Száz híres/99. Maupassant

KOmplett

„Aláhúzta életének fontosabb napjait, s néha sikerült is egy teljes hónapot megelevenítenie, s egyenként összeállítva, csoportosítva egymáshoz kapcsolni az egészen kis eseményeket, melyek megelőzték vagy követték a nagy fordulatot.”

Az Egy asszony élete – noha szerintem A szépfiú jobb regény – lehet sorsfordító olvasmány. Én egy ismerősömtől kaptam bő hat éve, életem talán legrosszabb periódusában. Célzatos ajándék, mondta, és én így is kezdtem bele. Noha megvolt a családi polcon is, valahogy nem akartam azelőtt nekiállni, nem vonzott – egy célzatos ajándékot viszont kötelező elolvasni.

false

Feltételeztem, hogy ismerősöm vissza fog majd kérdezni, meg akar bizonyosodni róla, hogy értettem-e a szándékát, illetve a könyv szándékát, ami éppen egybeesik az övével. Érdekes módon egyébként soha nem firtatta, mire mentünk egymással a történet és én, célzásokat sem tett. Lehet, hogy csak én véltem sokkal jobban aláhúzottabbnak a gesztust, és nem is volt az ajándékozónak különösebb mögöttese. Vagy elképzelhető, hogy arra várt, én hozakodom majd elő a tanulságokkal – bár akkoriban még sok tanulságot nem szűrtem le a könyvből, nem volt fogékonyságom arra, hogy a durván hasonlóban felfedezzem a rokonságot – egyszerűen csak tetszett a regény, és nem gondolkodtam tovább. Holott minden félelmem ott volt benne, tisztán és érthetően megfogalmazva. Az önsajnálat, a reszketés, a szorongás, a mélységes unalom. A szerelem vágya és kergetése – azé a szerelemé, ami majd orvosol minden egyebet, az unalmat átlényegíti valami hasznossá, az egyet úgy kétszerezi meg, hogy egy marad, ám más minőségben, az összeforrás szédületében.

A hősnő, Jeanne megismerte a naiv eksztázist, a gyermeki megindultságot, és ezt szerelemnek nevezte, mert honnan tudta volna, hogy ez az érzés valami más? Persze erről nemcsak ő tehetett, hanem a neveltetése is, hiszen mit is gondolhatna egy lány, aki abban a szellemben nő fel, hogy vannak titkok, amiket elfednek a lányok elől, hogy feddhetetlenek, tiszták maradjanak, így tálalhassák fel őket a Férfi elé. Egy ilyen teremtés mit kezdjen az előérzeteivel, az olyan kételyekkel, mint „Miért? Miért kellett olyan hirtelen belezuhannia a házasságba, mint egy lábunk alatt megnyíló verembe?” Persze ez még csak a kezdet, mert ugye a házasság vermét onnantól ki kell bélelni – hogy legalább lakni lehessen benne.

Nos, az én élethelyzetem persze nem ez volt, de minden más stimmelt: csak éppen másféle előtapasztalatokkal, másféle veremben kellett boldogulnom. Vagy kimásznom belőle. De aki a zuhanás után nem kijózanodik, hanem inkább kapaszkodna a lendületbe, az óhatatlanul is egyre csak mélyíti saját csapdáját tovább. Az Egy asszony élete a zsigeri szorongás könyve, a könnyeké, az idegenségérzeté. A tehetetlenségé. És pontos képét adja a bántalmazó házasságnak is. Ahol a nő persze mindent eltűr és megbocsát, a legkisebb enyhülésben a szeretet jelét keresi (és hazudja magának, hogy megtalálta). Ráadásul azt is pompásan lefesti, hogyan maradhat ez a négy fal között: a férj kifelé mintaember, a templomot látogatja, másokkal gáláns, gondoskodó. És megteheti ezt, hiszen Jeanne hagyja, megalázkodik, könyörög, még ha közben belül a fogát csikorgatja. Már a plébános tanácsolja neki, kérje a válást, de ő csak zokog, és az anyagi helyzetére hivatkozik, kifogásokat keres. Így jut odáig, hogy a végén tönkremenve, a régi naplóiban azt kutatja, hol volt a nagy fordulat.

Holott nem volt nagy fordulat – és ezt zseniálisan ábrázolja mozzanatról mozzanatra a szerző –, egy lassú, öngyilkos menet a végére ért. Melyből az elején még sokáig kiszállhatott volna – de nem tette. A bántalmazó kapcsolatban lévőknek ma már tanítják, hogy ki lehet lépni, de azt is, hogy annak ára van. Jeanne-nak még nem volt kitől tanulnia. A saját szenvedése, reszketése, boldogtalansága nem volt elég. De az ő sorsa még mindig példa lehet a mai nőknek is…

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.