Kultúrharc vagy fake news-gyár: miért távozik a gyulai diákfeszt szervezője?

Kis-Magyarország

Távozott posztjáról a gyulai rendezvényszervező, miután a balliberálisokkal való kokettálás vádjával betámadta a Magyar Idők.

„Egy rendezvényszervező akkor dolgozik jól, ha nem látszik, de az utóbbi napokban minden rólam szól” – indokolta a Narancsnak Kiss János, a gyulai Erkel Diákünnepek (EDÜ) szervezőbizottságának vezetője, miért mondott le. Ezzel Kiss arra utalt, hogy a kormánypárti lap, a Magyar Idők az utóbbi napokban élesen kritizálta az idén 55 éves rendezvényt.

„Senkit nem akarok bántani, nagyon nehéz két hét van mögöttem. Az utóbbi időben alig aludtam, és férfi létemre többször sírtam. 47 éves vagyok, vannak még terveim, megyek tovább, a gyulai polgármester, Görgényi Ernő korrekt volt velem” – mondta a Narancsnak Kiss János, aki saját Facebook-oldalán múlt pénteken jelentette be, hogy részükről a projektnek vége.

false

Az Fb-bejegyzés végére – amelyben hangsúlyozta, hogy az Erkel Diákünnepek szervezői tiszta lelkiismerettel adják át az előkészített őszi rendezvényt azoknak, akiket a döntéshozók megbíznak majd a feladattal – Kiss János bemásolta a 30y zenekar Semmi szédítő magasság című számát, amelynek első négy sora így hangzik: „Még a csatornázás előtt / Kút volt vödörrel, hosszú lánccal / Leengedtem tiszta vízért / Felhúztam tele hazugsággal...”

A „balliberális világ felkent papjai”

„Olyan nevekben gondolkodnak, mint például Jordán Tamás, Grecsó Krisztián, Karafiáth Orsolya. Természetesen mindezt állami és önkormányzati pénzen. Hiszen biztosan a diákok is epekedve várják a balliberális világ felkent papjainak igehirdetését” – írta a rendezvényről Szakács Árpád alig két héttel ezelőtt, augusztus 25-én a Magyar Időkben megjelent, Balliberális diktatúra a könnyűzenében című cikkében. Ez már a 13. része volt a „kulturális diktatúráról” szóló cikkfolyamnak, amely végül Gyulán is furcsa folyamatokat indított el, vagy legalábbis katalizált.

Szakács Árpád

Szakács Árpád

Fotó: YouTube/Echo Televízió

Mert arról vita van helyben, hogy miért is kell távoznia Kissnek. A Magyar Idők-cikk okozta a végzetét, vagy valami más van a háttérben? Kiss a magyarnarancs.hu-nak azt mondta, távozását helyi szervezési gondok is indokolják. Tudomása szerint a szervezési munkát az Erkel Ferenc Gimnázium veszi át. Azt szerinte egyelőre nem tudni, hogy az eddig bevont zenekarok és szervezetek együttműködnek-e majd az új szervezőbizottsággal.

Ugyanakkor Kiss szeptember 7-i és három nappal későbbi, szeptember 10-i Facebook-bejegyzésében alapvetően másként és mással magyarázza a történteket. Előbbi közlésében a gyulai városvezetés döntése nyomán, utóbbiban a magánéletében bekövetkezett változással és saját döntéssel indokolja távozását. Az ellentmondást kérdésünkre sem oldotta fel. Kérte, érjük be ennyivel.

Azt viszont megemlítette, hogy a gyulai fideszes városvezetők garanciát vállaltak, hogy másik szívügyét, a gyulai Kultur Cafe Klubot a jövőben tovább szervezheti. Ez hiánypótló módon progresszív magyar zenekar meghívását és koncertjeit jelenti a békési városban. Végül elmondta, hogy a jövőben sem állami, sem önkormányzati kötelékben nem kíván dolgozni. 

Görgényi: Nem a Magyar Idők miatt

A Magyar Időkben megjelent sajtótámadás semmilyen szerepet nem játszott a döntésben – ezt már Görgényi Ernő gyulai fideszes polgármester közölte a magyarnarancs.hu kérdésére. Egyben ellenzéki hazugsággyárnak, a fideszes argumentációban gyakran hangoztatott fake news-gyárnak mondta azt, ami az elmúlt két-három napban az ő és Kiss János megkérdezése nélkül folyt a sajtó egy részében.

Görgényi Ernő, Gyula polgármestere

Görgényi Ernő, Gyula polgármestere

Fotó: MTI – Rosta Tibor

Egyben tagadta, hogy az EDÜ rendezése körül kultúrharc tört volna ki, amelyet fideszes pártközpontokból irányítanak. Jelezte, hogy az Erkel Ferenc Gimnázium egy tanára veszi át Kiss János helyét. Nem érez felelősséget a kialakult helyzetért, s nincs szándéka politikai harctérré tenni az EDÜ-t. Válasza végén Görgényi Kiss János második, már idézett Facebook-bejegyzésére hivatkozik. Arról viszont hallgatott, hogy ez éles ellentmondásban van a múlt péntekivel.

Meg nem erősített forrásból viszont úgy értesültünk, hogy kedden az Erkel Ferenc Gimnáziumban tájékoztató lesz a történtekről, amelyen részt vesz a fideszes polgármester is. Gimnáziumi forrásaink arról beszéltek, hogy EDÜ-re zsűritagnak javasolt Jordán Tamás meghívását már korábban leszavazta egy belső grémium.

Nyitókép: az Erkel Diákünnepek tavalyi megnyitója.

 


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.