Egy évvel az M30-as lezárása után személyesen tett ígéreteket a lakosságnak Lázár János, aki a kivitelező Strabagnak is üzent

Kis-Magyarország

Október végéig kijavítják az M30-as megsérült szakaszát, és visszaadják a forgalomnak – jelentette ki az építési és közlekedési miniszter a hétfő este Szikszón megrendezett fórumon, amelyen megfenyegette a munkálatokat végző Strabagot.

Épp egy évvel ezelőtt, 2024. február 17-én terelték át a 3-as főút Miskolc és Szikszó közötti szakaszára az M30-as autópálya forgalmát, mivel az használhatatlanná vált. Az évforduló alkalmából az aHang helyi szervezete, az aPont Miskolc kis „ünnepséget” szervezett az M30-as lezárt szakaszánál, kora estére pedig lakossági fórumot hirdetett a szikszói Inkubátorházba.

Ami az előzményeket illeti, az M30-as autópálya Miskolcot Tornyosnémetivel összekötő, Kassa felé vezető 57 kilométeres szakaszát 2021 októberében, az országgyűlési választás kampányában adta át a kormány. Ezzel fontos kelet-európai útvonal, a Via Carpatia egyik összekötő darabja készült el. Az építkezés több mint két évig tartott, közel 200 milliárd forintba került, főként EU-s pénzből valósult meg.

Alig két évvel az átadás után az autópályán megjelentek az első hibák, repedések, majd 2024 februárjában a Miskolc-Szikszó szakaszt teljes szélességében le kellett zárnia az üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek, ugyanis kiderült: az egyik töltés a felszín alatti vizek hatására elkezdett szétcsúszni, és a pálya egy 150 méteres szakaszán olyan repedések és hullámok jelentek meg, amelyek már alkalmatlanná tették a közlekedésre. 

A jelentősen megnövekedett terhelés több kilométeres dugókhoz vezet azóta is a 3-as úton, különösen a reggeli órákban. Az autósok beszámolói szerint csúcsidőben minimum fél órával nőtt a menetidő Szikszó és Miskolc között.

Az aHang civil szervezet ezért a múlt év végén petíciót indított, amelyben követelik Lázár János építési és közlekedési minisztertől az M30-as autópálya mielőbbi helyreállítását és a forgalom visszaterelését, valamint azonnali és átlátható tájékoztatást a helyreállítási munkálatok ütemezéséről. E célból szervezték a hétfői lakossági fórumot is.

Titokban marad

A fórumra Lázár János mellett elfogadta a meghívást az üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Kft. vezérigazgatója, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselői, egy független építészmérnök szakértő, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) államtitkára, valamint helyettes államtitkára.

A tárcavezető beszédét azzal kezdte, hogy elnézést kért a lakosságtól a pályalezárás miatti kellemetlenségekért, majd bejelentette: a minisztérium készíttetett a Budapesti Műszaki Egyetemmel (BME)szakértői vizsgálatot annak tisztázására, mitől csúszott meg az út. Részleteket azonban nem árult el a miniszter. Vajon miért nem? – kérdezték a fórum résztvevői.

„A dokumentumban olyan adatok vannak, melyek felkészíthetik a Strabagot egy esetleges perre.

Márpedig a Strabag ÉKM-nek eljuttatott levelében kilátásban van egy per, mert abban a cég azt közölte, hogy nem vállalja a garanciában történő helyreállítást”

– reagált Lázár. „Ki hozta a kiviteli tervet? A Strabag. Innentől szerintem nincs miről beszélni” – zárta le a kérdést a miniszter.

A cég ugyan vállalta a javítási munkálatok elvégzését, de, mint Lázár mondta, azt ki akarják fizettetni a beruházóval. A munkálatok költsége eléri az 5 milliárd forintot, ezt Lázár szerint teljes egészében a Strabagnak kell állnia. 

 
Unják már a dugót. És a terelést
Fotó: Dusza Erika
 

„Egyszerű a képlet, a kivitelező kevesebb pénzből akart többet keresni, ami műszaki hibába torkollt. Ez nagy hiba volt. Kitoltak mindenkivel, de nem engedjük futni őket. Nem csodálom, hogy a Strabag nem jött ide” – mondta Lázár János, mire a fórumot szervező aHangtól Szalóki Viktor emlékeztette a minisztert:

meghívták a Strabagot, mivel szerették volna meghallgatni  a cég álláspontját is, a Strabag el is jött volna a rendezvényre, csakhogy a cég titoktartási kötelezettsége miatt a minisztérium ezt nem engedélyezte.

Lakossági kérdésre, hogy ezek után várható-e, hogy a Strabag más útépítésben is részt vesz, Lázár közölte:

Ha Strabag nem ismeri el és nem javítja ki ezt a hibát garanciálisan, akkor el kell hagynia az országot, ez az állításom”, mondta miniszter.

„Amíg én miniszter vagyok és a Strabag ezt a munkát nem végzi el, a Strabaggal semmilyen szerződést alá nem írok, sőt megtiltom a kivitelezőinknek, hogy alvállalkozóként a munkájukat igénybe vegyék ”– fenygetőzött Lázár.

 
Lázár János a szikszói fórumon
Fotó: MTI/Vajda János
 

„Velem lehet tárgyalni”

„Hasznos volt a fórum, nagyon sok új információt megtudtunk, beleértve olyanokat is, amikről eddig csak szóbeszéd szintjén hallottunk. Például, hogy a beruházó minisztérium és a kivitelező Strabag között a garanciális vita még folyamatban van. Ezen kívül nagyon sok ígéretet is kaptunk Lázár Jánostól – mondta a Narancs.hu-nak Gyenes Gábor, az aPont Miskolc vezetője, aki amellett, hogy szervezője az M30-as miatti tiltakozásnak, arnóti lakosként napi elszenvedője is a forgalomterelésnek.

Már azt is egyfajta sikerként éltük meg, hogy Lázár János végül eljött a lakossági fórumra, ez sokáig bizonytalan volt, annak ellenére, hogy legutóbbi miskolci látogatásakor erre ígéretet tett.

Izgalommal várjuk, hogy a hétfői lakossági fórumon tett ígéreteit is betartja-e” – fogalmazott a civil aktivista.

Gyenes Gábor összegzése szerint „két nagyon határozott ígéret hangzott el” Lázár János részéről. Az egyik, hogy 2025. október 31-éig rendbe hozzák és átadják a forgalomnak az autópályát. A másik pedig, hogy a lezárás miatti elterelés leginkább terhelt szakaszán, az arnóti úti körforgalomnál ideiglenesen olyan forgalomtechnikai megoldást alkalmaznak, amellyel egyről két sávosra alakítják az utat. Ezen kívül a miniszter – mégha nem is tett határozott ígéretet – kilátásba helyezte: valamilyen módon kártalanítják azokat az autósokat, akik hiába vették meg az éves megyei matricát, az autópályát nem tudják használni. „Velem lehet tárgyalni” – jelentette ki a miniszter (az este folyamán többször is).

 
Reggeli araszolás, avagy Gyenes Gábor, az aPont Miskolc vezetője akcióban
Fotó: Facebook/aPont Miskolc
 

Gyenes Gábor szerint a lakosság körében a kártalanításra nagy igény mutatkozik, ezért az aPont is megfogalmazta követelései között: mivel az út nem járható, az állam térítse vissza a 2025-ös évi megyei matricát azoknak, akik ezt igénylik, avagy tegyék majd ingyenessé az autópályát annyi időre, mint amennyit használhatatlan volt.

A 3-as útnak a biztonságát is felülvizsgálják. Jelenleg ugyanis a megnövekedett forgalom közepette kelnek át az úttesten az ipari park dolgozói, ami meglehetősen balesetveszélyes helyzeteket teremt. A lakossági fórumon elhangzott, hogy igyekeznek itt zebrát kialakítani. Emellett felvetődött a lakosság részéről, hogy a reggeli megnövekedett menetidő csillapítására a csúcsidőszakban korlátozzák a kamionforgalmat. Ezzel kapcsolatban ugyan konkrét ígéret nem hangzott el, de Sikoparija Lujza, az aHang megyei koordinátora úgy fogalmazott, az a feladatuk, hogy elérjék: a lakosság által felvetett javaslatokra az illetékesek reagáljanak.

„Kaptak feladatokat”

A terelés okozta forgalmi kellemetlenségek miatt leginkább érintett települések – Arnót, Felsőzsolca, Szikszó – polgármesterei részt vettek a lakossági fórumon. Több környező kistelepülés polgármestere viszont nem jelezte részvételét az aPont megkeresésére.

 
Fotó: Dusza Erika
 

Gyenes Gábor aPont-vezető eredményként értékelte, hogy a helyi polgármesterek találkozhattak a miniszterrel, akitől kaptak feladatokat is az M30-as kapcsán.

Így talán lehet bízni abban, hogy ha valamit előterjesztenek, arra majd válasz is érkezik a közlekedési tárcától.”

Országyűlési képviselőket a szervezők hivatalosan nem hívtak meg, előadónak sem kérték fel őket. Mivel Csöbör Katalin, a Fidesz helyi parlamenti képviselője az aPont korábbi megkereséseire nem reagált, az M30-sal kapcsolatban feltett kérdéseikre nem válaszolt (ki se nyitotta a levelet), amikor a képviselő a hétfői lakossági fórumra megérkezvén a többi felszólaló között szeretett volna helyet foglalni, a szervezők jelezték: hivatalosan nem számítottak rá, ezért kérik, a lakosság soraiban foglaljon helyet. A bejelentést egyetértő taps fogadta.

Sikoparija Lujza beszámolója szerint az M30-as ügyében végzett aláírásgyűjtés során a helyi lakosok közül többen is jelezték: aláírásukkal támogatják a petíciót, viszont nem biztos, hogy el mernek menni a fórumra, vagyis, hogy az arcukat is adják a tiltakozáshoz. Ezért „bevetettek” egy online alkalmazást is, amelyen keresztül anonim lehetett kérdést feltenni a meghívott szakembereknek és a miniszternek.

Hézagos cölöpfalat építenek

Tavaly szeptemberben az ÉKM közölte: a kivitelező javaslata szerint az M30-ason a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20–25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot. A javaslattételi folyamatba a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit is bevonták.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.