Rászállott a Páva - A Janus Pannonius Múzeum viszontagságai

  • Hamvay Péter
  • 2014. május 19.

Kis-Magyarország

Páva Zsolt polgármester 19 milliós Zsolnay kerámiával, fél évre lízingelt lóval és a hozzá tartozó Leonardo-kiállítással kedveskedik a pécsieknek. A két ügy szépséghibája, hogy az egy éve igazgató nélkül működő Janus Pannonius Múzeum munkatársai csak utólag vagy az utolsó pillanatban szereztek tudomást a tervekről.

A Virág Judit Galéria árverésén tavaly december 15-én 19 millió forintért kelt el egy méternyi magas Zsolnay váza. A műtárgy szerepelt a 1906-os milánói világkiállításon, majd hosszú ideig lappangott. Csizi Péter, Pécs alpolgármestere sajtótájékoztatón jelentette be néhány nap múlva, hogy a pécsi Janus Pannonius Múzeum (JPM) élt elővásárlási jogával, és az ügyletet saját erőből finanszírozta.

"Méltatlan helyzet"

A JPM szakemberei, szakmai vezetői is csak pletykákból tudták, hogy megvásárolták minden idők legdrágább Zsolnay-műtárgyát. Úgy értesültünk, hogy Sárkány József, a múzeum művészettörténeti osztályának vezetője - aki többek között a kerámiákért is felel - a vásárlás után levelet írt a megbízott igazgatónak, W. Müller Juditnak, amelyben érdeklődött, miért nem

Páva Zsolt beszél

Páva Zsolt beszél

Fotó: MTI

egyeztettek vele a nagy értékű beszerzésről. Az igazgató válaszából kiderült, hogy ő sem tudott a vásárlásról. A múzeumnak természetesen nem volt ekkora likvid forrása, hivatalos beszámolói szerint évek óta csak néhány milliós pályázati pénzekből és ajándékokból sikerül gyarapítania a műtárgyállományt. Ahogy más múzeumokban, itt is szigorú processzus szabályozza a műtárgybeszerzést.

Páva Zsolt kérdésünkre elismerte: ő döntött a műtárgybeszerzésről, szerinte az idő rövidsége nem tette lehetővé szakértők bevonását, és végül a város fizette ki a vételárat. Úgy tudjuk, az árverésen Magyar Attila, a múzeum gazdasági igazgatója licitált. Az ügy kínosságát a galéria is érzékelte, Törő István, az egyik tulajdonos "a váza eladása körül kialakult méltatlan helyzet miatt" állt elő a Zsolnay-társaság megalapításának ötletével, aminek beindításához felajánlotta a galéria jutalékát.

A Zsolnay kerámia utáni újabb nagy dobás a nemrég nyílt Leonardo, a reneszánsz zseni című kiállítás, és a főtérre felállított, eredetileg a Sforzák dicsőségét hirdetni hivatott, de a mester által soha el nem készített, csak rajzokban fennmaradt hatalmas lovas szobor. A 700 ezer euróért (több mint 210 millió forintért) megvásárolt kiállítás előkészületeibe a Janus Pannonius Múzeum munkatársait nem avatták be. Még akkor sem tudhatták, mi készül, amikor az olaszok alaprajzokkal járták be az épületeket, s csak a kiállítás megnyitása előtt egy hónappal kaptak tájékoztatást az osztályvezetők, miért is kell lebontani az állandó kiállításokat. Addig csak Magyar Attila gazdasági igazgató tudta, mire vállalkoznak.

Páva Zsolt személyesen terjesztette be a február 27-i közgyűlésre a kiállítás fedezetéről szóló javaslatot. Nem bontotta ki a teljes igazságot, amikor azt mondta: a tárlat "költségei hozzávetőlegesen 27,35 millió forintot tesznek ki, amelyek a látogatók által fizetendő jegyek árából a kiállítás időtartamának végére várhatóan megtérülnek. Ilyen módon konkrét kiadást a kiállítás nem jelent, viszont ezt az összeget meg kell előlegezni." Az előterjesztést nem siették el, a jegyzőkönyv szerint a 27,35 milliós összeg első részét már a következő napon el kellett utalni, a szerződéskötésig pedig a hátralévő részt is. A határozat része további 630 ezer eurós óvadék elhelyezése is. Pécs jegyzője megállapította, hogy az ügylet kockázatot rejt a város számára.

Hiába kértük a tárlat üzleti tervét, nem kaptuk meg. Magyar Attila arra hivatkozott, hogy a kiállítást Debrecenben 160 ezren látták feleannyi idő alatt, így szerinte öt és fél hónap alatt, a turisztikai szezonban, alacsonyabb jegyárak - 3000 forint a teljes árú, 1500 a kedvezményes - mellett reális a 120 ezer körüli látogatószám elérése, ami nullszaldóssá teszi a kiállítást. A tárlat teljes költsége Magyar szerint a marketing- és reklámköltségekkel a 240 millió forintot is eléri majd. A múzeumi szférába egy éve bekerült Magyar azonban nem kalkulál azzal, hogy a mesés debreceni eredmény 2007-ben, a múzeumi boom csúcspontján, a válság előtt történt, egy tudatosan építkező intézmény, a Modem vállalkozásaként. Vidéken hasonló számokat senki sem produkált, a 2010-es Pécs Európa Kulturális Fővárosa eseménysorozat legnépszerűbb tárlata, a Munkácsy-trilógia bemutatása is csupán 65 ezer látogatót vonzott. Ma már a fővárosban sem lehet ilyen számokat megcélozni, a Szépművészeti Caravaggio-tárlata 130 ezer látogatót hozott.

Magyar pályázati és szponzori pénzekre is számít, mégpedig százmillió forintos nagyságrendben. Néhány magáncég, illetve az NKA és az Emmi már a molinón is szerepel, ám Magyar bevallotta, hogy a megnyitóig egyetlen forintról nem született szerződés. Miután a gazdasági igazgató elsősorban NKA-s pénzekre számít, megkérdeztük a mecénás alapot. A válasz szerint a múzeum nem nyújtott be hozzájuk a Leonardo-kiállítással kapcsolatos pályázatot, ahogy a JPM az április 17-i pécsi közgyűlés elé jóváhagyásra beterjesztett nyolc NKA-s pályázata között sem szerepelt ilyen. (Ugyanakkor nem lehetetlen, hogy utólag az L. Simon László vezette szervezet kisegíti Pávát, ha balul üt ki a projekt. Az adu ász a múzeum Csontváry-anyaga. L. Simon már beharangozta, hogy a Várkert Bazárban nyáron nagyszabású kiállítás nyílik a festő életművéből.)

Páva abban reménykedik, hogy pozitív szaldóval zár a Leonardo-kiállítás, de ha negatívba fordul a büdzsé, akkor sem a múzeumnak kell lenyelnie a hiányt - nyugtatott meg a polgármester. Szerinte Pécs az Európa Kulturális Fővárosa programsorozat után a tárlat jóvoltából ismét a figyelem középpontjába, a kultúrabarátok és a turisták látómezejébe került. De vajon a kultúrájára méltán büszke város miért egy olyan vándorkiállítást fogad be, amely tucatnyi más helyszín mellett már idehaza is járt egyszer?

A Martyn Ferenc Múzeumban Leonardo repülő szerkezete és egy önjáró autó modellje kapott helyet, túl sok újdonságot egyik sem jelent. A mechanikus óraszerkezetek elvét követő autó modelljéről az ígérték, hogy napjában kétszer ki lehet próbálni, aztán kiderült, hogy mégsem szabad beindítani. Eredetileg lehet, hogy más kiállítást ígértek Pávának, aki a közgyűlés előtt még arról beszélt, hogy a tárlat "egyebek mellett közel 100 mérethű, működő találmányt mutat be", ám ezeknek hírük-hamvuk sincs. A korrekt ismeretterjesztő kiállítás többi része, mely a Leonardót foglalkoztató problémákat veszi sorra, már látható volt Debrecenben. Nincsenek szórólapok, leporellók, katalógus, semmi, amit hazavihetne a látogató. A kiállítás anyaga és kísérőszövegei nem szerepelnek a tárlat nem túl sok mindenre használható honlapján.

Műgyűjtő és kazánkereskedő

A Janus Pannonius Múzeum élére majd' egy éve nem sikerül igazgatót találni. A pályázatot tavaly júniusban hirdették meg először, miután Fabényi Júlia a Ludwig Múzeumba távozott. Hárman jelentkeztek: TóthZsolt régész, Matits Ferenc művészettörténész és Sáránszki Péter műgyűjtő. Egyik pályamunka sem nyerte meg a zsűri tetszését, ezért eredménytelennek nyilvánították a pályázatot. A közgyűlés tavaly december 27-én újabbat írt ki, melyre csak egyetlen jelölt, Sáránszki Péter adta be - a korábban elutasítotthoz képest mintegy öt oldallal kibővített - elképzeléseit. A február közepén öszszeült bizottságban a szakmai oldalt a múzeum közalkalmazotti tanácsa, szakszervezete és a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége (MVMSZ) képviselte. Bár formális szavazás nem volt, ők nem támogatták Sáránszkit. Az MVMSZ állásfoglalásából kiderül, hogy Sáránszki Péter nem csatolt a jogszabály által előírt szakirányú végzettséget igazoló oklevelet, és nem rendelkezik "az intézmény alaptevékenységének" megfelelő jogviszonyban szerzett szakmai gyakorlattal, illetve ötéves vezetői gyakorlattal sem. A korábban magángalériákban dolgozó Sáránszki pályázatából az MVMSZ szerint kiderül, hogy nem ismeri a Janus Pannonius Múzeum működését. Az iromány komolyságát jelzi, hogy olyan mondatok szerepelnek benne, mint hogy "a lakosság, mint célcsoport eddig elhanyagolt területe volt a marketing munkának". A város azonban annyira ragaszkodott hozzá, hogy jóváhagyásra a minisztériumba is felterjesztette, ám a tárca nem javasolta a kinevezését. Az április 17-ei közgyűlés ezek után kénytelen volt ismét eredménytelennek nyilvánítani a pályázatot, s arról határozni, hogy újabbat ír ki.

Páva Zsolt maga is csodálkozik, miért nem pályáznak a múzeumra. Felvette a kapcsolatot Baán Lászlóval, a Szépművészeti Múzeum főigazgatójával és Halász János kulturális államtitkárral, hogy segítsenek az ügyben. Visszautasította azt a felvetésünket, hogy talán azért nem jelentkezik valamirevaló szakember a múzeum élére, mert a jelek szerint a városházáról irányítják. Szerinte csak arról van szó, hogy a megbízott igazgató nem dönthet teljes jogkörrel. A múzeum munkatársai szerint Magyar Attila gazdasági igazgató annál inkább, akinek a Zsolnay-ügyletben és a Leonardo-kiállításban is főszerep jutott. Magyar 2013 márciusa óta dolgozik a múzeumban. Az egykori testnevelő tanár életrajza szerint a Cora Hipermarket beszerzési osztályvezetőjeként kezdte karrierjét, majd a Metrónál lett központi beszerző. Később átállt a kazánkereskedelemre, a Wamsler Zrt.-nél lett kereskedelmi igazgató, majd pedig magánvállalkozását irányította, mely a hazai barkácsáruházakkal állt kapcsolatban.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.