„Ennek a szobornak nincs helye Székesfehérváron” – Éjszakai akció a tervezett Hóman-emlékmű ellen

Kis-Magyarország

Hóman-ellenszobrot állítottak az Eleven Emlékmű civiljei Székesfehérváron. Ezzel szeretnék felhívni a figyelmet egy újabb emlékezetpolitikai baklövésre. Ebből még balhé lesz.

Felállították Hóman Bálint szobrát Székesfehérváron – csakhogy nem az önkormányzat és a Jobbik alapítványa hozta előbbre a december végére tervezett avatást, hanem civilek foglalták el az eddig is tiltakozást kiváltó szobor tervezett helyét még vasárnap éjjel, a Bartók Béla téren.

false

 

Fotó: Nemes Csaba, forrás: Facebook

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Ciszterci Szent István Gimnáziummal szemben tervezett Hóman-szobor – melynek létrehozását 15 millió forinttal támogatta az Igazságügyi Minisztérium – együttes tiltakozást váltott ki (korábbi cikkünk itt olvasható). Eddig önkormányzati képviselők, tanárok, művészek, szerkesztőségek és írószövetségek fejezték ki nemtetszésüket Hóman szobra ellen, szintén az ellenzők közt van a Mazsihisz, de Trócsányi László – akinek a tárcája biztosította a támogatást – és Colleen Bell amerikai nagykövet is. (Trócsányi azt mondta: ő nem támogatta volna a szobrot.)

A jelen helyzet szerint Hóman születésének 130. évfordulójára állítanának szobrot Székesfehérváron az egykori kultuszminiszternek december 29-én, ám úgy tűnik, a terv a budapesti Szabadság téri szobor körüli demonstrációhoz hasonló akadályokba ütközhet.

A civilek tiltakozásuk során bár nem vitatják Hóman középkort kutató történészi tevékenységét, amely általános elismerést élvez, ám politikai tevékenységét, a zsidótörvények megalkotásában játszott szerepét vállalhatatlannak tartják. „Ennek a szobornak nincs helye sem Székesfehérváron, sem másutt” – véli a Cser-Palkovics András polgármesternek írt nyílt levelében az Eleven Emlékmű csoport, amely egyébként most már több mint 600 napja kezdeményez nyílt párbeszédet a Szabadságszínpad civiljeivel közösen a Szabadság téren.

false

 

Fotó: Nemes Csaba, forrás: Facebook

Hétvégi térfoglaló akciójuk során – helyi civilek kezdeményezésére – éjszaka szimbolikusan állították fel saját, alternatív Hóman-szobrukat, amely a tervezett alkotás árnyképe, egy installált állvány, és ezt informatív, Hómanról és a Horthy-korszakról szóló dokumentummásolatokkal, fotókkal, mécsesekkel és emlékkövekkel vették körül, a kövekre személy- és helységneveket írtak.

Az Eleven Emlékmű csoport tagjai úgy fogalmaztak: emlékjeleiket elhelyezve – akárcsak a Szabadság téren – a szobornak szánt helyen arra akarják emlékeztetni az embereket, „amit a kedélyes zsánerszobor egyszerűen eltagadna”. Nyílt levelükben a csoport tagjai hangsúlyozták, hogy „a XXI. századi Magyarországon, egy magát demokratikusnak tekintő európai államban köztéri szobor nem hirdetheti egy olyan politikus emlékét, aki kezdeményező szerepet vállalt a magyar zsidókat súlyosan diszkrimináló törvények megalkotásában, vagyis tevőlegesen hozzájárult hatszázezer honfitársunk tragédiájához”. Ezért az Eleven Emlékmű csoport a Hóman-szobor ügyét úgy tekinti, mint „annak a manipulatív kormányzati emlékezetpolitikának a töretlen folytatását, amely a budapesti Szabadság téri német megszállási emlékmű botrányához vezetett”. Úgy gondolják, nem nézhetik tétlenül, hogy „hivatalos helyről ismét megerősítést nyerjen az egykori magyar állam és vezetőinek mentesítése a legsúlyosabb történelmi bűnök felelőssége alól”.

Az Eleven Emlékmű csoport hétvégi akciója még csak a kezdet volt. Az installált szobormásnál elhelyezett szimbolikus, két egymással szembefordított fehér szék „annak a társadalmi párbeszédnek a nélkülözhetetlenségére emlékeztet, amely olyannyira hiányzik mind a politika, mind a társadalmi élet mindennapjaiból”.  Ezért december 7-én az elevenek a helyszínen csendes tiltakozása után moderált beszélgetést tartanak a Hóman-kérdésről és a nemzeti emlékezet problémáiról. A városvezetőket addig is arra kérik, hogy köztéri installációjukat ne köztisztasági, városképi vagy rendészeti ügyként kezeljék, „ne akadályozzák, és ne távolíttassák el, hanem tekintsék annak, ami: kegyeleti megnyilvánulásnak és szabad polgárok véleménynyilvánításának”.

A december 7-i székesfehérvári Eleven Emlékmű-esemény bővebb információi itt találhatók, a beszélgetést Rényi András vezeti.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.