Nekrológ

Titkon művész

Beke László (1944–2022)

Képzőművészet

Beke László, bár a gimnáziumi évei alatt egy zenekarban játszott és fotóriporter szeretett volna lenni, végül mégis az ELTE BTK magyar–művészettörténet szakára jelentkezett, s második szakán a középkori ötvösművészetben mélyült el.

Szakdolgozatát a felvidéki szárnyas oltárokon található arany hátterek mustráiról (mintázatáról) írta, doktoriját a sodronyzománcokról. Az egyetem elvégzése után, 1968-ban jutott el Párizsba, de nem csupán az ott látott kiállítások miatt kötelezte el magát a kortárs művészet mellett, hiszen már az egyetem alatt is látogatta a magyar absztrakt művészek lakáskiállításait (Rottenbiller utca, Zuglói Kör, Petrigalla-lakás), követte a Képzőművészeti Főiskola növendékeinek munkáit, párhuzamosan pedig beleásta magát a strukturalizmusba és a szemiotikába. Minderről naplót vezetett (Ahogy azt Móricka elképzeli), valamint a művet és annak dokumentációját azonossá tevő Elképzelés-projektjével (1971) nem csupán támogatta, hanem generálta is a magyar koncept(uális) művészet megjelenését. A balatonboglári Kápolnatárlatokon pedig saját akcióval jelentkezett (Kézfogás akció. Cseh, szlovák és magyar művészek találkozója, 1972).

Miközben a Művészettörténeti Kutatócsoportnál dolgozott, kiállításokat szervezett olyan szubkulturális helyszíneken, mint a Fiatal Művészek Klubja, majd később a Józsefvárosi Ganz Művelődési Központ (itt volt Erdély Miklós és Maurer Dóra rajzszakköre, ahogy itt kapott helyet 1977-ben az első magyarországi videóművészeti bemutató, és itt voltak Hajas Tibor és Molnár Gergely filmtörténeti előadásai is). 1980-ban részt vett az Iparterv-kiállításokat feldolgozó félszamizdat-kiadvány készítésében. Utólag visszatekintve ez volt Beke „aranykora”; 1980 körül meghaltak az általa kedvelt (nagyra tartott) művészek (Hajas, Altorjai Sándor), ráadásul megjelent egy új, némileg külső hatáson alapuló és intézményi szinten is elfogadott, posztmodern festészeti irányzat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Egy balatoni nyaralás táncban "elbeszélve"

  • Molnár T. Eszter
A Kulcsár Noémi Tellabor: Balaton – Lacus Pelso című előadásának nosztalgikus hangulata egy pillanatra sem törik meg. Nincs egzisztenciális kérdés, nincs konfliktus. A tó partján uralkodik a mohóság, az unalom és a bujaság.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.