A beszűkültségről

KOmplett

Csőlátás, bezárkózás, arisztokratikus elkülönülés, köldöknézés, elefántcsonttorony. Ezek a szavak bizony mindig elhangzanak, ha a kortárs művészetről van szó. Mennyit fednek a valóságból?

„Nem ismered ezt az írót? – nézett rám elképedve alkalmi ismerősöm. – Pedig már megjelent jó pár könyve.” Oké, halkan és utánanézve hozzáteszem, hogy magánkiadásban vagy nevenincs kiadónál láttak napvilágot ezek a művek, és az említett szerző nem publikál semmilyen, általam kicsit is becsült és/vagy folyamatosan figyelt orgánumban: nem is tudom, honnan kellett volna a létezéséről egyáltalán értesülnöm. Ja, hogy egyszer valami csoportban felolvasott az Írószövetségben? Huh – az sem az általam preferált helyszínek egyike. A diskurzus vége az lett, hogy nagy a baj, óriási a baj, ha még az olyan emberek is, mint én, ennyire beszűkültek.

Nos, alapvetően nem tartom magam csupán a saját és a barátaim munkáira fókuszáló embernek, de az tény, hogy megvannak az – olykor kicsit túlrögzült – preferenciáim. Képtelenség lenne akár csak a saját területünkön mindenkit számon tartani, mindent elolvasni, folyton képben lenni. Azt pedig hiába magyaráznám alkalmi ismerősömnek, hogy attól, hogy a haverja pár kötetet megjelentett, még nem biztos, hogy érdemes a figyelemre. (Persze az sem kizárt, hogy remekműről van szó, amit még nem ismert fel a szerzőn kívül senki.) És hogy bizonyos, a pályán eltöltött idő után kialakul egyfajta biztosabb szimat (legalábbis úgy általában a teljes kívülállókkal, vagy az adott területtel épp csak ismerkedőkkel szemben), ami akár egyetlen mondat után segít a tájolásban.

Persze azt nem állítom, hogy az írótársadalom ne lenne kicsit belterjes, ne lenne igaz, hogy néha úgy tűnik, mintha csak egymásnak írnának. De aki nem bestsellereket gyárt, annak fel kell arra készülnie, hogy bizonyos művek nem a nagyközönségnek szólnak, és hogy az ínyenceken (vagy nevezzük szakmának) kívül sokkal nehezebb a befogadásuk. Az ínyencek pedig mindig a kisebbséghez tartoztak. (Ritka kivétel, hogy egy irodalmilag igényes mű valódi tömegsikert ér el, ezt ne feledjük!) És az ínyenc nem akar a megszokott ingereinek alámenni, kell neki az a nívó – így hát az ez alatt lévő munkákkal nem is foglalkozik. Itt csak az a veszély, hogy kihagy dolgokat, nem próbálkozik, nem is ízlel – de ez már nem a beszűkültséghez, hanem egyfajta sznobsághoz tartozik. Mert egy próbálkozást sok minden megér, ami a szemünk elé kerül, és akkor jön az a bizonyos buktató egy mondat (vagy nem jön), és nem is kell tovább szenvedni. A szűk irodalmi réteg hajlamos sajnos arra is, hogy nem vagy alig enged a változásoknak, ez már nagyobb baj szerintem. Ami más, az gyanús, kérdés, meg merjük-e piszkálni. Mindenesetre azt beszűkültségnek tartani, hogy egy író nem ismer minden negyvenedrangú versfaragót vagy próbálkozót, szerintem tévedés.

Más a helyzet azzal a váddal, hogy még a művészek se figyelnek egymásra. Jó pár éve Kukorelly Endre vetette fel a JAK-táborban, hogy szerinte szégyen és gyalázat, hogy egy kortárs kiállítás megnyitóján szinte soha nem találkozik vers- és prózaíróinkkal. Hogy alig-alig megyünk színházba. És akkor még a kortárs zeneszerzők megismeréséről nem is beszéltem. Én ugyan igyekszem nyitott szemmel járni (és egy-két kollégám is), de tény és való, hogy igen ritkán nyitják meg írók a tárlatokat, nem hallgatjuk-nézzük meg egymást, nem kooperálunk – elmegyünk egymás mellett. És közben megy a sírás, hogy nincs közönség, nincs érdeklődés, senki nem kíváncsi ránk. Közben ott a másik oldal is: egy író sajnos nem csak író, egy képzőművész nem csak képzőművész. Tanítunk, szerkesztünk, újságot írunk, és még csak azokat a lassan minden időnket uraló tevékenységeket említettem, amik azért köthetőek a kultúrához. Egyszóval mindenki igyekszik megélni, túlélni, és a többi már csak ritkán megengedhető luxusnak sejlik. Mert a napokba bele kell férnie az alkotásnak is.

És mi van a szakmákon kívüli érdeklődőkkel (vagy nem érdeklődőkkel)? Szomorú élményem az utóbbi években, hogy a dedikálásokra tanárok, könyvtárosok, nyugdíjasok fénymásolt lapokkal érkeznek – nincs pénzük ugyanis a könyvekre magukra. Sokan sóhajtanak fel, hogy nem tudnak annyit színházba, koncertre járni, amennyit szeretnének, mert egyszerűen nincs rá pénzük. A megnyitókon nem tudják megvásárolni a katalógust. És ennek előbb-utóbb az a vége, hogy a szerzők is szegényednek – hiszen általában az eladott példányok után kapják a pénzüket –, a kiadók is, és a kör lassan bezárul. Már most egyre szűkebb.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.