rés a présen

„Very special művészeti munka”

  • rés a présen
  • 2025. január 8.

Képzőművészet

Menesi Attila képzőművész

rés a présen: Miről szól a 2024 szeptemberében elindított Kontextus Program, amelynek a vezetője vagy?

Menesi Attila: A művészeti gondolkodásról és a társadalmi elkötelezettségről. A Kontextus Program a Független Képzőművészeti Tanszék (az interjúalany által alapított network – a szerk.) és a CEU Demokrácia Intézet közös, ingyenes projektje, bármilyen tanulmányi területen tanuló egyetemisták számára. Aktuális társadalmi kérdésekkel, történelmi és kulturális összefüggésekkel foglalkozunk, miközben folyamatosan zajlik a művészeti munka a CEU Nádor utcai épületében és más helyszíneken. A művészek, művészeti szakemberek és történészek együttműködésével megvalósuló ingyenes programra 61 regisztráció érkezett, több mint tíz budapesti, vidéki és külföldi egyetem különböző tanulmányi területeinek hallgatói és doktoranduszai jelentkeztek.

rap: Mi a szereped a projekt elindításában?

MA: Egy éve kerestem meg a CEU-t a Kontextus ötletével, amelynek részben előzménye a Független Képzőművészeti Tanszék szerteágazó tevékenysége, 2013-tól. Az újdonság pedig a társadalomtudományos tudásközpont, környezet és infrastruktúra, amelyben a művészeti gondolkodás megjelenik. Az én feladatom a témák kontextualizálása, de tartok előadást, vezetek workshopot, beszélgetéseket, különböző művészeti aktivitásokat indítok el a résztvevőkkel. Mindez korábbi, helyspecifikus, intervenciós és intézménykritikai tevékenységem folytatása is egyben, very special művészeti munka.

rap: Hogyan zajlott az első évad?

MA: A Kontextus Program 6+1 alkalomból áll, kéthetente egy intenzív délutáni előadással, work­shoppal és rendhagyó aktivitásokkal. A hetedik alkalom pedig a félév során végzett közös művészeti munkák bemutatása. Erre 2024 decemberében került sor a CEU Nyitott Galériában, A jelen megelőzése címmel. Az óriás­pla­kát-méretű festménynapló, az identitásinstalláció, a műtárgyalóasztal és a stadionalakú iskolatábla mind helyet kapott a kiállításon. De szerepelt Krassó György utcanévtábla demonstrációját megidéző és azt kiegészítő, illetve a közös helyettesítési akció is a Fidesz Munkáscsoportja 1988. évi Vörösmarty téri söprögetése kapcsán, valamint a program résztvevői között körbejárt könyvek LED-del kiegészült interaktív művek is. A Kontextus osztály a közteret is bevonta a kiállításba, A galéria hátsó szeme az egyik ablakot kívülről eltakaró, Kontextus kékre (az óriásplakátok kék hátú papírjának színe, mint letakart kormánypropaganda) festett faforgács lap, amelyen a járókelők szövegeket, üzeneteket, apróhirdetéseket helyezhettek el. A bontás előtti napokban érkezett az egyik legjobb ilyen, a kerülethez is köthető politikus pomerániai törpespicce kapta: Bogyó, ülsz! A kiállítást további performatív események kísérték.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.