Simonka-per: támadásba ment át a védelem

Kis-Magyarország

Bár a Simonka-per címszereplője hivatalosan nem szólalt meg a büntetőper második tárgyalási napján, azért történtek érdekes dolgok. A védelem elképesztő támadásba ment át. Szakmai és morális alapon próbálja megingatni a vádat, egyben vitatja az abban szereplő összegeket, így a kárérték 1,4 milliárdos végösszegét. Végük Simonka munkatársunkkal a folyóson akasztotta össze a bajszát.

A bűnszövetségben különösen nagy értékre elkövetett költségvetési csalás és más bűncselekmények miatt folyó per harminchárom vádlottja közül a többség tagadja a vádiratban foglaltakat, tagadja bűnösségét. Közéjük tartozik az ügy kulcsszereplője, a fideszes országgyűlési képviselő, Simonka György, aki kedden nem csak ártatlannak, hanem áldozatnak nevezte magát.

Van azonban a 33-ak között négy vádlott, akik egyezséget kötöttek a Központi Nyomozó Főügyészséggel elismerve a vádiratban foglaltakat. Az ügy koronatanúja pedig az a J. Gábor, akinek a Simonka-ügyön kívül is sok súlyos esete van. Nem kis részben az ő vallomásaira épült az  Questor-per és az „éjszaka császára” kiiktatását eredményező Vizoviczki-ügy is.

A vádlottak védői nem értik, hogy J. Gábor miért nincs a vádlottak padján, nem értik, milyen elvi, szakmai és morális szempontok szerint köthetett vele egyezséget a vádhatóság. J. Gábor részt vett a Simonka nevéhez és cégeihez köthető ügyletek lebonyolításában, az őt közelről ismerők jó képességű és nagy munkabírású „megoldó emberként” jellemzik.

Az ügyészség bedőlt a tanúnak?

Az európai uniós és hazai források lehívásával, a túlárazásokkal és jelentős pénzügyi visszaosztásokkal tarkított ügyekre azért látott rá J. Gábor, s azért vannak belső információi, mert a vád szerint sok titkos megbeszélésen vett részt, az ügyletek lebonyolításában is közreműködött. Egyebek között ő volt az, aki a vádirat szerint Simonka megbízásából három alkalommal is az Astoriához vitt "kenőpénzeket", állítólag azért, hogy az ügyben már elindult NAV-eljárást leállítsák.

Simonka úgy várt, hogy ő nem jött el...

Simonka György

Fotó: Füvesi Sándor felvétele

„Az ügyészség könnyedén bedőlt J. Gábor ellentmondásoktól hemzsegő vallomásának” – jelentette ki a szerdai tárgyalási napon Papp Gábor védő. Ugyanezt erősítette Nagy Gábor ügyvéd is, aki hangsúlyozta, súlyos szakmai és morális kifogások merülnek fel J. Gábor tanúvallomásával kapcsolatban, amely a vád alapját képezi.

Nagy Gábor kifejtette, egy, az ügyészséggel egyezséget kötő tanúnak a saját bűncselekményeinél súlyosabb bűncselekmények feltárásában kell segédkeznie, ám ebben az esetben szerinte ez éppen fordítva történt. A védő szerint a büntetőtörvénykönyv szinte minden létező bűncselekményét elkövette már J. Gábor, amiért akár 20-25 év szabadságvesztés is járhatna, ám ennél sokkal kisebb súlyú vádak felépítésében segédkezik. A védőügyvédek szerint az ügyészség koronatanújának szavahihetősége is megkérdőjelezhető.

Lehallgatások is történtek

A védelem emellett eltúlzottnak tartja a vádiratban szereplő összesen 1,4 milliárd forintos károkozást és annak résztételeit. Az eddig született igazságügyi szakértői vélemények jó részét megkérdőjelezi, s újak készítésére tett javaslatot a Fővárosi Törvényszéken. Elhangzott, hogy több esetben olyan szakértők készítettek véleményt, aki állítólag nem szerepelnek a hivatalos országos névjegyzékben.

A nyomozás érdekessége, hogy azt még 2014-ben a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága kezdte el, tőlük közel két éve vette át a Központi Nyomozó Főügyészség. A védelem által hangoztatott hibák a nyomozás első szakaszában történtek. A szerdai tárgyalási napon szó esett arról, hogy a nyomozás során nagyon sok telefonlehallgatás is történt, ám a védelem szerint ezeknek csak azon részét használták fel, ami passzolt a vádhoz.

Persze a védelem mindent megpróbál annak érdekében, hogy a vád koronatanúját ellehetetlenítse és kiiktassa az eljárásból, ami érthető stratégia. Az ügyészség képviselői a keddi napon semmit nem reagáltak ezekre a védői lépésekre.

Folyosói közjáték

Simonka aláír és számot vet

Simonka aláír és számot vet

Fotó: Simonka György/Facebook.com


Szerdán egy rövid folyosói közjáték is történt a Fővárosi Törvényszék Fő utcai épületében. Az RTL Klub Híradója interjúra szerette volna rávenni Simonka Györgyöt, aki elsőre nem állt kötélnek. Majd néhány perccel később ő ment oda a televíziós stábhoz, hogy nyilatkozik. Nem állt messze tőlük e sorok írója, akihez tegeződve, dühösen odaszólt Simonka: „Neked nem nyilatkozom, mert te hamarosan tanú leszel.”

Erre válaszként elmondtam, nem is kértem tőle interjút, másrészt a bíróság majd a büntetőper megkezdése után dönt arról, helyt ad-e Simonka indítványának, hogy Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő mellett meghallgatja-e tanúként a Narancs munkatársát vagy sem.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.