Nekrológ

Egyedül brummogó

Nagy Bálint (1949–2022)

  • Götz Eszter
  • 2022. február 9.

Képzőművészet

Üres lett a FUGA utcára néző nagy kirakatablaka, amelynek túloldalán tizenhárom éven át ült Nagy Bálint, hosszú szakálla fölötti szúrós tekintetével végigmérve minden belépőt. Akár meg is lehetett volna ijedni attól a vizslató szempártól, de a második alkalommal már tudta a látogató: csupán a gazda figyelme és jól-rosszul titkolt öröme sugárzik belőle. Az öröm, hogy ott vagy, hogy vágysz arra a hihetetlenül sokféle élményre, amit a hely kínál.

Most már hiába nézünk be a kirakat üvegén, Nagy Bálint elment. Megszökött az örök hippi, az otthonos helyet teremtő kívülálló. Sok történet szereplője, jellemzően inkább főszereplője volt, de ezeket már egyre kevesebben őrzik. Volt iskolai bajkeverő, világra éhes építész, ács és tetőfedő, a rendszerváltó demokratikus ellenzék egyik vezéralakja. Ott volt Rajk László nevezetes „butikjának” születésekor, a Beszélő szerkesztőségében, kortárs művészeti aukciót rendezett a Szeta javára, együtt lakott és főzött Petri Györggyel. Megfigyelték, letartóztatták, kihallgatták, de egyik sem érdekelte. Nem sakkozott a körülményekkel, nem kereste a jobb lehetőségeket. Élt, ahogy azt gyerekkora óta elképzelte: társakkal vagy azok nélkül, de a makacs, mozdíthatatlan hite szerint. Egyszerre volt megosztó és egyesítő, hiszen akárhol volt és akárhányan vették is körül, „egyedül brummogó” maradt. Mindenkit ismert és mindenkivel egyformán bánt: méltósággal. Sokan ezt rátartiságnak látták, különösen azok, akikkel összeveszett, és tény, hogy ritkán mutatott hajlandóságot a békülésre. Aki megy, az menjen.

 
Fotó: Sióréti Gábor 

Néha ő is odébb ment: dolgozott Franciaországban és élt Amerikában, aztán hazajött. Csinált díszletet, művészeti galériát, irodalmi rendezvénysorozatot és tetőt. Nem ismert határokat a fizikai munka és a kultúra között, nem választotta szét, ami egybetartozott. Talán otthonról hozta ezt a ritka attitűdöt, a nagyszülők makói házából, ahová bejáratos volt Móra Ferenctől Juhász Gyuláig, Bartóktól József Attiláig mindenki, aki megfordult arrafelé. Vagy talán a Balassi Bálint után kapott keresztnév ütött olyan pecsétet az életére, amitől sosem próbált megszabadulni? Esetleg a makói parasztfiúból, majd parasztpárti politikusból kommunistává lett apa makacssága, aki téeszelnökként először hozott be fóliasátrat Magyarországra, és bevezette a háztáji gazdálkodást akkor, amikor erre még senki nem látott esélyt.

Ez a határtalanság, a körülmények súlya iránti közömbösség hozta magával, hogy Nagy Bálint a maga társadalmi helyével sem foglalkozott. Rajk és Bachman Gábor mellett ő volt a hazai posztmodern építészet harmadik nagy alakja, de erre sem épített karriert, ahogyan a demokratikus ellenzékben betöltött szerepére sem. Inkább építészeti galériát csinált a Hajós utcai irodája alatt, ahogy New Yorkban látta; az építészetet beemelte az alternatív kultúra főáramába, zenei és irodalmi eseményekkel körítette, odaszoktatta a fél várost.

2009-ben pályázta meg a Budapesti Építész Kamara állandó kiállítóhelyének művészeti vezetői posztját, meg is nyerte, és a keze alatt megszületett a FUGA, amely sokkal több lett, mint amit a kiírók valaha is álmodhattak. Rövidesen odaszokott mindenki, akit érdekelt az építészet, de megjelent ott a kortárs kultúra többi ága is, a zene, az irodalom, a képzőművészet, a film, a színház. A kirakat üvegtábláin keresztül jól belátható közös – és ami a legfontosabb: szabad – tér mögött befelé és lefelé egy mesebeli, labirintusszerű kincses barlang tárult fel, amelynek minden pontján, Bálint asztalától a legbelső termekig, mindig történt valami. Évente vagy 600 program zajlott itt. Néhány évig itt működött Közép-Európa máig egyetlen építészeti karakterű rádiócsatornája, kiállítások érkeztek a világ minden tájáról, egyetemi tanszékek, építészkollektívák, tájépítészek, dizájnerek, fotográfusok, képzőművészek mutatták be munkáikat, könyvbemutatók, előadások, viták, szakmai tanácskozások zajlottak. És fantasztikus koncertek is – Kurtágtól és Eötvös Pétertől a jazzig vagy az egyházi zenéig –, felolvasások, megemlékezések, székfoglalók és születésnapi köszöntők – mindez ingyenesen, bárki számára elérhető és élvezhető módon.

2019-ben, amikor a FUGA betöltötte a 10. évét, többhetes rendezvénysorozattal ünnepelték – nem a múltat, hanem a következő tíz évet. Magyarországon ekkor Nagy Bálint csinált elsőként olyan művészeti aukciót, amelyen az építészeti rajzok és makettek is műalkotásként szerepeltek. És amikor 2020 elején minden bezárt, előrukkolt a FUGA Mikrokozmosz ötperces világhálós etűdjeivel, amivel szintén iskolát teremtett. Ezzel sikerült folyamatos kapcsolatot tartania a kényszerűen távol maradó közönséggel, de ami hosszú távon még sokkal fontosabb: egészen rendkívüli örökséget adott vele az utókornak. Aki végignézi a 365 epizód legalább egynegyedét, hű képet kap arról, milyen volt Magyarország 2020-ban. Nem csupán az építészet, vagy akár a legtágabban értelmezett kultúra szemszögéből: azáltal, hogy mindössze annyit kért a FUGA történetéhez valamilyen módon kapcsolódó 365 embertől, hogy beszéljen, amiről akar, teljes körképet adott.

Itt a kulcs: a szabadság. Az általa kigondolt és 13 éven át vezetett FUGA megy tovább, és remélhetően a Bálinttól örökölt, ritka kincsként megtapasztalt szabadságfok is megmarad. És bízom abban is, hogy Mélyi József 2019-es köszöntőjében megfogalmazott vágykép – hogy a szakállas, szúrós tekintetű gazda fából faragott, életnagyságú szobra ott álljon majd karba font kézzel a kirakatüveg mögött – előbb-utóbb szintén valóra válik.

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.