Kiállítás

Sibylle Hofter-Szijj Ferenc: Örömmel üdvözöljük!

  • - dck -
  • 2012. június 17.

Képzőművészet

A Liget Galéria programterve szerint nem ez lett volna az utolsó kiállítás, sokkal inkább a folytonosság felmutatása; Hofter ugyanis 1989 májusában mutatkozott be ugyanitt, és a kilencvenes években számos kiállítása volt Budapesten.

A német művésznő pár évvel ezelőtt indított be egy új művészeti projektet, egy "sajtófotó-ügynökséget", amely hivatalos politikai eseményeket "dokumentál": néhány hetes itt tartózkodása alatt arra volt kíváncsi, hogy voltaképpen mi is zajlik Magyarországon. Sajtótájékoztatók, Áder parlamenti beiktatása, a Polgárok Házának rendezvényei egyfelől, pesti árnyékok, lepukkant helyek és turistalátványosságok másrészt - friss és nyitott, kívülálló szemmel. A reprezentatív tárgyalások protokollján átszivárgó emberi gyengeségek (például egy Orbán és Merkel találkozójáról készült "ellesett pillanat"), a dísztermek és a feliratok banalitása (ezt emeli ki a kiállítás címe is), a parlamenti folyosón szendvicset majszoló tolmácsok. A fényképeket Hofter három módon installálta: néhány nagyobb nagyítás a falra került, az állóképek többsége viszont apró monitorokon, filmszerűen követi egymást, kissé az asszociációs montázstechnikát követve. A fotók harmadik csoportja a kis termet szinte betöltő hatalmas asztalon látható. Ezekhez kapcsolódnak Szijj Ferenc szövegei. A munkakapcsolatot átható "termékeny meg nem értés", a véletlen egybeesés jellemzi az írásokat, na meg a belőlük áradó komor és baljós, a közállapotokat rezignáltan számba vevő hangulat. Sem a lírai monológban, sem a képekben nincsenek direkt politikai állásfoglalások, sőt sejtetések sem. A fényképeken feltűnik az unalmas, jelentéktelen kisváros, Schengen is - a kiállítóhely képpel és szöveggel borított "ravatala" fölött pedig elmélázhatunk azon, hogy bár a határ másik oldalára kerültünk, örömünkbe mélabú vegyül. És nem az asztalon árválkodó gyenge schengeni bor miatt.

Liget Galéria, Bp., Ajtósi Dürer sor 5., nyitva: május 31-ig


Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.