Tortát dobott a Mona Lisára egy idős hölgynek öltözött férfi

  • narancs.hu
  • 2022. május 30.

Képzőművészet

Miközben a biztonsági emberek elvezették, azt kiabálta "vannak, akik épp lerombolják a Földet. Művészek, gondoljatok a bolygóra!"

Kerekesszékes idős hölgynek álcázta magát az a fiatal férfi, aki tortát dobott a Mona Lisara, vagyis a festményt védő üvegre a párizsi Louvre-ban.

A érdekes esemény vasárnap történt, az esetről számos felvétel kering az interneten. Egy szemtanú a Twitteren azt írta, hogy a női parókát viselő támadó hirtelen felpattant a kerekesszékéből, és megpróbálta betörni a festményt védő golyóálló üveget, majd amikor ez nem sikerült neki, fehér színű tortakrémet kent szét rajta. Mielőtt a biztonsági emberek elvezették a helyszínről, még vörös rózsákat szórt szét a teremben.

Egy, ugyancsak a Twitteren megjelent videófelvételen a férfi azt kiabálja franciául, hogy "vannak, akik épp lerombolják a Földet. Művészek, gondoljatok a Földre! Ezért tettem, amit tettem. Gondoljatok a bolygóra!"

Az akció során a festményben nem keletkezett kár.

Mint ismert, Leonardo da Vinci festménye a Louvre leglátogatottabb műkincse, 2005 óta egy különteremben van kiállítva védőüveg alatt. A múzeum adatai szerint a Mona Lisát a múzeum látogatóinak 90 százaléka megtekinti.

Másik is használták már a Mona Lisát önkifejezésre. 2009-ben egy orosz nő egy bögrét hajított a Mona Lisára. A festménynek akkor sem esett baja, a bögre összetört a védőüvegen. Az orosz nő azzal indokolta tettét, hogy elkeseredett volt amiatt, hogy nem kapta meg a francia állampolgárságot. Míg 1956-ban egy bolíviai férfi követ hajított a képre, megrongálva az alak bal könyökét, ezt követően erősítették meg a védelmét.

(MTI)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.