rés a présen

„Ritkábban jönnek”

  • rés a présen
  • 2022. augusztus 24.

Képzőművészet

Haász Katalin festőművész

rés a présen: A kilencvenes években sakk­táblák, a kétezres években Möbius-szalagok – tulajdonképpen ez a két nagy témája a festészetednek. Miért?

Haász Katalin: Valóban a sakk és a Möbius az elsődleges témám, de párhuzamosan futnak a drapéria/lepel, a fej/maszk és gömb sorozatok is. A témáknak metaforikus jelentésük van, amelyek korszakonként más-más megfogalmazásban majdnem ugyanazt járják körbe. A sakktábla és a Möbius-szalag egy zárt rendszerbe foglalt végtelent képes vizuálisan megjeleníteni. Lehet, hogy van benne valamiféle mániákusság is, ez az ismétlődésen alapuló megjelenítések sajátja, a tevékenység közbeni megértés megnyugtató, de benne van a továbblépés lehetősége is. A Möbius témát azért sem hagytam még abba, mert folyamatosan érdekelnek azok az apró változások, amelyeket az általam kialakított vonalrendszerbe bele tudok vinni. Szeretem az éles váltásokat is, de azok ritkábban jönnek.

rap: Számos díjat kaptál eddig. Melyek a legjelentősebbek a számodra?

HK: A szakmai elismerések nyilván jólesnek, fontos, hogy olyan személytől vagy intézménytől kapjam, akinek értékes számomra a dicsérete. Az utazással járó ösztöndíjak mindig inspirálóan hatottak rám, különösen a Római Magyar Akadémián töltött 2 hónap, de hát ezzel sokan vagyunk így, akiknek volt szerencséjük lakni a Palazzo Falconieriben. Róma kivételes, rétegződött és esszenciális látványvilágában mindenki felfedezhet olyan vizuális összefüggéseket, amelyek megváltoztatják minden másnak a szemlélését is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."