Kiállítás

NOOR by NOOR

  • Gál Krisztián
  • 2017. augusztus 27.

Képzőművészet

Az amszterdami NOOR (arabul „fény”) tíz éve létezik: az ügynökséget nemzetközileg elismert fotográfusok alapították, a szakma nagymenői, akiknek háborús és válságövezetekben készült dokumentarista anyagait vezető lapok publikálják. Mintaként az 1947-ben, Robert Capa ötletére megalakult Magnum szolgálhatott – fényképészek ekkor dolgoztak először együtt egy közösségben. A Capa testvérek mellett olyan korszakos alkotók tartoztak ide, mint David Seymour „Chim”, Henri Cartier-Bresson vagy később Josef Koudelka.

A NOOR első németországi kiállítása az elmúlt 10 év társadalmi és politikai eseményeiről ad képet. Láthatjuk a Keletiben sátorozó menekülteket és a berlini Tempelhof repülőtér hangárjaiban kialakított ágyak sorát, de az ugandai melegközösséggel és egy afgán bokszolóval is megismerkedhetünk. Mind közül a legmegrázóbb az a multimédiás anyag, melynek főszereplője egy Földközi-tengeren hánykolódó, Líbiából útnak indult lélekvesztő. A cél Európa, a túlélés. A híradásokban csak a számok szintjén megjelenő téma itt emberi tekinteteket kap: nagyon erős pár perc, mintha mi is ott tolonganánk a hajóban.

A NOOR fotósai jó okkal hisznek a tárlatok és saját fotóalbumjaik erejében. Néhány éve a legnagyobb szír menekülttábor, a Jordániában levő Zaatari kerítésére aggatták ki az ott élők portréit, emberi arcokat adva a „benti”, most már százezer fölötti tömegnek. Emberi sorsokról mesél berlini kiállításuk is: megannyi történet rejlik az amerikai veterán, az országa függetlenségéért harcoló iraki katona, a Ciszjordá­niában jógázó nők és az ottani fal mellett tréningező gerelyhajítók képeiben is.

 

Berlin, F3 Freiraum für Fotografie augusztus 20-áig.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.