Kiállítás

Üvegkoporsókba zárva

Az esendőség ereje

Képzőművészet

Ha létezne a legkülönlegesebb magyar magángyűjteményeket rangsoroló lista, abban kétségkívül Vörösváry Ákos és az Első Magyar Látványtár Alapítvány állna az első helyen.

Voltaképpen egy sajátos mixtúráról beszélhetünk, amelyben ugyanúgy helyet kapnak a rangos modern és kortárs alkotók munkái (például Altorjai Sándor, Gross-Bettelheim Jolán, Gulácsy Lajos, Moholy-Nagy László, Román György alkotásai), mint a bútorok, nippek, antik könyvek, giccsgyanús festmények, ismeretlen családok őseiről készült fotók vagy a komolytalannak (gyermekinek) titulált gyűjtési tevékenységek tárgyhalmazai (gyufásdoboz, képeslap, kártyanaptár, radírgumi, kő). A diszeli volt Stenkovits-malomban látható kiállításokon így minden esetben keverednek a művészi szempontból értékes és a hétköznapi, ámde meghökkentő aurát hordozó tárgyak. Ráadásul ezek időről időre más-más kiállítási kontextusban is felbukkannak: így most is találkozhatunk a tematikában hasonló Minden múlandó (2003), a rózsaszín és a nemzetiszín köré rendezett 1 + 1 kiállítás (2011), a kifejezetten a giccsre fókuszáló mindenemberboldogakarlenni (2009) vagy a dohányzással kapcsolatos A nagy szenvedély (2006) kapcsán már ismerős tárgyakkal.

A mostani kiállításon viszont elsősorban nem egy bizonyos téma köré felépített, újrarendezett gyűjteményt láthatunk, hanem Vörösváry Ákos gyűjtő-művész alkotásait (amely talán szükségtelenül egészül ki Benda Iván fotográfus Tánc című kamarakiállításával). Az alkotások gerincét ugyanis törött, semmire nem jó kacatok, limlomok, lomtalanítás utáni maradványok, csorba és értéktelen semmiségek, a természetben talált, feledésre ítélt haszontalanságok, a szemeteskukától vagy éppen a tűzgyújtásból kimentett tökéletlenségek alkotják - az "átlátszó anyag csodájával" beburkolva. Az üvegkalitkákba zárt esendő tárgyak e kiemeléssel és megőrzéssel értékessé és érdekessé válnak, hiszen önmagukban is értelmezhetjük őket múzeumi mini vitrinként (konzervált leletként), az időből és a térből kiszakított üvegkoporsóként (memento moriként) - de Vörösváry egy lépéssel tovább megy. Az áttetsző kalitkába zárt furcsa maradványokhoz (dióhéjakhoz, szőlőkarókhoz, leégett mécsesekhez) ugyanis címek társulnak. E címek lehetnek egészen tárgyszerűek és leíróak: az Elintézett dolgok című terráriumban például kidobásra ítélt cetlik, galacsinná gyűrt jegyzetlapok sorakoznak, az Egy soha ki nem bontott küldemény 1955-ből cím mögött egy boríték rejtőzik, az Egy csobánci szőlősgazda extra jutalma nem más, mint törött cserépdarabok halma, a tízfilléresekkel megtöltött Aprópénzről pedig megtudhatjuk, hogy pontosan hány érmét tartalmaz (1498-at). A címek a legtöbb esetben humoros helyzetbe hozzák a maradványokat (egy törött borosüveg három része például női nyakat, szájat vagy feneket formáz), a háromrészes Látványtári kompozícióba zárt csigaházak pedig egyfajta politikai/szociológiai tükörként vagy megszemélyesítésként működnek - míg az Anyaországban szorosan összebújnak, a Szórványban csak néhány árválkodik, a Nyuggerek pedig teljesen "hasznavehetetlenek", hiszen töröttek. A munkák között találkozhatunk lírai, mégis az örkényi groteszk és abszurd humorra emlékeztető Egypercesekkel (köztük olyan kis törött szösszenetekkel, mint a Hóbagoly torzó angyalokkal), de egészen sokkoló összeállításokkal is (a két üvegszekrényt megtöltő cigarettacsikkek látványától még egy láncdohányos is megrettenne). Vörösváry nem nyúl bele a tárgytöredékekbe, "csupán" elrendezi és felmutatja őket: a virágszirmaival Nagy-Magyarország térképét formázó porcelántárgyat, az esztergapad alakú hamutartót. Külön kis részleg jut az egerek életének is: az üvegtárlókban megszemlélhetjük a félig megrágott mézeskalácsot, a lukacsos magokat vagy a majdnem elfogyasztott szappan és ceruza különös maradványait. A kiállítás - éppen az áttetsző üvegburkok miatt - levegős, pedig még a lépcsőn is hibás és "tökéletlen" tárgyak sorakoznak, nem beszélve a falakat ellepő, festménynek nevezett alkotásoktól és meghökkentő termékektől (a kedvencem az a papírból készült magyar zászló, amelyen A Himnusznál kérjük, emelje magasra! felirat olvasható).

Az esdendőség ereje című kiállítás emellett többnézetű, számos párhuzamos, néhol rejtett szálat is megmozgat. Egy festményen az üvegkoporsóban fekvő Hófehérkét láthatjuk (háttérben a megmentésére siető királyfival), máshol viszont találkozhatunk egy kalitkában álldogáló bányászlámpás kerti törpével is (aki egy kizárólag Mikulás-sipkát viselő meztelen nőcskét ábrázoló festménnyel szemez). De ha kedvünk szottyan, megkereshetjük a nőiségre fókuszáló munkákat, vagy elmélázatunk azon is, hogy az ismeretlen ezermester milyen megfontolásból applikált két fekete-fehér családi fotót az áramfeszültségét mérő furcsa szerkezetbe.

A rozsda, a kosz és a töredékek uralta világ persze másról is szól: a megmentett tárgyak suttogó szavairól, az emlékezés kudarcáról, és ahogy Vörösváry írja, "a teljesség hiányáról és az utána való szüntelen vágyódásról, az őrzők erejéről, az állandóságról és a változásról, és a hanyatlás esztétikájáról". Ezek után talán más szemmel tekintünk az utunkba kerülő "ócskaságokra" is. Gyűjteni azonban nem kell - ezt elvégzi helyettünk Vörösváry.

Első Magyar Látványtár Alapítvány Kiállítóháza, Tapolca-Diszel, Derkovits u 7. Nyitva: május 31-ig (előzetes bejelentkezéssel látogatható)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."