Kiállítás

Nemzetközivé lett

Marinko Sudac gyűjteménye a Kassák Múzeumban

Képzőművészet

A horvát üzletember még a délszláv háború idején ismerte fel, hogy ha nem lép idejében, megsemmisül, esetleg kézen-közön külföldre kerül a volt Jugoszlávia avantgárd művészete.

Döntésében megerősítette egy szomorú tapasztalat is: nem kell ahhoz egy országnak összeomlania, hogy szétszóródjon és gyakorlatilag elérhetetlenné váljon a progresszív kulturális örökség - elég csak Kassákra gondolni, akinek a húszas években készült munkái (no meg a Mester által készített, antedatált "eredetik") a hatvanas években külföldön találtak új tulajdonosokra. Sudac 2004-től épülő gyűjteménye mára több mint húszezer tételt tartalmaz, gyűjtőköre pedig az 1918 és 1989 között keletkezett művekből áll. A teljes gyűjteményből válogatott anyagot 2011-ben stílszerűen Rijekában, Tito Sirály nevű hajóján mutatták be, és megtalálható benne például a neoavantgárd Gorgona, az OHO vagy a Bosch + Bosch csoport alkotóinak számos műve (ez utóbbiból például Ladik Katalin, Szombathy Bálint és Kerekes László hetvenes években készült munkái).

A Kassák Múzeumban látható kiállítás az avantgárd magángyűjteményeket bemutató sorozat második része, s A kölcsönös hatások körei címet viseli, fókuszában pedig az 1920-26 között Bécsben kiadott Kassák-féle Ma és a Zágrábban 1921-ben alapított, szintén 1926-ig megjelenő Zenit áll. A két folyóirat egymás mellé rendelése nem véletlen, mert míg általában a kelet-közép-európai avantgárd művészetet az adott országok nemzeti paradigmáin belül tárgyalják, a mozgalom a maga internacionalista jellegénél fogva nem vett tudomást az amúgy is változó határokról. Akár egy korai networkben: szinte mindenki kapcsolatban állt mindenkivel (a Ma például a berlini Sturm folyóirattal és galériával, vagy az Újvidéken Csuka Zoltán által 1921-ben alapított Úttal), folyamatosan vettek át anyagokat egymástól - ami éppen abból a mély, forradalmi meggyőződésből táplálkozott, hogy létre lehet hozni egy egységes és egyetemes kultúrát, és ezáltal megteremthető egy jobb és működőképesebb társadalom. Olyan időszak volt ez, amikor a régióban élő (bár nem tömeges) közönség egyszerre találkozhatott a legújabb művészeti izmusokkal és fontos művészekkel, majdnem egyazon időben láthatta például Kurt Schwitters, El Liszickij, Moholy-Nagy vagy Kandinszkij műveit.

De a regionális együttműködés mellett jól kitapinthatók a különbségek is. Az 1922-ben Zágrábban egy gimnáziumban előadott "performansz" nyomán összeálló Traveleri (Utazók) csoport tagjai (képünkön) például jól szituált polgári környezetből származtak, s tevékenységükre leginkább a dadaizmus polgárpukkasztó attitűdje jellemző, amelynek keretében néhol az öncélú marháskodásig is elmentek. Elég megnézni az egyik összejövetelükön készült fotót, a lenyűgözően kedves lazaságot, majd átsétálni az állandó kiállításra, és megkeresni a Ma tagjainak 1922-ben készült csoportképét. Bármennyire is fiatalos Kassák művészi kalapja, s bármennyire is jól mutat Bortnyik Sándoron a csíkos nyakkendő és az elegáns zakó, mégis átüt a képen egyfajta konok, világmegváltó hangulat, a proletariátus tudatos kiművelésének szándéka (amelyet később, 1928-tól a Munka-körben fordítottak át a gyakorlatba). De azért a nagy lazaságnak sajnos meglett az ára: Miho Schön például, aki egy speciális közönséget, a vonatokon utazókat szórakoztatta repülőgépes akcióival - s akitől a meghívón szereplő dadaista kollázs is látható - végül egy ilyen mutatvány közben lelte halálát. A magyarokénál radikálisabb, dadába hajló hangulatot az is mutatja, hogy az európai civilizációt kritizáló, a neoprimitivizmusra és a "nagy-balkáni összefogásra" esküdő, Ljubumir Micic által alapított Zenitet így reklámozták: "Micsoda korlátoltság nem olvasni a Zenitet! Ne legyetek hülyék!"

A kiállítás egy konkrét művészi párhuzamot is felvázol: mind az építész Molnár Farkas (aki egyébként a húszas évek közepén a pécsi Krónika szerkesztőjeként és tipográfusaként szintén cserélt anyagot a Ma folyóirattal), mind Ivana Tomljenovic Meller (a horvát-szlavón bán lánya, kitűnő, a nemzeti válogatottat erősítő atléta, formatervező és fotós) a Bauhausban tanult. Ez utóbbi hölgytől a fotókon kívül a harmincas években készült utópisztikus várostervet és egy 29-30 körül készült reklámtervet (Meinl-kávé) láthatunk. Mellékszál, de érdemes lenne egyszer bemutatni, hogy milyen sok progresszív művész tervezett a húszas évek végén kereskedelmi plakátot - a Modiano cigarettának például Kassák, Berény Róbert, Bortnyik (vagy az akkoriban Bortnyiknál tanuló és még a Vásárhelyi Győző nevet viselő) Victor Vasarely, a harmincas évek elején az Odol szájvíznek pedig Bálint Endre és Pécsi József.

Maga a tárlat - a Kassák Múzeum adottságai miatt - kicsi, s a fotókon és kisebb kollázsokon kívül döntően könyv- és kiadványborítók uralják. Ezt ellensúlyozza a helyszínen is prezentált virtuális múzeum, melyben utána lehet nézni a művek és alkotók egy részének, továbbá a kölcsönös hatásoknak. Ez a forma a mai technikának megfelelően építi újra a húszas évek művészi forradalmának egyik nagy erényét, a demokratizmust szem előtt tartó, mindenki által elérhetőnek szánt avantgárd hálózatot. S talán ez a könnyen elérhető tudás- és ismeretanyag ezután nem csak a kutatókat fogja érdekelni.

Kassák Múzeum, Bp. III., Fő tér 1., nyitva: április 15-ig (www.avantgarde-museum.com)

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.