Utánuk a hulladéközön - Kiskunhalasi környezetszennyezés

  • Kohout Zoltán
  • 2016. szeptember 10.

Kis-Magyarország

Kiskunhalas határában 1000 tonnányi veszélyes hulladék rothad műszaki védelem nélkül, miután az annak kezelésével megbízott céget 2013-ban felszámolták, majd kézen-közön továbbadták – így most nincs, aki jótálljon az otthagyott szemétért. A Bács-Reál Kft. ügyében eddig súlyos bírósági ítéletek születtek, és várhatóan születnek is a jövőben.

Becslések szerint legalább 150 millió forintba kerülhet a Kiskunhalas északkeleti határában, a Majsai úton található telephelyen „tárolt” veszélyes hulladék elszállítása. Kérdés, kell-e majd a területen – nyilván további jelentős költségeket okozó – talajcserét végezni.

A Bács-Reál komoly bűncselekményekkel tarkított története 2006-ban kezdődött, amikor a H. István vezette cég veszélyes hulladékok gyűjtésére és ártalmatlanító központokba szállítására kapott engedélyt. A cég a különféle veszélyes hulladékokat 4 hétnél tovább nem tárolhatta a Majsai úti telephelyen: az átvett anyagokat a megfelelő ártalmatlanítóba, feldolgozóba kellett (volna) szállítani. Nem hivatalos, de megbízható információink szerint az ügyvezetőnek – aki egyébként környezetvédelmi szakmérnök – korábban is meggyűlt a baja az érvényes előírásokkal, de emiatt csak 2010-ben indult ellene eljárás.

A szemét feltartóztathatatlan

A szemét feltartóztathatatlan

Fotó: A szerző felvétele

 

Jól élni

Elsőként az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség (Atiköfe) végzett hivatalból ellenőrzéseket a Bács-Reál 5000 négyzetméteres bérelt telephelyén. 2010–2011-ben azt tapasztalták, hogy a cég 4 hétnél tovább tartja ott a veszélyes hulladékokkal teli hordókat, konténereket és egyéb tárolókat. Ezért 2010 őszén elmarasztalták őket, 2011 kora tavaszán pedig megtiltották a Bács-Reálnak a további szabályszegést, és kötelezték a nem megfelelően tárolt hulladék átadására, megjelölésére, továbbá korlátozták a cég tevékenységét ezen határozat végrehajtásáig. A környezetvédelmi hatóság több ízben is megbírságolta a kft.-t, ám a szabályozás értelmében (hogy az ezzel foglalkozó gazdasági társaságok ne dőljenek be azonnal) a kirótt tetemes összeg jelentősen csökkenthető akkor, ha a vétkes cég pótolja a hiányosságokat. Lapunk úgy tudja, egy ideig volt némi foganatja a hatósági nyomásgyakorlásnak: az eleinte családi vállalkozásként is felfogható Bács-Reál megkezdte a hulladékok továbbszállítását. A szabálytalanságok – a határidőn túli, ráadásul jelölés és műszaki védelem nélkül, nyitott területen való törvénytelen tárolás – azonban nem szűntek meg, és idővel mind az Atiköfe, mind a telephelyet bérbe adó vállalkozás följelentette a Bács-Reált emiatt. Az ellenőrzések eredményeként büntetőeljárás indult veszélyes hulladékra elkövetett hulladékgazdálkodás rendjének a megsértése miatt. (A Bács-Reál Kft. nemcsak a jogszabályi rendelkezéseket nem tartotta be, hanem az ingatlan tulajdonosának sem fizette meg a bérleti díjat.)

A kiskunhalasi sajtó és az ügyet ma is közelről ismerő forrásaink szerint a problémák forrása az volt, hogy – mint az a későbbi perben kiderült – H. István cégvezető jelentős összegű pályázati bevételeket remélt, és ezekben bízva komoly hiteleket vett fel, illetve nagy értékű autólízing-szerződéseket kötött. A pályázati sikerek azonban elmaradtak, de a városban terjedő szóbeszéd szerint a vezetőség egyes tagjai ennek ellenére sem változtattak költekező életmódjukon: 2010–2011 táján a cég gyors ütemben kezdett eladósodni.

2011-ben nemcsak rendőrségi nyomozás, majd ügyészségi eljárás indult, hanem megkezdődött a Bács-Reál felszámolása is. A felszámoló próbált enyhíteni a környezet épségét fenyegető kockázatokon: a legveszélyesebbnek ítélt, néhány kamionnyi hulladékot elszállíttatta. Csakhogy a kezdetben nagy forgalmat bonyolító, 100-170 millióra becsülhető vagyonú, több tucat dolgozót foglalkoztató és csaknem 50 milliós gépparkot működtető cég kasszájában a felszámoláskor mintegy 3 millió forint maradt. H. ellen egyébként maga a felszámoló Kerszi Zrt. is feljelentést tett, miután a Bács-Reál vezetői a szükséges dokumentumokat nem adták át a felszámolás elindításakor, s így nem volt feltérképezhető, hová tűnt a pénz a cégből.

A sikkasztás, csődbűntett, veszélyes hulladékra vonatkozó hulladékgazdálkodási szabályok megsértése és közokirat-hamisítás gyanújával indult nyomozások, majd a vádemelés eredményeként H. Istvánt 2013 elején már első fokon jogerőssé váló bírói döntéssel 8 hónapi börtönre ítélték, de a büntetés végrehajtását 2 évre felfüggesztették. De a fő felelős nem úszta meg ennyivel, mert közben a nagy értékű járművek eltüntetése miatt a lízingcégek is a hatóságokhoz fordultak. A Bács-Reálnál eleinte „csak” nem fizették a részleteket, később pedig hiába próbálkoztak a követeléskezelő cégek, a telephelyen egy darabokra szedett és egy javítás alatt álló járművet találtak – a bő 40 milliós, kamionokból és egyebekből álló flottának hűlt helye volt. Megbízható, a bírósági tárgyalásokat követő forrásaink szerint nem fizették ki a sofőröket sem, sőt: 2011-ben a céget eladták két strómannak. Ennek részleteiről annyit sikerült megtudnunk, hogy a strómanok sem tudták pontosan, mit vesznek. Állítólag 100-100 ezer forintot kaptak a névleg megvásárolt cég átvételéért; azt nem tudták, hogy a közokirat-hamisítás mellett a mind szörnyűbb állapotú hulladékok miatt is felelniük kell.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

 

A lízingszerződések és a cég­eladás miatt H. István ellen is újabb bírósági eljárás indult közokirat-hamisítás és jelentős értékre, üzletszerűen elkövetett sikkasztás miatt. A pernek idén tavasszal lett vége első fokon: H. 4 év börtönt kapott, de mind a védője, mind az ügyészség fellebbezett, így ez még nem jogerős. Jogerős viszont a bíróságokkal vélhetően együttműködő, berezelt strómanok ítélete: ők kapásból elfogadták az elsőfokú ítéletet, és így megúszták másfél évnyi, 3 évre felfüggesztett börtönnel.

Nincs, aki vigye

Az Atiköfe 2013 tavaszán a halasi sajtónak jelezte, hogy „folyamatban vannak hulladékgazdálkodási bírságolási és a hulladék elszállítására, a környezeti állapotvizsgálat elvégzésére irányuló kötelezési eljárások”. Némethy Tímea, a felügyelőség akkori igazgatója szerint az idő tájt még nem volt szükség talajcserére. Bár a hatóság szerint fennállt a „környezeti elemek” veszélyeztetésének lehetősége, környezetkárosítás nem következett be, igaz, arra is figyelmeztetett, hogy a telephelyen rothadó tárolóedények állapota nem garantálja, hogy nem kerülhet súlyosan szennyező anyag a talajba, illetve a talajvízbe. Három év múltán a ma már a Csongrád Megyei Kormányhivatal alá vont zöldhatóság szerint 150 millió forintba kerülhet a kiskunhalasi telephelyen tárolt veszélyes hulladékok felszámolása. „Ekkora összeg erre a célra nincs a kormányhivatalnál, a forrásokért előbb sorba kell állni az államnál” – mondta a sajtónak Juhász Tünde kormánymegbízott. Másrészt amíg nem fenyeget közvetlen katasztrófa, addig a hatóság sem léphet.

Az akkreditált hatósági mérések szerint sem a 2013-ban, sem a 2015-ben végzett talaj- és talajvízminták nem mutattak határérték-túllépést a nehézfémek, ásványolajok esetében. (Idén nyáron a hatóság emberei nem tudtak bejutni a területre a tulajdoni helyzet változása miatt.) A hatóság szerint egyébként nemcsak határérték-túllépés nem történt, a vizsgált komponensek koncentrációja sem növekedett az elmúlt időszakban. Azt viszont Juhász Tünde sem titkolta az 1000 tonnás tömeget elérő hulladékmennyiségről, hogy „bár a mérések alapján egyelőre úgy tűnhet, hogy nincs nagy baj, a helyzet valójában lehet, hogy egy időzített bomba”. Ez már csak azért sem zárható ki, mert a laikus tudósító szemének és orrának egyaránt nehezen elviselhető telephelyi mixtúra a Greenpeace hazai szakértői szerint az alábbiakból áll: bőrök, salétrom- és más savak, festékporok és -maradványok, oldószeres és festékiszap, hígítók, gyanták, fáradtolaj, gumiabroncsok, páclé, röntgenfilm. Az aktivisták – elismerve, hogy nem hatósági protokoll szerint végzett mintavételre alapoznak – komoly határérték-túllépéseket állapítottak meg: az ásványolajok a megengedettnél 140-szer nagyobb értéket mutattak, a cink-, a molibdén-, a bárium-, a réz- és a klórtartalom pedig 11-szer, 7-szer, 4-szer, illetve 3-szor nagyobb a megengedettnél. Ők azt várják a hatóságoktól, hogy mielőbb tisztítsák meg a szennyezett területeket, és szállítsák biztonságos tárolóba a hulladékot, ha kell, állami segítséggel. „A költségekért a szennyezést okozó cégnek kell felelnie, de addig is, amíg a jogi procedúra zajlik, a szennyezést meg kell szüntetni” – mondta lapunknak Simon Gergely, a zöldszervezet regionális vegyianyag-szakértője. Szerinte a törvényhozásnak kellene garantálnia, hogy ne fordulhasson elő a mostanihoz hasonló helyzet, amikor egy környezetszennyező anyagokkal foglalkozó cég vagy annak jog­utódja kibújhat a kárelhárítás és a kártalanítás költségei alól.

A szomszédban is

A történet egyik mellékszála H. István fia cégének máig nyúló históriája. H. István fia egykor ügyvezető volt a Bács-Reálban, de máig azt állítja, semmit sem tudott arról, hogyan ment csődbe a cég. Három éve a kiskunhalasi sajtónak azt mondta, 2011-ben összeveszett a Bács-Reál vezetésével, ezért távozott onnan – addig viszont minden szabályosan működött. Neki jelenleg Öko-Futura Zrt. néven van önálló, hasonló profilú cége. Ez eddig a Kiskunhalashoz közeli Pirtón működött (a kisközségben sokkal enyhébbek az iparűzésiadó-kötelezettségek, mint a városban, ezért az utóbbi években több halasi cég is átvitte oda vállalkozása telephelyét – Pirtón ki is alakult egy csinos ipari övezet). Az Öko-Futuráról hivatalosan annyit tudni, hogy nemrég visszaköltözött Kiskunhalasra. A Majsai úti veszélyeshulladék-teleppel összefüggésben nemrég egy Pirtó melletti Natura 2000-es terület közelében is találtak veszélyes anyagokkal teli hordókat és más hordozóanyagokat egy elhagyatott tanyán. A helyi környezetvédők már feljelentést is tettek, de egyelőre még kérdés, hogy igazak-e azok a máris több forrásból hallható hírek, miszerint lehet kapcsolat a halasi és a pirtói hulladékkezelési anomáliák között.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”