Alapdolgokban nem változunk?

KOmplett

Nemrég osztálytalálkozóm volt azokkal, akikkel elsőtől ötödikig jártam. Az ilyen összejövetelek mindig kétesélyesek, kicsit féltem is, hogy menthetetlenül eltávolodtunk egymástól, a nosztalgiázáson kívül nem lesz témánk. De lett: mégpedig az a döbbenetes felfedezés, hogy valóban nem változtunk meg. És ez azért ijesztő picit…

A gyerekkorunkról hajlamosak vagyunk úgy beszélni, mint valami tőlünk független, ám nagyon cuki dologról, és a történeteket igyekszünk sokszor úgy tálalni, mintha annak a kislány-kisfiúnak már semmi köze nem lenne a felnőtthöz. Holott nekem tényleg mellbevágó mindig szembesülni azzal, hogy a természetünkön semmi nem tud kifogni, és bár lágyítanak vagy keményítenek rajtunk a tapasztalatok, a személyiség magva érintetlen marad. (Nyilván erről azok, akik pszichológiában képzettebbek, hozzá tudnának fűzni ezt-azt, de én ma már biztos vagyok benne, hogy egy s más – ráadásul nem is kevés dolog – velünk születik. Mint például az élményekre való fogékonyság, vagy a kedélyállapot.)

Vegyünk konkrét példát. Persze kiderült, hogy én is voltam gyerekkori szerelme valakinek, akiről nem is sejtettem. Kimentünk cigizni, akkor mondta el az illető nekem, ráadásul azzal a kommenttel, hogy akart írni nekem, mikor a Seggfejkatalógusom darabjai futottak. Miszerint én is eléggé az (mármint seggfej) tudtam lenni – és még csak nagyon akarnom sem kellett. Érdekes, az egész történet kiesett a tudatomból, pedig egész jó kis memóriám van, mármint ha a régmúltat nézzük. Bár tény, hogy ezekben az emlékekben inkább azok tapadtak meg, amikben elég jó fej voltam, vagy amik kellemesek, hízelgőek voltak rám nézve. (Ez egyébként ma is áll ám: a kudarcokat, félresiklásokat elég könnyen kisöpröm a tudatomból, míg a pozitív dolgok bebetonozódnak. Ez lehet, hogy szerencsés lelki hangoltságot mutat, viszont elveszi az éberséget – így sokszor belecsúszom makacsul ugyanazokba a hibákba, feledve, milyen következményekkel jártak egykoron.)

A Margit-szigeten töltötte az osztály a délutánt, én vele sétálgattam. Állítólag tudnom kellett, hogy bomlik értem, ez már nincs meg. És átadtam neki egy levelet, hogy kézbesítse az én aktuális (egyébként éveken át tartó, ebben mindig nagy voltam) rajongottamnak. Ő ezt meg is tette. Ám a levélben az állt: „Hülye a postás.” Valahogy nincs meg, hogy én ilyen komisz, gonoszkodó kislány lettem volna, mindig azt képzeltem, hogy mások ugratása, megviccelése később kezdődött az életemben.

A barátnőm, elcsípve a sztori foszlányait, nagyon nevetni kezdett, és rátért arra, hogy igen, mi már akkoriban is mindenkit rászedtünk, karikíroztunk, persze a magunk kislányos módján. És elkezdtek előjönni a történetek. Amikor már fuldokolva röhögtünk azon, milyen is volt, mikor mindketten a Józsiba voltunk beleesve, ám ő mást választott, már láttam, megoldási kulcsaink azóta sem finomodtak. Akkor ugyanis elterjesztettük, hogy a Józsi fertőző beteg, kivágtuk kartonból a feneke formáját, amire mindenféle bacilusokat festettünk pirossal, és röplapként szétosztottuk a suliban.

A barátnőm azt mondta, ő később úgy érezte, mindig én rángattam bele a hülyeségbe, én meg azt állítottam, hogy nem, pont fordítva, ő volt a kútfeje a fura ötleteinknek, én csak sodródtam. Persze be kell látnunk, hogy valószínűleg mindketten kivettük a részünket az őrületből. (Én egyébként ma is pontosan ilyen vagyok, ezért is szeretek alkotótársakkal dolgozni – magamból nem mindig tudom előhozni a kreatív tébolyt, kellenek a rögtöni visszacsatolások, a másikból jövő lendület.)

„Mindig abból a sarokból jön a nevetés, ahol ti ültök” – mondták órák múltán, mikor a természetes klikkesedés megtörtént. És igen, a nevetősök nevetősök maradtak, a komolyabbak most is belemerültek valamibe. És valahogy csöppet sem számít, ki épített cégbirodalmat, ki lett sokgyerekes anyuka…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.