Kiállítás

Üvegkoporsókba zárva

Az esendőség ereje

Képzőművészet

Ha létezne a legkülönlegesebb magyar magángyűjteményeket rangsoroló lista, abban kétségkívül Vörösváry Ákos és az Első Magyar Látványtár Alapítvány állna az első helyen.

Voltaképpen egy sajátos mixtúráról beszélhetünk, amelyben ugyanúgy helyet kapnak a rangos modern és kortárs alkotók munkái (például Altorjai Sándor, Gross-Bettelheim Jolán, Gulácsy Lajos, Moholy-Nagy László, Román György alkotásai), mint a bútorok, nippek, antik könyvek, giccsgyanús festmények, ismeretlen családok őseiről készült fotók vagy a komolytalannak (gyermekinek) titulált gyűjtési tevékenységek tárgyhalmazai (gyufásdoboz, képeslap, kártyanaptár, radírgumi, kő). A diszeli volt Stenkovits-malomban látható kiállításokon így minden esetben keverednek a művészi szempontból értékes és a hétköznapi, ámde meghökkentő aurát hordozó tárgyak. Ráadásul ezek időről időre más-más kiállítási kontextusban is felbukkannak: így most is találkozhatunk a tematikában hasonló Minden múlandó (2003), a rózsaszín és a nemzetiszín köré rendezett 1 + 1 kiállítás (2011), a kifejezetten a giccsre fókuszáló mindenemberboldogakarlenni (2009) vagy a dohányzással kapcsolatos A nagy szenvedély (2006) kapcsán már ismerős tárgyakkal.

A mostani kiállításon viszont elsősorban nem egy bizonyos téma köré felépített, újrarendezett gyűjteményt láthatunk, hanem Vörösváry Ákos gyűjtő-művész alkotásait (amely talán szükségtelenül egészül ki Benda Iván fotográfus Tánc című kamarakiállításával). Az alkotások gerincét ugyanis törött, semmire nem jó kacatok, limlomok, lomtalanítás utáni maradványok, csorba és értéktelen semmiségek, a természetben talált, feledésre ítélt haszontalanságok, a szemeteskukától vagy éppen a tűzgyújtásból kimentett tökéletlenségek alkotják - az "átlátszó anyag csodájával" beburkolva. Az üvegkalitkákba zárt esendő tárgyak e kiemeléssel és megőrzéssel értékessé és érdekessé válnak, hiszen önmagukban is értelmezhetjük őket múzeumi mini vitrinként (konzervált leletként), az időből és a térből kiszakított üvegkoporsóként (memento moriként) - de Vörösváry egy lépéssel tovább megy. Az áttetsző kalitkába zárt furcsa maradványokhoz (dióhéjakhoz, szőlőkarókhoz, leégett mécsesekhez) ugyanis címek társulnak. E címek lehetnek egészen tárgyszerűek és leíróak: az Elintézett dolgok című terráriumban például kidobásra ítélt cetlik, galacsinná gyűrt jegyzetlapok sorakoznak, az Egy soha ki nem bontott küldemény 1955-ből cím mögött egy boríték rejtőzik, az Egy csobánci szőlősgazda extra jutalma nem más, mint törött cserépdarabok halma, a tízfilléresekkel megtöltött Aprópénzről pedig megtudhatjuk, hogy pontosan hány érmét tartalmaz (1498-at). A címek a legtöbb esetben humoros helyzetbe hozzák a maradványokat (egy törött borosüveg három része például női nyakat, szájat vagy feneket formáz), a háromrészes Látványtári kompozícióba zárt csigaházak pedig egyfajta politikai/szociológiai tükörként vagy megszemélyesítésként működnek - míg az Anyaországban szorosan összebújnak, a Szórványban csak néhány árválkodik, a Nyuggerek pedig teljesen "hasznavehetetlenek", hiszen töröttek. A munkák között találkozhatunk lírai, mégis az örkényi groteszk és abszurd humorra emlékeztető Egypercesekkel (köztük olyan kis törött szösszenetekkel, mint a Hóbagoly torzó angyalokkal), de egészen sokkoló összeállításokkal is (a két üvegszekrényt megtöltő cigarettacsikkek látványától még egy láncdohányos is megrettenne). Vörösváry nem nyúl bele a tárgytöredékekbe, "csupán" elrendezi és felmutatja őket: a virágszirmaival Nagy-Magyarország térképét formázó porcelántárgyat, az esztergapad alakú hamutartót. Külön kis részleg jut az egerek életének is: az üvegtárlókban megszemlélhetjük a félig megrágott mézeskalácsot, a lukacsos magokat vagy a majdnem elfogyasztott szappan és ceruza különös maradványait. A kiállítás - éppen az áttetsző üvegburkok miatt - levegős, pedig még a lépcsőn is hibás és "tökéletlen" tárgyak sorakoznak, nem beszélve a falakat ellepő, festménynek nevezett alkotásoktól és meghökkentő termékektől (a kedvencem az a papírból készült magyar zászló, amelyen A Himnusznál kérjük, emelje magasra! felirat olvasható).

Az esdendőség ereje című kiállítás emellett többnézetű, számos párhuzamos, néhol rejtett szálat is megmozgat. Egy festményen az üvegkoporsóban fekvő Hófehérkét láthatjuk (háttérben a megmentésére siető királyfival), máshol viszont találkozhatunk egy kalitkában álldogáló bányászlámpás kerti törpével is (aki egy kizárólag Mikulás-sipkát viselő meztelen nőcskét ábrázoló festménnyel szemez). De ha kedvünk szottyan, megkereshetjük a nőiségre fókuszáló munkákat, vagy elmélázatunk azon is, hogy az ismeretlen ezermester milyen megfontolásból applikált két fekete-fehér családi fotót az áramfeszültségét mérő furcsa szerkezetbe.

A rozsda, a kosz és a töredékek uralta világ persze másról is szól: a megmentett tárgyak suttogó szavairól, az emlékezés kudarcáról, és ahogy Vörösváry írja, "a teljesség hiányáról és az utána való szüntelen vágyódásról, az őrzők erejéről, az állandóságról és a változásról, és a hanyatlás esztétikájáról". Ezek után talán más szemmel tekintünk az utunkba kerülő "ócskaságokra" is. Gyűjteni azonban nem kell - ezt elvégzi helyettünk Vörösváry.

Első Magyar Látványtár Alapítvány Kiállítóháza, Tapolca-Diszel, Derkovits u 7. Nyitva: május 31-ig (előzetes bejelentkezéssel látogatható)

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”