Kiállítás

Nemzetközivé lett

Marinko Sudac gyűjteménye a Kassák Múzeumban

Képzőművészet

A horvát üzletember még a délszláv háború idején ismerte fel, hogy ha nem lép idejében, megsemmisül, esetleg kézen-közön külföldre kerül a volt Jugoszlávia avantgárd művészete.

Döntésében megerősítette egy szomorú tapasztalat is: nem kell ahhoz egy országnak összeomlania, hogy szétszóródjon és gyakorlatilag elérhetetlenné váljon a progresszív kulturális örökség - elég csak Kassákra gondolni, akinek a húszas években készült munkái (no meg a Mester által készített, antedatált "eredetik") a hatvanas években külföldön találtak új tulajdonosokra. Sudac 2004-től épülő gyűjteménye mára több mint húszezer tételt tartalmaz, gyűjtőköre pedig az 1918 és 1989 között keletkezett művekből áll. A teljes gyűjteményből válogatott anyagot 2011-ben stílszerűen Rijekában, Tito Sirály nevű hajóján mutatták be, és megtalálható benne például a neoavantgárd Gorgona, az OHO vagy a Bosch + Bosch csoport alkotóinak számos műve (ez utóbbiból például Ladik Katalin, Szombathy Bálint és Kerekes László hetvenes években készült munkái).

A Kassák Múzeumban látható kiállítás az avantgárd magángyűjteményeket bemutató sorozat második része, s A kölcsönös hatások körei címet viseli, fókuszában pedig az 1920-26 között Bécsben kiadott Kassák-féle Ma és a Zágrábban 1921-ben alapított, szintén 1926-ig megjelenő Zenit áll. A két folyóirat egymás mellé rendelése nem véletlen, mert míg általában a kelet-közép-európai avantgárd művészetet az adott országok nemzeti paradigmáin belül tárgyalják, a mozgalom a maga internacionalista jellegénél fogva nem vett tudomást az amúgy is változó határokról. Akár egy korai networkben: szinte mindenki kapcsolatban állt mindenkivel (a Ma például a berlini Sturm folyóirattal és galériával, vagy az Újvidéken Csuka Zoltán által 1921-ben alapított Úttal), folyamatosan vettek át anyagokat egymástól - ami éppen abból a mély, forradalmi meggyőződésből táplálkozott, hogy létre lehet hozni egy egységes és egyetemes kultúrát, és ezáltal megteremthető egy jobb és működőképesebb társadalom. Olyan időszak volt ez, amikor a régióban élő (bár nem tömeges) közönség egyszerre találkozhatott a legújabb művészeti izmusokkal és fontos művészekkel, majdnem egyazon időben láthatta például Kurt Schwitters, El Liszickij, Moholy-Nagy vagy Kandinszkij műveit.

De a regionális együttműködés mellett jól kitapinthatók a különbségek is. Az 1922-ben Zágrábban egy gimnáziumban előadott "performansz" nyomán összeálló Traveleri (Utazók) csoport tagjai (képünkön) például jól szituált polgári környezetből származtak, s tevékenységükre leginkább a dadaizmus polgárpukkasztó attitűdje jellemző, amelynek keretében néhol az öncélú marháskodásig is elmentek. Elég megnézni az egyik összejövetelükön készült fotót, a lenyűgözően kedves lazaságot, majd átsétálni az állandó kiállításra, és megkeresni a Ma tagjainak 1922-ben készült csoportképét. Bármennyire is fiatalos Kassák művészi kalapja, s bármennyire is jól mutat Bortnyik Sándoron a csíkos nyakkendő és az elegáns zakó, mégis átüt a képen egyfajta konok, világmegváltó hangulat, a proletariátus tudatos kiművelésének szándéka (amelyet később, 1928-tól a Munka-körben fordítottak át a gyakorlatba). De azért a nagy lazaságnak sajnos meglett az ára: Miho Schön például, aki egy speciális közönséget, a vonatokon utazókat szórakoztatta repülőgépes akcióival - s akitől a meghívón szereplő dadaista kollázs is látható - végül egy ilyen mutatvány közben lelte halálát. A magyarokénál radikálisabb, dadába hajló hangulatot az is mutatja, hogy az európai civilizációt kritizáló, a neoprimitivizmusra és a "nagy-balkáni összefogásra" esküdő, Ljubumir Micic által alapított Zenitet így reklámozták: "Micsoda korlátoltság nem olvasni a Zenitet! Ne legyetek hülyék!"

A kiállítás egy konkrét művészi párhuzamot is felvázol: mind az építész Molnár Farkas (aki egyébként a húszas évek közepén a pécsi Krónika szerkesztőjeként és tipográfusaként szintén cserélt anyagot a Ma folyóirattal), mind Ivana Tomljenovic Meller (a horvát-szlavón bán lánya, kitűnő, a nemzeti válogatottat erősítő atléta, formatervező és fotós) a Bauhausban tanult. Ez utóbbi hölgytől a fotókon kívül a harmincas években készült utópisztikus várostervet és egy 29-30 körül készült reklámtervet (Meinl-kávé) láthatunk. Mellékszál, de érdemes lenne egyszer bemutatni, hogy milyen sok progresszív művész tervezett a húszas évek végén kereskedelmi plakátot - a Modiano cigarettának például Kassák, Berény Róbert, Bortnyik (vagy az akkoriban Bortnyiknál tanuló és még a Vásárhelyi Győző nevet viselő) Victor Vasarely, a harmincas évek elején az Odol szájvíznek pedig Bálint Endre és Pécsi József.

Maga a tárlat - a Kassák Múzeum adottságai miatt - kicsi, s a fotókon és kisebb kollázsokon kívül döntően könyv- és kiadványborítók uralják. Ezt ellensúlyozza a helyszínen is prezentált virtuális múzeum, melyben utána lehet nézni a művek és alkotók egy részének, továbbá a kölcsönös hatásoknak. Ez a forma a mai technikának megfelelően építi újra a húszas évek művészi forradalmának egyik nagy erényét, a demokratizmust szem előtt tartó, mindenki által elérhetőnek szánt avantgárd hálózatot. S talán ez a könnyen elérhető tudás- és ismeretanyag ezután nem csak a kutatókat fogja érdekelni.

Kassák Múzeum, Bp. III., Fő tér 1., nyitva: április 15-ig (www.avantgarde-museum.com)

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.