Balatonfödvár polgármestere: Nem látok esélyt arra, hogy mégsem épülne meg az e-kikötő

Kis-Magyarország

Hogyan foglalnak teret a NER-közeli körök a Balatonnál, esetenként bírósági ítéleteken, törvényi tiltásokon, rendeleteken is átlépve, újabban ezt már nyíltan is felvállalva? A Narancs.hu most induló cikksorozatában néhány eset felvillantása mellett a nagy nyomulás hátterével, módszereivel foglalkozunk, arra keresve a választ: hogyan jutottunk el a máig, amikor már-már a NER maga a törvény. Az első részben a balatonföldvári e-kikötő kapcsán Holovits Huba polgármesterrel olvashatnak interjút. A kisváros fideszes vezetője szerint ha valakinek nem tetszett volna a Nyugati strandon készülő projekt, kezdeményezhetett volna helyi népszavazást, de ez nem történt meg.

Balatonföldváron épül „a Balaton legtöbbször engedélyezett kikötője”, pontosabban most éppen nem épül. Egyrészt jelen állás szerint egyetlen olyan dokumentum sincs a beruházó Balabo Kft. birtokában, amely lehetővé tenné az építkezést, másrészt a nyári szezonra ettől függetlenül is felfüggesztette volna a kikötő építését, hogy ne zavarja a strandolókat, sőt, a strandüzemeltetésbe is beszállt a helyi önkormányzat mellé. Balatonföldvárt 2010 óta fideszes polgármester, az ismert balatoni vitorlás dinasztiához tartozó Holovits Huba vezeti, akitől azzal a felütéssel kértünk interjút: a Nyugati strandra ráépülő, a Balatonba egyik oldalon majdnem 400 méterre benyúló mólószárú e-kikötő mostanra úgy került félkész állapotba, hogy eddig már ugyan valóban kétszer sikerült megszerezni hozzá a szükséges engedélyeket (egy ízben másfél nap leforgása alatt), de a helyi civilek mindkétszer elérték, hogy a bíróság ezeket megsemmisítse. Időközben a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal harmadszor is nekifutott az engedélyezési eljárásnak.

magyarnarancs.hu: Meglesz az engedély harmadszorra is?

Holovits Huba: Szerintem igen.

magyarnarancs.hu: Ez NER-beruházás?

HH: Dehogyis! A Balabo Kft. tulajdonosa, Deák Sándor helyi kötődésű, igaz, korábbi társát Mészárosnak hívták, de egyrészt nem az a Mészáros, másrészt jelenleg a balatonkenesei kikötőben érdekelt szakember a tulajdonostársa. Persze, én sem vagyok naiv, jó projekt és jó kapcsolatok nélkül nehéz lett volna közel egymilliárd forint állami támogatáshoz jutni.

 
Holovits Huba, Balatonföldvár fideszes polgármestere
Fotó: A szerző felvétele

magyarnarancs.hu: Ezt a jó projektet többen vitatják. Leginkább talán azért, mert meglehetősen bizarr: kikötő a strand közepén. Van még olyan a Balatonnál, hogy kikötő épülne a strandon?

HH: Olyan, hogy strand és kikötő szomszédos, vagy ötven is akad. A strand közepén Balatonföldváron sem épül kikötő. A strand ugyanis a szárazföld, az önkormányzat azért felel, a víz, a Balaton-meder már állami tulajdon és állami hatóságok döntik el, ott mi épülhet. A földvári képviselő-testület pedig már 2004-ben eldöntötte, hogy a Nyugati strandnál kikötő épülhet, és ez azóta is szerepel minden testület programjában, tehát sohasem került le a napirendről. Több mint egy évtizede egyszer már egy befektető neki is látott a kikötőépítésnek, ami végül meghiúsult.

magyarnarancs.hu: Akkor is voltak tiltakozók, akik azzal fenyegetőztek, hogy a fákhoz láncolják magukat.

HH: Minden fejlesztésnek vannak ellenzői és támogatói, ezzel nincs is baj. Az már baj, hogy a Pécsi Törvényszék és a Kúria is szavakon „rugózik”, nem veszi figyelembe a helyi jogalkotói szándékot, ami 2004 óta arra irányul, hogy itt kikötő épüljön. A helyi építési szabályzatunk bíróságok által citált 2006-os jóváhagyásakor is már szerepelt a térképen a kikötőjel. De mondok meredekebbet:

ha szigorúbban vettük volna a törvényt, akkor azóta, hogy 2004-ben elhelyezték a kikötőjelet a Nyugati strandnál, azon a sávon, ahová a kikötőt szánták, megtilthattuk volna a strandolást.

magyarnarancs.hu: Ezek szerint ez a kikötőjel a kulcsa az egész problémának? De miért éppen a strand közepére tették?

HH: Igen, ezt a 2004-es döntést nem nagyon emlegetik a tiltakozók! Azt sem, hogy kik is voltak akkor a döntéshozók: az MSZP-SZDSZ-kormány, vagy éppen a kikötőjelet szorgalmazó akkor MSZP-s, ma DK-s és kikötőellenes Kolber István, a Balaton-fejlesztési Tanács akkori elnöke.

magyarnarancs.hu: De ezekkel a döntéshozókkal Ön most egy platformra került, hiszen támogatja a kikötő létesítését!

HH: Igen, én kezdettől fogva egyetértek ezzel az elképzeléssel. S hogy miért pont oda tervezték a kikötőt? Mert ott a legmélyebb a víz a földvári partok előtt, más partszakasz nem is alkalmas kikötő létesítésére. Nem igaz tehát, amit Herényi Károly állít (a volt MDF-es politikus a kikötőépítést ellenző helyi civil szervezet, a Mosolygó Balatonföldvár Egyesület elnöke – a szerk.), nevezetesen hogy csak mert így olcsóbb volna, hiszen a strandi infrastruktúra már adott. Amúgy pedig még a kikötőépítés kezdete előtt, úgy öt-hat éve a képviselő-testületünk törvénymódosítást kért, szerettük volna a kikötőjelet a strand keleti szélére kitetetni, de ez sajnos nem történt meg.

magyarnarancs.hu: Ahhoz viszont nem kell törvényszéknek, Kúriának, jogásznak lenni, hogy belássuk, amire a kikötőengedélyeket megsemmisítő bírósági döntések hivatkoznak: a kikötővel megváltozna a strand funkciója.

HH: Nem változna meg, mert ahogyan mondtam, a strandra semmi nem fog épülni, csak a mederbe, és strandolni ezután is lehet. 120 méterről megy a vita, aligha hiszem, hogy ezt hiányolná bárki, amikor Balatonföldvár 5,5 kilométer partszakaszából 3,5 kilométer fürdésre kijelölt és alkalmas.

 
Fotó: A szerző felvétele

magyarnarancs.hu: Ez mind szép, de közben a Nyugati strandból „strandkikötő” lesz…

HH: Nem, mert a strand megmarad.

magyarnarancs.hu: Csak nem pont ugyanúgy, nem lesz ugyanolyan, tehát valami csak változik: strandkikötő.

HH: Legyen! Ez esetben a településünket alapító Széchenyi család (az ő kikötőépítésük alapozta meg Balatonföldvár fejlődését) szellemiségének megfelelve megyünk előre, olyat produkálunk, amit még senki a Balaton partján.

magyarnarancs.hu: Mekkora lehet a támogatottsága a kikötőnek a városlakók körében?

HH: A kikötő léte vagy nemléte nincs a kardinális kérdések között a városlakók körében. Egy kisebbség habosítja, a politika pedig rátelepszik. Szerintem ma is többségben vannak, akik vagy jónak tartják, vagy nem érdekli őket, hogy lesz kikötő vagy sem.

Ha van, aki másként gondolja, az kezdeményezhetett volna például helyi népszavazást a kérdésről, de ilyen nem történt.

magyarnarancs.hu: Ön viszont még a beruházás kezdete előtt lakossági fórumot ígért.

HH: A pandémia időszaka ezt keresztülhúzta.

magyarnarancs.hu: Most meg már majdnem kész a kikötő…

HH: Valahogy így.

magyarnarancs.hu: Valahányszor zöld utat adtak a hatóságok a kikötőnek, a bíróságok ugyanannyiszor ezt el is kaszálták, valójában tehát ezeket a köztes, döntések közötti időszakokat kihasználva készült el rohamtempóban mostanra a két mólószár? Jelen pillanatban például egyetlen építést engedélyező dokumentum sincs a beruházó kezében.

HH: Jelenleg nincs, de azt visszautasítom, hogy ne lettek volna engedélyei, az építkezést számos alkalommal ellenőrizte ebből a szempontból a vízirendészet is.

 
Fotó: A szerző felvétele

magyarnarancs.hu: Az is furcsa – a bíróság ezt is kifogásolta –, hogy míg az előző környezetvédelmi eljárást másfél nap alatt „zavarta le” a Veszprém megyei kormányhivatal, addig a legutóbbi, májusi ítélet után csaknem három hónappal, augusztus első napjaiban indította el az új eljárást, azt követően, hogy a balatonföldvári képviselő-testület július végén módosította a bíróságok által a kikötőépítéssel ellentétesnek talált helyi építési szabályzatot (HÉSZ). Erre várhattak?

HH: Ebben a kérdésben nem én vagyok az illetékes, hanem a Veszprém vármegyei főispán, de még ez is meglehet.

magyarnarancs.hu: De egy kormányhivatalnak kell azt tudni, hogy az önkormányzat éppen dolgozik a HÉSZ módosításán?

HH: Amennyiben felkészült és tájékozott szakemberek, nyilván tudnak róla.

magyarnarancs.hu: És a visszamenőlegesség rendjén való? A HÉSZ-módosítás mostantól, az elfogadásától érvényes, a beruházás meg már félkész.

HH: Erről magam is tervezem megkérdezni az illetékeseket: hogyan sikerült olyan helyzetet előidézni, hogy a beruházó érvényes engedélyek birtokában elvégzi a beruházás oroszlánrészét (azaz megépíti a kikötő mólószárait), majd utána kiveszik alóla az építési engedélyt.

Ez a maga nemében példátlan. Arról nem is beszélve, hogy a vízjogi létesítési engedély visszavonása fellebbezés alatt áll, fel van terjesztve másodfokra.

magyarnarancs.hu: A beruházó fellebbezett?

HH: Igen és az önkormányzat is.

magyarnarancs.hu: Nocsak, mégiscsak érdekelt az önkormányzat a beruházásban?

HH: Ahogy a fellebbezésben is írtuk: ez a döntés érdeksérelmet okoz a városnak.

magyarnarancs.hu: Lát esélyt arra, hogy a jelenleg félkész kikötő mégsem épülhet meg?

HH: Nem, mert bár érzek jogállami hiátust egyes döntésekben, mégiscsak jogállamban élünk. És mert most már, a város fejlődését figyelembe véve a támogatóknak és az ellenzőknek is az lenne az érdeke, hogy fejeződjék be a kikötőépítés.

 
Fotó: A szerző felvétele

(A kikötőépítést támadó Mosolygó Balatonföldvár Egyesület időközben azt kérte a Veszprém megyei kormányhivatal vezetőjétől, hogy az új eljárás során vegyék figyelembe álláspontjukat, miszerint a július 27-i HÉSZ-módosítás törvénysértő, mert strandterületre vonatkozó szabályozás helyi önkormányzati rendelettel nem változtatható meg).

Deák Sándor, a Balabo Kft. ügyvezetője – ahogy az a cég honlapján olvasható – gyerekkori élményei mellett felesége révén kötődik Balatonföldvárhoz. A 3 milliós törzstőkéjű társaság korábban hajó- és csónakjavítással foglalkozott több más mellett, újabban saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése a főtevékenysége. Deák Sándor egyébként a Pizza Forte egyik alapítója és tulajdonosa. A Balabo Kft. 897 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást nyert a Kisfaludy-programból a balatonföldvári e-kikötőre. A céget 2015-ben alapította Mészáros László Péter és Deák Sándor, mára Mészáros helyét Viszkei András János vette át. A vállalkozás 2019-ben helyezte át a székhelyét Budakesziről Balatonföldvárra. A társaság utolsó öt lezárt évében kétszer tett szert bevételre, 2018-ban ez 1,25 millió, 2017-ben pedig 775 ezer forint volt, a többi évben nulla forint. (Virág Sára)

A Narancs.hu balatonföldvári e-kikötővel foglalkozó cikkeit itt gyűjtöttük össze.

Lapunk azt is számba vette, milyen környezetromboló és hasonló beruházások valósultak meg vagy éppen folynak a tónál. A jobbára NER-es projektekről ebben a cikkünkben írtunk:

Cikkünk a Transparency International Magyarország mentorprogramja keretében készült.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!