rés a présen

„Ritkábban jönnek”

  • rés a présen
  • 2022. augusztus 24.

Képzőművészet

Haász Katalin festőművész

rés a présen: A kilencvenes években sakk­táblák, a kétezres években Möbius-szalagok – tulajdonképpen ez a két nagy témája a festészetednek. Miért?

Haász Katalin: Valóban a sakk és a Möbius az elsődleges témám, de párhuzamosan futnak a drapéria/lepel, a fej/maszk és gömb sorozatok is. A témáknak metaforikus jelentésük van, amelyek korszakonként más-más megfogalmazásban majdnem ugyanazt járják körbe. A sakktábla és a Möbius-szalag egy zárt rendszerbe foglalt végtelent képes vizuálisan megjeleníteni. Lehet, hogy van benne valamiféle mániákusság is, ez az ismétlődésen alapuló megjelenítések sajátja, a tevékenység közbeni megértés megnyugtató, de benne van a továbblépés lehetősége is. A Möbius témát azért sem hagytam még abba, mert folyamatosan érdekelnek azok az apró változások, amelyeket az általam kialakított vonalrendszerbe bele tudok vinni. Szeretem az éles váltásokat is, de azok ritkábban jönnek.

rap: Számos díjat kaptál eddig. Melyek a legjelentősebbek a számodra?

HK: A szakmai elismerések nyilván jólesnek, fontos, hogy olyan személytől vagy intézménytől kapjam, akinek értékes számomra a dicsérete. Az utazással járó ösztöndíjak mindig inspirálóan hatottak rám, különösen a Római Magyar Akadémián töltött 2 hónap, de hát ezzel sokan vagyunk így, akiknek volt szerencséjük lakni a Palazzo Falconieriben. Róma kivételes, rétegződött és esszenciális látványvilágában mindenki felfedezhet olyan vizuális összefüggéseket, amelyek megváltoztatják minden másnak a szemlélését is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.