rés a présen

„Very special művészeti munka”

  • rés a présen
  • 2025. január 8.

Képzőművészet

Menesi Attila képzőművész

rés a présen: Miről szól a 2024 szeptemberében elindított Kontextus Program, amelynek a vezetője vagy?

Menesi Attila: A művészeti gondolkodásról és a társadalmi elkötelezettségről. A Kontextus Program a Független Képzőművészeti Tanszék (az interjúalany által alapított network – a szerk.) és a CEU Demokrácia Intézet közös, ingyenes projektje, bármilyen tanulmányi területen tanuló egyetemisták számára. Aktuális társadalmi kérdésekkel, történelmi és kulturális összefüggésekkel foglalkozunk, miközben folyamatosan zajlik a művészeti munka a CEU Nádor utcai épületében és más helyszíneken. A művészek, művészeti szakemberek és történészek együttműködésével megvalósuló ingyenes programra 61 regisztráció érkezett, több mint tíz budapesti, vidéki és külföldi egyetem különböző tanulmányi területeinek hallgatói és doktoranduszai jelentkeztek.

rap: Mi a szereped a projekt elindításában?

MA: Egy éve kerestem meg a CEU-t a Kontextus ötletével, amelynek részben előzménye a Független Képzőművészeti Tanszék szerteágazó tevékenysége, 2013-tól. Az újdonság pedig a társadalomtudományos tudásközpont, környezet és infrastruktúra, amelyben a művészeti gondolkodás megjelenik. Az én feladatom a témák kontextualizálása, de tartok előadást, vezetek workshopot, beszélgetéseket, különböző művészeti aktivitásokat indítok el a résztvevőkkel. Mindez korábbi, helyspecifikus, intervenciós és intézménykritikai tevékenységem folytatása is egyben, very special művészeti munka.

rap: Hogyan zajlott az első évad?

MA: A Kontextus Program 6+1 alkalomból áll, kéthetente egy intenzív délutáni előadással, work­shoppal és rendhagyó aktivitásokkal. A hetedik alkalom pedig a félév során végzett közös művészeti munkák bemutatása. Erre 2024 decemberében került sor a CEU Nyitott Galériában, A jelen megelőzése címmel. Az óriás­pla­kát-méretű festménynapló, az identitásinstalláció, a műtárgyalóasztal és a stadionalakú iskolatábla mind helyet kapott a kiállításon. De szerepelt Krassó György utcanévtábla demonstrációját megidéző és azt kiegészítő, illetve a közös helyettesítési akció is a Fidesz Munkáscsoportja 1988. évi Vörösmarty téri söprögetése kapcsán, valamint a program résztvevői között körbejárt könyvek LED-del kiegészült interaktív művek is. A Kontextus osztály a közteret is bevonta a kiállításba, A galéria hátsó szeme az egyik ablakot kívülről eltakaró, Kontextus kékre (az óriásplakátok kék hátú papírjának színe, mint letakart kormánypropaganda) festett faforgács lap, amelyen a járókelők szövegeket, üzeneteket, apróhirdetéseket helyezhettek el. A bontás előtti napokban érkezett az egyik legjobb ilyen, a kerülethez is köthető politikus pomerániai törpespicce kapta: Bogyó, ülsz! A kiállítást további performatív események kísérték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.