Nekrológ

Titkon művész

Beke László (1944–2022)

Képzőművészet

Beke László, bár a gimnáziumi évei alatt egy zenekarban játszott és fotóriporter szeretett volna lenni, végül mégis az ELTE BTK magyar–művészettörténet szakára jelentkezett, s második szakán a középkori ötvösművészetben mélyült el.

Szakdolgozatát a felvidéki szárnyas oltárokon található arany hátterek mustráiról (mintázatáról) írta, doktoriját a sodronyzománcokról. Az egyetem elvégzése után, 1968-ban jutott el Párizsba, de nem csupán az ott látott kiállítások miatt kötelezte el magát a kortárs művészet mellett, hiszen már az egyetem alatt is látogatta a magyar absztrakt művészek lakáskiállításait (Rottenbiller utca, Zuglói Kör, Petrigalla-lakás), követte a Képzőművészeti Főiskola növendékeinek munkáit, párhuzamosan pedig beleásta magát a strukturalizmusba és a szemiotikába. Minderről naplót vezetett (Ahogy azt Móricka elképzeli), valamint a művet és annak dokumentációját azonossá tevő Elképzelés-projektjével (1971) nem csupán támogatta, hanem generálta is a magyar koncept(uális) művészet megjelenését. A balatonboglári Kápolnatárlatokon pedig saját akcióval jelentkezett (Kézfogás akció. Cseh, szlovák és magyar művészek találkozója, 1972).

Miközben a Művészettörténeti Kutatócsoportnál dolgozott, kiállításokat szervezett olyan szubkulturális helyszíneken, mint a Fiatal Művészek Klubja, majd később a Józsefvárosi Ganz Művelődési Központ (itt volt Erdély Miklós és Maurer Dóra rajzszakköre, ahogy itt kapott helyet 1977-ben az első magyarországi videóművészeti bemutató, és itt voltak Hajas Tibor és Molnár Gergely filmtörténeti előadásai is). 1980-ban részt vett az Iparterv-kiállításokat feldolgozó félszamizdat-kiadvány készítésében. Utólag visszatekintve ez volt Beke „aranykora”; 1980 körül meghaltak az általa kedvelt (nagyra tartott) művészek (Hajas, Altorjai Sándor), ráadásul megjelent egy új, némileg külső hatáson alapuló és intézményi szinten is elfogadott, posztmodern festészeti irányzat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.