rés a présen

„Very special művészeti munka”

  • rés a présen
  • 2025. január 8.

Képzőművészet

Menesi Attila képzőművész

rés a présen: Miről szól a 2024 szeptemberében elindított Kontextus Program, amelynek a vezetője vagy?

Menesi Attila: A művészeti gondolkodásról és a társadalmi elkötelezettségről. A Kontextus Program a Független Képzőművészeti Tanszék (az interjúalany által alapított network – a szerk.) és a CEU Demokrácia Intézet közös, ingyenes projektje, bármilyen tanulmányi területen tanuló egyetemisták számára. Aktuális társadalmi kérdésekkel, történelmi és kulturális összefüggésekkel foglalkozunk, miközben folyamatosan zajlik a művészeti munka a CEU Nádor utcai épületében és más helyszíneken. A művészek, művészeti szakemberek és történészek együttműködésével megvalósuló ingyenes programra 61 regisztráció érkezett, több mint tíz budapesti, vidéki és külföldi egyetem különböző tanulmányi területeinek hallgatói és doktoranduszai jelentkeztek.

rap: Mi a szereped a projekt elindításában?

MA: Egy éve kerestem meg a CEU-t a Kontextus ötletével, amelynek részben előzménye a Független Képzőművészeti Tanszék szerteágazó tevékenysége, 2013-tól. Az újdonság pedig a társadalomtudományos tudásközpont, környezet és infrastruktúra, amelyben a művészeti gondolkodás megjelenik. Az én feladatom a témák kontextualizálása, de tartok előadást, vezetek workshopot, beszélgetéseket, különböző művészeti aktivitásokat indítok el a résztvevőkkel. Mindez korábbi, helyspecifikus, intervenciós és intézménykritikai tevékenységem folytatása is egyben, very special művészeti munka.

rap: Hogyan zajlott az első évad?

MA: A Kontextus Program 6+1 alkalomból áll, kéthetente egy intenzív délutáni előadással, work­shoppal és rendhagyó aktivitásokkal. A hetedik alkalom pedig a félév során végzett közös művészeti munkák bemutatása. Erre 2024 decemberében került sor a CEU Nyitott Galériában, A jelen megelőzése címmel. Az óriás­pla­kát-méretű festménynapló, az identitásinstalláció, a műtárgyalóasztal és a stadionalakú iskolatábla mind helyet kapott a kiállításon. De szerepelt Krassó György utcanévtábla demonstrációját megidéző és azt kiegészítő, illetve a közös helyettesítési akció is a Fidesz Munkáscsoportja 1988. évi Vörösmarty téri söprögetése kapcsán, valamint a program résztvevői között körbejárt könyvek LED-del kiegészült interaktív művek is. A Kontextus osztály a közteret is bevonta a kiállításba, A galéria hátsó szeme az egyik ablakot kívülről eltakaró, Kontextus kékre (az óriásplakátok kék hátú papírjának színe, mint letakart kormánypropaganda) festett faforgács lap, amelyen a járókelők szövegeket, üzeneteket, apróhirdetéseket helyezhettek el. A bontás előtti napokban érkezett az egyik legjobb ilyen, a kerülethez is köthető politikus pomerániai törpespicce kapta: Bogyó, ülsz! A kiállítást további performatív események kísérték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.