Hétvégén írtunk arról, hogy több alkalommal is láttuk Mészáros Lőrinc legnagyobb építőipari cégének, a Mészáros és Mészáros Kft. munkagépeit az egyelőre Felcsút és Alcsútdoboz között kialakított kisvasút építésén. Sőt, le is fényképeztük őket.
|
A közbeszerzés nélküli, 857 millió forintos megbízást hivatalosan a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kapta, ennek ellenére a felcsúti polgármester vállalkozásának logójával ellátott munkagépek rendre feltűntek a munkaterületeken. A polgármester cégének szerepvállalása azért is érdekes, mert épp Mészáros Lőrinc vezeti azt a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványt is, amely a kisvasútprojekt gazdája, és az uniós százmilliók illetve az állami kiegészítés kedvezményezettje.
Próbáltuk megtudni, hogy a Mészáros és Mészáros Kft. hogyan került a képbe. Először a cégnél érdeklődtünk, de a már egy hete elküldött írásbeli kérdéseinkre semmilyen válasz nem érkezett. A Puskás Akadémia sem reagált, és a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-től sem kaptunk érdemi válaszokat. Utóbbinál arról tájékoztatták portálunkat, hogy folyamatban lévő kivitelezésről nem nyilatkozhatnak. Azt ugyanakkor sehol sem cáfolták, hogy a polgármester cégének gépei valóban ott tüsténkedtek az eddig is nagy nyilvánosságot kapó kisvasút építkezését. Feltehetően a szoros határidő miatt tűntek fel, az viszont nem tudni ingyen dolgoznak, esetleg kapnak díjazást a munkákért.
A Pancho Aréna és az alcsútdobozi Puskás Sport Hotel között kialakított vasút munkálataira 600 millió forintot adott az Európai Unió, a maradék 157 milliót állami költségvetésből állták. A beruházással a napokban végeztek, holott már októberben át kellett volna adni a kisvasutat. A határidő most a szokásosnál is lényegesebb, mert az uniós támogatással még idén el kell számolnia az akadémiának, ha ezt nem teszi, az súlyos anyagi következményekkel járhat. Ennek ellenére a hivatalos átadó még mindig várat magára, holott az utóbbi hetekben már több napot is kitűztek az ünnepélyes befejezésre, de ez valamiért eddig még mindig nem történt meg.
Kell-e kisvasút Felcsútra? A kisvasút építését kezdettől fogva ellentmondások kísérik: a kormány által kiemelt beruházásnak minősített felcsúti projekt sokat vitatott részlete volt, hogy az első tervekben még napi 2,5-7 ezres utasforgalommal számoltak, végül ezt módosították évi 10 ezerre. Az EU-nak is feltűntek a furcsaságok, voltak olyan híresztelések is, hogy az unió csalás elleni hivatala, az OLAF is kutakodik, de ezt senki sem tudta megerősíteni. Az látszik mindenesetre, hogy Orbán Viktor is ragaszkodott a beruházáshoz, a közelmúltban pedig azt is megemlítette: ha sokan támadják az 5,7 kilométeres kisvasút építését, „akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”. |