Kiállítás

Üvegkoporsókba zárva

Az esendőség ereje

Képzőművészet

Ha létezne a legkülönlegesebb magyar magángyűjteményeket rangsoroló lista, abban kétségkívül Vörösváry Ákos és az Első Magyar Látványtár Alapítvány állna az első helyen.

Voltaképpen egy sajátos mixtúráról beszélhetünk, amelyben ugyanúgy helyet kapnak a rangos modern és kortárs alkotók munkái (például Altorjai Sándor, Gross-Bettelheim Jolán, Gulácsy Lajos, Moholy-Nagy László, Román György alkotásai), mint a bútorok, nippek, antik könyvek, giccsgyanús festmények, ismeretlen családok őseiről készült fotók vagy a komolytalannak (gyermekinek) titulált gyűjtési tevékenységek tárgyhalmazai (gyufásdoboz, képeslap, kártyanaptár, radírgumi, kő). A diszeli volt Stenkovits-malomban látható kiállításokon így minden esetben keverednek a művészi szempontból értékes és a hétköznapi, ámde meghökkentő aurát hordozó tárgyak. Ráadásul ezek időről időre más-más kiállítási kontextusban is felbukkannak: így most is találkozhatunk a tematikában hasonló Minden múlandó (2003), a rózsaszín és a nemzetiszín köré rendezett 1 + 1 kiállítás (2011), a kifejezetten a giccsre fókuszáló mindenemberboldogakarlenni (2009) vagy a dohányzással kapcsolatos A nagy szenvedély (2006) kapcsán már ismerős tárgyakkal.

A mostani kiállításon viszont elsősorban nem egy bizonyos téma köré felépített, újrarendezett gyűjteményt láthatunk, hanem Vörösváry Ákos gyűjtő-művész alkotásait (amely talán szükségtelenül egészül ki Benda Iván fotográfus Tánc című kamarakiállításával). Az alkotások gerincét ugyanis törött, semmire nem jó kacatok, limlomok, lomtalanítás utáni maradványok, csorba és értéktelen semmiségek, a természetben talált, feledésre ítélt haszontalanságok, a szemeteskukától vagy éppen a tűzgyújtásból kimentett tökéletlenségek alkotják - az "átlátszó anyag csodájával" beburkolva. Az üvegkalitkákba zárt esendő tárgyak e kiemeléssel és megőrzéssel értékessé és érdekessé válnak, hiszen önmagukban is értelmezhetjük őket múzeumi mini vitrinként (konzervált leletként), az időből és a térből kiszakított üvegkoporsóként (memento moriként) - de Vörösváry egy lépéssel tovább megy. Az áttetsző kalitkába zárt furcsa maradványokhoz (dióhéjakhoz, szőlőkarókhoz, leégett mécsesekhez) ugyanis címek társulnak. E címek lehetnek egészen tárgyszerűek és leíróak: az Elintézett dolgok című terráriumban például kidobásra ítélt cetlik, galacsinná gyűrt jegyzetlapok sorakoznak, az Egy soha ki nem bontott küldemény 1955-ből cím mögött egy boríték rejtőzik, az Egy csobánci szőlősgazda extra jutalma nem más, mint törött cserépdarabok halma, a tízfilléresekkel megtöltött Aprópénzről pedig megtudhatjuk, hogy pontosan hány érmét tartalmaz (1498-at). A címek a legtöbb esetben humoros helyzetbe hozzák a maradványokat (egy törött borosüveg három része például női nyakat, szájat vagy feneket formáz), a háromrészes Látványtári kompozícióba zárt csigaházak pedig egyfajta politikai/szociológiai tükörként vagy megszemélyesítésként működnek - míg az Anyaországban szorosan összebújnak, a Szórványban csak néhány árválkodik, a Nyuggerek pedig teljesen "hasznavehetetlenek", hiszen töröttek. A munkák között találkozhatunk lírai, mégis az örkényi groteszk és abszurd humorra emlékeztető Egypercesekkel (köztük olyan kis törött szösszenetekkel, mint a Hóbagoly torzó angyalokkal), de egészen sokkoló összeállításokkal is (a két üvegszekrényt megtöltő cigarettacsikkek látványától még egy láncdohányos is megrettenne). Vörösváry nem nyúl bele a tárgytöredékekbe, "csupán" elrendezi és felmutatja őket: a virágszirmaival Nagy-Magyarország térképét formázó porcelántárgyat, az esztergapad alakú hamutartót. Külön kis részleg jut az egerek életének is: az üvegtárlókban megszemlélhetjük a félig megrágott mézeskalácsot, a lukacsos magokat vagy a majdnem elfogyasztott szappan és ceruza különös maradványait. A kiállítás - éppen az áttetsző üvegburkok miatt - levegős, pedig még a lépcsőn is hibás és "tökéletlen" tárgyak sorakoznak, nem beszélve a falakat ellepő, festménynek nevezett alkotásoktól és meghökkentő termékektől (a kedvencem az a papírból készült magyar zászló, amelyen A Himnusznál kérjük, emelje magasra! felirat olvasható).

Az esdendőség ereje című kiállítás emellett többnézetű, számos párhuzamos, néhol rejtett szálat is megmozgat. Egy festményen az üvegkoporsóban fekvő Hófehérkét láthatjuk (háttérben a megmentésére siető királyfival), máshol viszont találkozhatunk egy kalitkában álldogáló bányászlámpás kerti törpével is (aki egy kizárólag Mikulás-sipkát viselő meztelen nőcskét ábrázoló festménnyel szemez). De ha kedvünk szottyan, megkereshetjük a nőiségre fókuszáló munkákat, vagy elmélázatunk azon is, hogy az ismeretlen ezermester milyen megfontolásból applikált két fekete-fehér családi fotót az áramfeszültségét mérő furcsa szerkezetbe.

A rozsda, a kosz és a töredékek uralta világ persze másról is szól: a megmentett tárgyak suttogó szavairól, az emlékezés kudarcáról, és ahogy Vörösváry írja, "a teljesség hiányáról és az utána való szüntelen vágyódásról, az őrzők erejéről, az állandóságról és a változásról, és a hanyatlás esztétikájáról". Ezek után talán más szemmel tekintünk az utunkba kerülő "ócskaságokra" is. Gyűjteni azonban nem kell - ezt elvégzi helyettünk Vörösváry.

Első Magyar Látványtár Alapítvány Kiállítóháza, Tapolca-Diszel, Derkovits u 7. Nyitva: május 31-ig (előzetes bejelentkezéssel látogatható)

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.