rés a présen

„Ritkábban jönnek”

  • rés a présen
  • 2022. augusztus 24.

Képzőművészet

Haász Katalin festőművész

rés a présen: A kilencvenes években sakk­táblák, a kétezres években Möbius-szalagok – tulajdonképpen ez a két nagy témája a festészetednek. Miért?

Haász Katalin: Valóban a sakk és a Möbius az elsődleges témám, de párhuzamosan futnak a drapéria/lepel, a fej/maszk és gömb sorozatok is. A témáknak metaforikus jelentésük van, amelyek korszakonként más-más megfogalmazásban majdnem ugyanazt járják körbe. A sakktábla és a Möbius-szalag egy zárt rendszerbe foglalt végtelent képes vizuálisan megjeleníteni. Lehet, hogy van benne valamiféle mániákusság is, ez az ismétlődésen alapuló megjelenítések sajátja, a tevékenység közbeni megértés megnyugtató, de benne van a továbblépés lehetősége is. A Möbius témát azért sem hagytam még abba, mert folyamatosan érdekelnek azok az apró változások, amelyeket az általam kialakított vonalrendszerbe bele tudok vinni. Szeretem az éles váltásokat is, de azok ritkábban jönnek.

rap: Számos díjat kaptál eddig. Melyek a legjelentősebbek a számodra?

HK: A szakmai elismerések nyilván jólesnek, fontos, hogy olyan személytől vagy intézménytől kapjam, akinek értékes számomra a dicsérete. Az utazással járó ösztöndíjak mindig inspirálóan hatottak rám, különösen a Római Magyar Akadémián töltött 2 hónap, de hát ezzel sokan vagyunk így, akiknek volt szerencséjük lakni a Palazzo Falconieriben. Róma kivételes, rétegződött és esszenciális látványvilágában mindenki felfedezhet olyan vizuális összefüggéseket, amelyek megváltoztatják minden másnak a szemlélését is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.