Embertelen precizitással – Mohács és a holokauszt

  • Stemler Miklós
  • 2014. május 29.

Kis-Magyarország

Oroszlánrésze volt a zsidó lakosságnak Mohács polgárosodásában, a város mégis villámgyorsan szervezte meg a gettósítást, majd az Auschwitzba transzportálást. Emléküket ma már alig őrzi valami Mohácson, miközben a deportálást végrehajtó polgármesternek emléktáblája van.

„A mohácsi zsidók sorsa – a letelepedés és gyarapodás évtizedei, a hanyatlás és a lassan megfagyó légkör az első világháború után, majd a fizikai megsemmisítés 1944-ben – nagy vonalakban megfelel a többi magyarországi zsidó közösség történetének” – mondja Vörös István

Kiskunhalas és a holokauszt

Korábbi cikkünket itt olvashatja el.

Károly helytörténész és kutató, a baranyai és azon belül különösen a mohácsi zsidóság történetének szakértője. A legfőbb különbség – folytatja – abban rejlett, hogy a hagyományosan soknemzetiségű Mohács a legtöbb magyar városnál befogadóbb közegnek bizonyult a zsidók számára, és mindez egészen 1944-ig igaz volt. „Az elsősorban családi viszonyokban, vallási közösségben megmutatkozó elkülönülés a politikum által gerjesztett konfliktusokban vált tragikus szakadékká a hétköznapi együttélés rutinjában élő csoportok számára” – fogalmaz a szakértő.

A kezdetektől az első beszólásig

Az első zsidó lakos 1840-ben telepedhetett le, és 50 évvel később már 900-an éltek Mohácson, ezzel az egész város lakosságának bő hat százalékát kitéve. Ez az időszak volt a helyi zsidó közösség fénykora: 1842-ben elkezdődik az önálló közösségi élet szervezése, 1858-ban saját iskolát nyitnak, amelyet 1877-re kinőnek – ekkor már 120 gyerek jár ide. A zsidóság

 Dr. Flesch Ármin

Dr. Flesch Ármin

 

beilleszkedését jól jelzi, hogy az új iskolaépületre szükséges pénz összegyűjtésébe a zsidó hitközségen kívül más felekezetek is beszállnak. 1862-től saját rabbija és kántora van a mohácsi hitközségnek. 1889-től dr. Flesch Ármin a mohácsi főrabbi – ő később Auschwitzban osztozik gyülekezete sorsában.

A mohácsi zsidók nagy része az országos mintákhoz hasonlóan a kereskedelemben találja meg boldogulását. Többségük kispolgári életet él, ám az első világháború előtti években menő ügyvédek, orvosok, gazdag kereskedők és földbirtokosok révén a helyi elitben is helyet kapnak a közösség tagjai. Az 1939-es adatok alapján 144 zsidó érdekeltségű vállalkozás működött a városban, az összes vállalkozás 15 százaléka – ezekből három évvel később már csupán nyolc maradt, köszönhetően a zsidótörvényeknek.

A zsidóság a város közéletének is aktív résztvevője volt. A Mohácsi Izraelita Nőegylet tagsága szerepet vállalt például az Első Mohácsi Jótékony Nőegylet munkájában. A két női szervezet jó viszonya néhány hangadó szemét csípte a városban: a Mohács és Vidéke nevű helyi újság egyik szerzője például azt kifogásolta egy cikkben, hogy a Jótékony Nőegylet 1892 karácsonya alkalmából a zsidó iskolában is osztott ajándékokat a rászorulóknak, holott ők nem is ünneplik a karácsonyt. A cikktől a lap szerkesztője is elhatárolódott, de az eset jól jelezte a békés felszín alatt lappangó feszültséget és bizalmatlanságot.

Megfagyó légkör

„Az indulatok először az első világháború végén törtek ki” – mondja Vörös István Károly. 1918. november 4-én a lakosság feldúlta a Fő utca nagyrészt zsidó tulajdonban volt üzleteit, a hatóságok pár óra tétovázás után fékezték meg a fosztogatókat. Az eseményeknek aligha volt antiszemita pogrom jellegük, sokkal inkább a háborús nyomor utáni dühkitörésnek tulajdoníthatjuk őket. Ez az epizód magányos maradt a mohácsi történelemben, zsidóellenes nyílt atrocitásra egészen a zsidó közösség gettóba zárásáig nem került sor.

A történész szerint noha Mohácson is évtizedekig folyt mind a zsidó, mind a keresztény lakosság „kondicionálása” az 1944-ben bekövetkezett végkifejletre, a városra nem volt jellemző a nyílt antiszemita hangulat, igaz, a kirekesztettség már természetesnek számított.

1939 nyarától Mohácson munkaszolgálatos zászlóalj állomásozik, az állomány túlnyomó része zsidó fiatal – az 1942 nyarán az orosz frontra vezényelt alakulatból alig valaki tér haza. A helyi zsidó közösséget folyamatos megfigyelés alatt tartják, a város rendőrparancsnoka ’43 novemberében arról számol be, hogy a szövetségesek teheráni találkozójáról érkező hírek bizakodással töltik el a mohácsi zsidókat, „különleges mozgalmi tevékenykedés” gyanánt pedig a szegénysorból származó zsidó munkaszolgálatosok számára gyűjtenek téli ruhát.

A mohácsi zsinagóga

A mohácsi zsinagóga

 

 

A légkör 1944. március 19-e után fagyott meg végérvényesen a zsidóság körül. Az első áldozat egy vaskereszttel dekorált első világháborús veterán, aki fel meri jelenteni az őt kifosztó német katonákat. Egy héttel a megszállás után öngyilkos lesz a hitközséget vezető Vida Dezső és felesége. Áprilisban megkezdődnek a gettósítás előkészületei, holott ekkor erről még nyilvánosan nem esik szó: jó közszolgaként Szőnyi Alajos polgármester előre dolgozik.

Az emberarcú bürokrata

A gettósításban és a deportálásban kulcsszerepet játszott vitéz Szőnyi Alajos, aki emlékirataiban örökítette meg a mohácsi eseményeket. Ezek alapján a polgármester végig szimpátiával kezelte a zsidó közösséget, és a felülről jövő utasítások végrehajtása mellett próbált könnyíteni a

A siófoki találkozó
Szőnyi Alajos visszaemlékezésében említést tesz egy 1944. április 15-én, Siófokon lezajlott tanácskozásról: „Egy napon váratlan és megdöbbentő telefonhívást kaptam a belügyminisztériumból: el kell mennem Siófokra, ahol hivatalos tényezők, teljes bizalmas jellegű tanácskozáson ismertetni fogják a gettó ügyeinek lebonyolítását. A nevezetes nap április 15-ére esett. A város személygépkocsijával mentünk Horváth Miklós járási főbíró és Vendel István, Szekszárd polgármesterének társaságában. A gyűlés a siófoki szálloda nagytermében zajlott le. Amikor együtt volt a társaság, bevonultak a belügyminisztérium küldöttei és köztük néhány SS-tiszt parádé öltözetben. A vezérszónok közölte, hogy a zsidók gettóba zárásának ideje elérkezett és most ismertetni fogja az irányelveket, amit mindenki pontosan jegyezzen meg, mert írásbeli utasítást nem adunk. A gettó megalakítása során arra kell törekedni, hogy lehetőleg minél kevesebb keresztényt tegyünk ki a lakásból. A gettónak teljesen zártnak kell lennie, hogy a bentlevők a lakossággal ne érintkezzenek.”
(Idézet K. Farkas Claudia A mohácsi gettózás című szövegéből.)

helyzetükön. „Zsibvásári összevisszaságban zsúfolódtak a bent levők, köztük igen sok volt ismerősöm, akiket nagyon sajnáltam” – írja például egy gettóbejárás kapcsán a városvezető, ám Vörös István Károly szerint az emlékiratot érdemes erős fenntartásokkal kezelni.

Szőnyi az 1920-as években az antiszemita nézeteiről ismert Ébredő Magyarok Egyesületének tagja volt, és bár Vörös szerint sem volt „zsidófaló”, ügybuzgalmát jól jelzik 1944-ben a felsőbb rendelkezések pedáns végrehajtása és „kreatív” helyi rendelkezései. Más kérdés, hogy a polgármester kétségkívül több oldalról is nyomásnak volt kitéve. A nyilaspárt helyi szervezete például azért jelentette fel Szőnyit, mert a gettót a „város legszebb utcáiba” helyezte, nem pedig az eredetileg zsidó tulajdonban lévő Rosenthal-téglagyár külvárosi épületeibe. Ekkor a polgármester azzal védekezett, hogy a zsidókat a légitámadásoknak leginkább kitett városrészekbe kívánta tenni. A polgármester hat évvel később a saját bőrén tapasztalhatta meg az elnyomást, amikor a sztálinista rezsim Borzas-Mihályhalmára telepítette ki.

Még hittek a törvényben

A Baranya vármegyei alispán május 6-án adta ki a rendeletet a mohácsi gettó felállítására. A gettó kialakításának megtervezésébe a mohácsi zsidó közösség is beszállt. A hitközség elnöke, dr. Fischer Ernő állt elő egy alternatív tervezettel annak érdekében, hogy „összeköltözésükkel a városnak e nagy horderejű kérdésben a segítségére legyenek, és hogy a vonatkozó rendelet annak intenciója szerint a városban végrehajtható legyen”. Vörös István Károly szerint a hitközség buzgalma egyszerre volt taktikázás és egyben végzetes naivitás. Az együttműködés a korábbi tapasztalatok alapján alkalmas volt az időnyerésre, másrészt viszont a közösség tagjai törvénykövető emberekként hittek is a törvény szavában, márpedig a pár hónappal későbbi deportálásnak megágyazó rendelet hivatalosan a lakáskérdés rendezéséről szólt.

„Mohácson a zsidók gettóba költöztetése két lépcsőben történt. Az 564 főt számláló zsidó közösséget május 8-a és 10-e között terelték a gettó területére. Miután a mohácsi zsidók elhelyezése befejezést nyert, május 15-én kezdődött a megyéből idetelepített zsidók beköltöztetése. (…) A mohácsi rendőrkapitány május 10-én kiadott rendelete szerint minden gettóba kényszerített zsidó maximum 50 kg egyéni felszerelési tárgyat vihetett magával, ezenkívül egy ágyat, egy asztalt és személyenként egy széket” – olvasható K. Farkas Claudia A mohácsi gettózás című tanulmányában.

A május 22-re felállított két mohácsi gettóban végül mintegy 1100 embert zártak össze, miután az egész mohácsi járásból és Baranya megye nagy részéből ideszállították a zsidókat. Június 28-án, az „engesztelés napján” került sor a gettó kiürítésére, miközben a keresztény hívők a templomban „buzgón imádkoztak engesztelésül minden túlkapás ellen, amelyekkel az emberek a szeretet parancsa ellen vétkeznek”. A baranyai zsidókat Pécsett gyűjtötték össze, ezt követően a vonatok megindultak Auschwitz irányába.

A körülmények

A mohácsi gettó felszámolására június 29-én került sor, és június 30-án reggel 5 órakor vette kezdetét a zsidóság pécsi gyűjtőtáborba szállítása, ahol az ún. Laksits-laktanyában öt napot töltöttek. A laktanyába való átvonulás igazolványok, élelem és tisztálkodószerek nélkül történt, az országszerte jól bevált forgatókönyv alapján. Az ide tömörített embereket a piszkos, trágyás, előzőleg ki sem takarított lóistállókban helyezték el. Egy-egy almos szalmával teli ún. lóállásban 5-7 embernek kellett elhelyezkednie. Tisztálkodási lehetőségeik úgyszólván nem voltak, csupán két istállóépületben állt rendelkezésre egy-egy vízcsap. Szükségleteiket latrinákon végezhették. Élelmiszereiktől megfosztva a kevés és silány hatósági élelmezésre voltak utalva. (Idézet K. Farkas Claudia A mohácsi gettózás című szövegéből.)

Mindeközben Szőnyi polgármesternek több ügyes-bajos dologgal is foglalkoznia kellett. Az egykori zsidó ingatlanok iránt óriási igény mutatkozott, többek között a Búvár Kund vízi cserkészcsapat is ettől remélte helyzete rendezését. Tihanyi János plébános viszont nem magánérdekeket, hanem a köz javát tartotta szem előtt, amikor a gettóban hátrahagyott gyerekjátékokat igényelte a mohácsi óvodások számára. A zsidó értelmiség deportálása viszont hamar megbosszulta magát. Fogorvos például nem maradt a városban; Szőnyi az itt állomásozó közmunkazászlóaljtól kért fogorvost a helyiek számára.

Nincs újrakezdés, nincs emlékezet

A deportálás előtti 600 fős mohácsi zsidó közösségnek alig az egyötöde élte túl a haláltábort: csupán 114-en tértek vissza a háború után Mohácsra. Közben azonban akadt még egy furcsa fintora a sorsnak: a szovjet csapatok elől elmenekülő Szőnyi Alajos utóda a munkaszolgálatot túlélő helyi zsidó, Glauber Imre lett, aki a szovjet városparancsnok megbízásából mintegy fél éven keresztül volt polgármester.

A háború utáni évek még az újrakezdés reményével kecsegtetnek. A visszatérők újjáalakítják a hitközséget, újra megindul a munka több üzemben is, sokan újra kiváltják iparengedélyüket. 1948-ra azonban nyilvánvalóvá válik, hogy nincs visszaút az 1944 előtti életbe, az „együttélés légköre” – ahogy Vörös István Károly fogalmaz – nem fog visszatérni. Az újranyílt zsidó üzemeket, üzleteket államosítják, a túlélők nagy része pedig az újonnan létrehozott Izraelbe, avagy Nyugat-Európába emigrál a kommunista diktatúra elől. A zsidó hitközség létszáma 30-40 főre olvad a hatvanas évek elejére, a zsinagógát már képtelen fenntartani, eladják a városnak. Mohács 1968-ban lebontatja az épületet, helyén ma a mártírhalált halt mohácsi zsidó költőről, Mohácsi Jenőről elnevezett könyvtár áll. Az egykori izraelita elemi népiskola helyén 1949 óta a Mártírok kertje emlékeztet az áldozatokra.

A mohácsi zsidóság több mint százéves történetét mára szinte teljesen elfeledték a városban – állítja a mohácsi származású történész, aki szerint az egykori mohácsi zsidó polgárok élete, a holokauszt mohácsi eseményei alig ismertek a lakosság körében.

Helyi civilek 2013-ban az egykori hitközségben és egyben a mohácsi közéletben kulcsszerepet játszó rabbi, dr. Flesch Ármin szülőházán kívántak emléktáblát elhelyezni, és bár az önkormányzat végül a kezdeményezés mellé állt, az egyik lakó ellenállásán elbukott a terv. A deportálást levezénylő Szőnyi Alajos emlékezetét azonban a városházán elhelyezett emléktábla őrzi 2011 óta.

 

A cikk sokat merít Vörös István Károly Mohácsiak című tanulmányából (Holokauszttanulmányok V., szerk. R. B. Braham, 2011), illetve K. Farkas Claudia A mohácsi gettózás című szövegéből.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.