Kiállítás

Obama: An Intimate Por­trait

  • Gál Krisztián
  • 2018. január 14.

Képzőművészet

Nem véletlen, hogy Berlin, azon belül is egy egykori zsidó leányiskola épületében lévő Museum The Kennedys ad otthont a tárlatnak. John F. Kennedy volt az első elnök, aki tudatosan használta az egyre népszerűbb fotóriportokat saját politikai brandjének formálására. Berlin ráadásul a XX. század második felében számtalan ponton kötődik az amerikai elnökökhöz: JFK 1963-as Ich bin ein Berliner beszéde, Ronald Reagan 1987-es üzenete Gorbacsovnak, hogy bontsa le a falat, később pedig Barack Obama, a 2008-as elnökválasztási véghajrában, még szenátorként tarthatott beszédet a Siegessäulénál (Győzelmi oszlop) kétszázezer ember előtt.

Pete Souza a Reagan-adminisztráció fotósaként ott volt a nevezetes beszédkor a Brandenburgi Kapunál. Később a Chicago Tribune munkatársaként fotózta Obamát a szenátori időszakában, nem véletlen, hogy a már megválasztott Obama őt kérte fel, legyen a Fehér Ház főfényképeszeként az elnöki periódus krónikása. Obama minden hivatalos és nem hivatalos programján részt vehetett, a titoktartási követelmények miatt hangrögzítésre nem alkalmas fényképezőgéppel dolgozott. Az eredmény közel 2 millió kép, naponta átlagban 3 ezer fotó. Souza az első öt és fél évben nem is vett ki szabadságot, egyetlen pillanatról sem akart lemaradni.

Ebből a gazdag anyagból állt össze az a 65 kép, amelyek egészen egyedülálló betekintést, bennfentes érzetet nyújtanak az Obama-elnökségbe: legyen szó a vízipisztolyozó családapáról, a válságszobában az Oszama bin Laden elleni akciót figyelő főparancsnokról, vagy a Bajor-Alpokban egy padon ülő és Angela Merkel kancellárral diskuráló államfőről.

A tárlat nem elégszik meg a képek kiállításával, Souza apró anekdotái, visszaemlékezései tovább színesítik az anyagot, hogy mekkora kihívás is lehetett a világ legbefolyásosabb emberét és mindennapjait fotózni.

Museum The Kennedys, Berlin, látogatható: 2018. március 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.