Kiállítás

Nemzetközivé lett

Marinko Sudac gyűjteménye a Kassák Múzeumban

Képzőművészet

A horvát üzletember még a délszláv háború idején ismerte fel, hogy ha nem lép idejében, megsemmisül, esetleg kézen-közön külföldre kerül a volt Jugoszlávia avantgárd művészete.

Döntésében megerősítette egy szomorú tapasztalat is: nem kell ahhoz egy országnak összeomlania, hogy szétszóródjon és gyakorlatilag elérhetetlenné váljon a progresszív kulturális örökség - elég csak Kassákra gondolni, akinek a húszas években készült munkái (no meg a Mester által készített, antedatált "eredetik") a hatvanas években külföldön találtak új tulajdonosokra. Sudac 2004-től épülő gyűjteménye mára több mint húszezer tételt tartalmaz, gyűjtőköre pedig az 1918 és 1989 között keletkezett művekből áll. A teljes gyűjteményből válogatott anyagot 2011-ben stílszerűen Rijekában, Tito Sirály nevű hajóján mutatták be, és megtalálható benne például a neoavantgárd Gorgona, az OHO vagy a Bosch + Bosch csoport alkotóinak számos műve (ez utóbbiból például Ladik Katalin, Szombathy Bálint és Kerekes László hetvenes években készült munkái).

A Kassák Múzeumban látható kiállítás az avantgárd magángyűjteményeket bemutató sorozat második része, s A kölcsönös hatások körei címet viseli, fókuszában pedig az 1920-26 között Bécsben kiadott Kassák-féle Ma és a Zágrábban 1921-ben alapított, szintén 1926-ig megjelenő Zenit áll. A két folyóirat egymás mellé rendelése nem véletlen, mert míg általában a kelet-közép-európai avantgárd művészetet az adott országok nemzeti paradigmáin belül tárgyalják, a mozgalom a maga internacionalista jellegénél fogva nem vett tudomást az amúgy is változó határokról. Akár egy korai networkben: szinte mindenki kapcsolatban állt mindenkivel (a Ma például a berlini Sturm folyóirattal és galériával, vagy az Újvidéken Csuka Zoltán által 1921-ben alapított Úttal), folyamatosan vettek át anyagokat egymástól - ami éppen abból a mély, forradalmi meggyőződésből táplálkozott, hogy létre lehet hozni egy egységes és egyetemes kultúrát, és ezáltal megteremthető egy jobb és működőképesebb társadalom. Olyan időszak volt ez, amikor a régióban élő (bár nem tömeges) közönség egyszerre találkozhatott a legújabb művészeti izmusokkal és fontos művészekkel, majdnem egyazon időben láthatta például Kurt Schwitters, El Liszickij, Moholy-Nagy vagy Kandinszkij műveit.

De a regionális együttműködés mellett jól kitapinthatók a különbségek is. Az 1922-ben Zágrábban egy gimnáziumban előadott "performansz" nyomán összeálló Traveleri (Utazók) csoport tagjai (képünkön) például jól szituált polgári környezetből származtak, s tevékenységükre leginkább a dadaizmus polgárpukkasztó attitűdje jellemző, amelynek keretében néhol az öncélú marháskodásig is elmentek. Elég megnézni az egyik összejövetelükön készült fotót, a lenyűgözően kedves lazaságot, majd átsétálni az állandó kiállításra, és megkeresni a Ma tagjainak 1922-ben készült csoportképét. Bármennyire is fiatalos Kassák művészi kalapja, s bármennyire is jól mutat Bortnyik Sándoron a csíkos nyakkendő és az elegáns zakó, mégis átüt a képen egyfajta konok, világmegváltó hangulat, a proletariátus tudatos kiművelésének szándéka (amelyet később, 1928-tól a Munka-körben fordítottak át a gyakorlatba). De azért a nagy lazaságnak sajnos meglett az ára: Miho Schön például, aki egy speciális közönséget, a vonatokon utazókat szórakoztatta repülőgépes akcióival - s akitől a meghívón szereplő dadaista kollázs is látható - végül egy ilyen mutatvány közben lelte halálát. A magyarokénál radikálisabb, dadába hajló hangulatot az is mutatja, hogy az európai civilizációt kritizáló, a neoprimitivizmusra és a "nagy-balkáni összefogásra" esküdő, Ljubumir Micic által alapított Zenitet így reklámozták: "Micsoda korlátoltság nem olvasni a Zenitet! Ne legyetek hülyék!"

A kiállítás egy konkrét művészi párhuzamot is felvázol: mind az építész Molnár Farkas (aki egyébként a húszas évek közepén a pécsi Krónika szerkesztőjeként és tipográfusaként szintén cserélt anyagot a Ma folyóirattal), mind Ivana Tomljenovic Meller (a horvát-szlavón bán lánya, kitűnő, a nemzeti válogatottat erősítő atléta, formatervező és fotós) a Bauhausban tanult. Ez utóbbi hölgytől a fotókon kívül a harmincas években készült utópisztikus várostervet és egy 29-30 körül készült reklámtervet (Meinl-kávé) láthatunk. Mellékszál, de érdemes lenne egyszer bemutatni, hogy milyen sok progresszív művész tervezett a húszas évek végén kereskedelmi plakátot - a Modiano cigarettának például Kassák, Berény Róbert, Bortnyik (vagy az akkoriban Bortnyiknál tanuló és még a Vásárhelyi Győző nevet viselő) Victor Vasarely, a harmincas évek elején az Odol szájvíznek pedig Bálint Endre és Pécsi József.

Maga a tárlat - a Kassák Múzeum adottságai miatt - kicsi, s a fotókon és kisebb kollázsokon kívül döntően könyv- és kiadványborítók uralják. Ezt ellensúlyozza a helyszínen is prezentált virtuális múzeum, melyben utána lehet nézni a művek és alkotók egy részének, továbbá a kölcsönös hatásoknak. Ez a forma a mai technikának megfelelően építi újra a húszas évek művészi forradalmának egyik nagy erényét, a demokratizmust szem előtt tartó, mindenki által elérhetőnek szánt avantgárd hálózatot. S talán ez a könnyen elérhető tudás- és ismeretanyag ezután nem csak a kutatókat fogja érdekelni.

Kassák Múzeum, Bp. III., Fő tér 1., nyitva: április 15-ig (www.avantgarde-museum.com)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.