyez.

Ám mindez a Műcsarnok minitárlatából épphogy csak sejthető. Van a kiállításnak egy videóinterjúja, ami igazán informatív, de a látszólag esetlegesen, koncepció nélkül kiválasztott előadások bábjai és a semmitmondó, minimál kísérőtáblák nem segítik a megismerést. A kiállítás ajánlószövegében Sándor L. István nagyon izgalmas értelmezési keretet pedzeget, miszerint e tárlat arra adhat alkalmat, hogy Németh Ilonát úgy mutassák be, mint képzőművészt. Az ötlet jó, viszont ebből nem valósul meg semmi. Sok deficitje van a kiállításnak: hiányzik a bábozás mint kontextus, elkélne a színháztörténet részletezése, meg némi magyarázat, miért éppen ezek a bábok szerepelnek a kiállításon, illetve az sem világos, miért nem tüntették fel a fotókon szereplő színészek nevét sehol. És vajon miért nem esik szó a bábkészítés gyakorlatáról, miért nincs adatolva, hogy melyik báb miből készült, milyen technikával, milyen funkcióra? Persze, az sem világos, miért a Műcsarnok alagsorának két kicsi termében van a helye a kiállításnak, mondjuk a Bajor Gizi Színészmúzeum vagy az Országos Színháztörténeti Intézet és Múzeum helyett. De a bábok és alkotójuk itt is megkapó élményt nyújtanak.

Műcsarnok, nyitva: szeptember
24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.