Bejártuk az elhagyott vasútvonalat Abaújszántó és Hidasnémeti között – fotók

Kis-Magyarország

Lehangoló látvány fogadott, mintha nem is csak egy hónapja szűnt volna meg itt a vonatközlekedés, hanem legalább 15 éve. Képgalériánk az elhagyott állomásokról. 

Noha augusztus elején egymásba értek a megszüntetett vasútvonalakat elsirató cikkek, olyannal nem nagyon találkozhattunk, amely azt állította volna, hogy e veszteséges üzemeket változtatás nélkül kellene meghagyni. De milyen változtatásokra lenne szükség a járműpark cseréjén túl? Ezt meg sem próbáltuk összegyűjteni az augusztus 1-jétől nem üzemelő (pontosabban szünetelő) Abaújszántó-Hidasnémeti szakaszon. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei állomások és megállóhelyek látványa ugyanis olyan képet mutatott, mintha nem egy hónapja, hanem legalább 15 éve szünetelne itt a vasúti közlekedés.

Abaújszántó

 
 
Az abaújszántói vasútállomás nem végállomásnak épült, a teljes vonal Hidasnémetitől Szerencsig tart, bár eddig is itt volt az átszállóhely. Az állomás tehát ma is fogad vonatokat, felvételi épülete és környezete láttán inkább az merülhet fel, hogy miért kell bántani a magyar vasutat. Tisztaság, rend mindenfelé, lepusztultságnak semmi nyoma.
Fotó: Legát Tibor
   

 
A váróterem is nyitva, olyan mint új korában.
Fotó: Legát Tibor
  

 
Az állomáshoz virágoskert is tartozik.
Fotó: Legát Tibor
 

Abaújkér

 
Abaújkéren már nyoma sincs a gondoskodásnak. 
Fotó: Legát Tibor
 

 
Valaha állomás volt.
Fotó: Legát Tibor
 

 
De legalább közel van a buszmegálló, ahová a tájékoztató szerint „klímás” vonatpótló buszok érkeznek. Képünkön is egy ilyen Ikarus látható.
Fotó: Legát Tibor
 

Boldogkőváralja

 
Messziről egész csínosnak tűnik Boldogkőváralja megállóhely, amely a kirándulók kedvence volt. 
Fotó: Legát Tibor
 

 
Közelről azonban már kevésbé vonzó. 
Fotó: Legát Tibor
 

 

 
A Kék Kör bélyegzője a szokásos helyen. A buszmegálló úgy ötven méterre. 
Fotó: Legát Tibor
 

Korlát-Vizsoly

 
Az arculatváltás nyomai Korlát-Vizsoly vasútállomáson. 
Fotó: Legát Tibor
 

 
Férfi mosdó, női mosdó. 
Fotó: Legát Tibor
 

Fony

 
A fonyi megállóhely.
Fotó: Legát Tibor
 

 
Tyúkvásár 1100Ft/db
Fotó: Legát Tibor
 

 
A fénysorompó még működik Fonyon. 
Fotó: Legát Tibor
 

Hejce–Vilmány

 
A megálló kellő távolságban Hejcétől és Vilmánytól is.
Fotó: Legát Tibor
 

 
Díszkő
Fotó: Legát Tibor
 

Göncruszka

 
Göncruszka: példás pavilon a falu végén – elölről
Fotó: Legát Tibor
 

 
És hátulról. 
Fotó: Legát Tibor
 

Gönc

 
A gönci állomásépület lehetett volna turistaház, és akkor talán nem így nézne ki. Persze ezt sem augusztus 1. óta pusztították le ennyire. 
Fotó: Legát Tibor
 

 
Pályára néző szolgálati lakások. 
Fotó: Legát Tibor
 

 
Ez lehetett a váróterem Göncön.  
Fotó: Legát Tibor
 

Zsujta

 
Zsujtán még megvannak az ablaküvegek
Fotó: Legát Tibor
 

 
A fekete fólia azt jelzi, hogy a szemetesre még most is odafigyel valaki.  
Fotó: Legát Tibor
 

Hidasnémeti

 
Hidasnémetiben a büfé rég bezárt, de az állomás működik.
Fotó: Legát Tibor
 

 
A vonatok többnyire Miskolcig közlekednek, de megáll itt a Hernád InterCity is, amely a Keleti pályaudvarról indul és Kassáig megy, vagy fordítva.
Fotó: Legát Tibor
 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.