rés a présen

„Very special művészeti munka”

  • rés a présen
  • 2025. január 8.

Képzőművészet

Menesi Attila képzőművész

rés a présen: Miről szól a 2024 szeptemberében elindított Kontextus Program, amelynek a vezetője vagy?

Menesi Attila: A művészeti gondolkodásról és a társadalmi elkötelezettségről. A Kontextus Program a Független Képzőművészeti Tanszék (az interjúalany által alapított network – a szerk.) és a CEU Demokrácia Intézet közös, ingyenes projektje, bármilyen tanulmányi területen tanuló egyetemisták számára. Aktuális társadalmi kérdésekkel, történelmi és kulturális összefüggésekkel foglalkozunk, miközben folyamatosan zajlik a művészeti munka a CEU Nádor utcai épületében és más helyszíneken. A művészek, művészeti szakemberek és történészek együttműködésével megvalósuló ingyenes programra 61 regisztráció érkezett, több mint tíz budapesti, vidéki és külföldi egyetem különböző tanulmányi területeinek hallgatói és doktoranduszai jelentkeztek.

rap: Mi a szereped a projekt elindításában?

MA: Egy éve kerestem meg a CEU-t a Kontextus ötletével, amelynek részben előzménye a Független Képzőművészeti Tanszék szerteágazó tevékenysége, 2013-tól. Az újdonság pedig a társadalomtudományos tudásközpont, környezet és infrastruktúra, amelyben a művészeti gondolkodás megjelenik. Az én feladatom a témák kontextualizálása, de tartok előadást, vezetek workshopot, beszélgetéseket, különböző művészeti aktivitásokat indítok el a résztvevőkkel. Mindez korábbi, helyspecifikus, intervenciós és intézménykritikai tevékenységem folytatása is egyben, very special művészeti munka.

rap: Hogyan zajlott az első évad?

MA: A Kontextus Program 6+1 alkalomból áll, kéthetente egy intenzív délutáni előadással, work­shoppal és rendhagyó aktivitásokkal. A hetedik alkalom pedig a félév során végzett közös művészeti munkák bemutatása. Erre 2024 decemberében került sor a CEU Nyitott Galériában, A jelen megelőzése címmel. Az óriás­pla­kát-méretű festménynapló, az identitásinstalláció, a műtárgyalóasztal és a stadionalakú iskolatábla mind helyet kapott a kiállításon. De szerepelt Krassó György utcanévtábla demonstrációját megidéző és azt kiegészítő, illetve a közös helyettesítési akció is a Fidesz Munkáscsoportja 1988. évi Vörösmarty téri söprögetése kapcsán, valamint a program résztvevői között körbejárt könyvek LED-del kiegészült interaktív művek is. A Kontextus osztály a közteret is bevonta a kiállításba, A galéria hátsó szeme az egyik ablakot kívülről eltakaró, Kontextus kékre (az óriásplakátok kék hátú papírjának színe, mint letakart kormánypropaganda) festett faforgács lap, amelyen a járókelők szövegeket, üzeneteket, apróhirdetéseket helyezhettek el. A bontás előtti napokban érkezett az egyik legjobb ilyen, a kerülethez is köthető politikus pomerániai törpespicce kapta: Bogyó, ülsz! A kiállítást további performatív események kísérték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.