Száz híres/99. Maupassant

KOmplett

„Aláhúzta életének fontosabb napjait, s néha sikerült is egy teljes hónapot megelevenítenie, s egyenként összeállítva, csoportosítva egymáshoz kapcsolni az egészen kis eseményeket, melyek megelőzték vagy követték a nagy fordulatot.”

Az Egy asszony élete – noha szerintem A szépfiú jobb regény – lehet sorsfordító olvasmány. Én egy ismerősömtől kaptam bő hat éve, életem talán legrosszabb periódusában. Célzatos ajándék, mondta, és én így is kezdtem bele. Noha megvolt a családi polcon is, valahogy nem akartam azelőtt nekiállni, nem vonzott – egy célzatos ajándékot viszont kötelező elolvasni.

false

Feltételeztem, hogy ismerősöm vissza fog majd kérdezni, meg akar bizonyosodni róla, hogy értettem-e a szándékát, illetve a könyv szándékát, ami éppen egybeesik az övével. Érdekes módon egyébként soha nem firtatta, mire mentünk egymással a történet és én, célzásokat sem tett. Lehet, hogy csak én véltem sokkal jobban aláhúzottabbnak a gesztust, és nem is volt az ajándékozónak különösebb mögöttese. Vagy elképzelhető, hogy arra várt, én hozakodom majd elő a tanulságokkal – bár akkoriban még sok tanulságot nem szűrtem le a könyvből, nem volt fogékonyságom arra, hogy a durván hasonlóban felfedezzem a rokonságot – egyszerűen csak tetszett a regény, és nem gondolkodtam tovább. Holott minden félelmem ott volt benne, tisztán és érthetően megfogalmazva. Az önsajnálat, a reszketés, a szorongás, a mélységes unalom. A szerelem vágya és kergetése – azé a szerelemé, ami majd orvosol minden egyebet, az unalmat átlényegíti valami hasznossá, az egyet úgy kétszerezi meg, hogy egy marad, ám más minőségben, az összeforrás szédületében.

A hősnő, Jeanne megismerte a naiv eksztázist, a gyermeki megindultságot, és ezt szerelemnek nevezte, mert honnan tudta volna, hogy ez az érzés valami más? Persze erről nemcsak ő tehetett, hanem a neveltetése is, hiszen mit is gondolhatna egy lány, aki abban a szellemben nő fel, hogy vannak titkok, amiket elfednek a lányok elől, hogy feddhetetlenek, tiszták maradjanak, így tálalhassák fel őket a Férfi elé. Egy ilyen teremtés mit kezdjen az előérzeteivel, az olyan kételyekkel, mint „Miért? Miért kellett olyan hirtelen belezuhannia a házasságba, mint egy lábunk alatt megnyíló verembe?” Persze ez még csak a kezdet, mert ugye a házasság vermét onnantól ki kell bélelni – hogy legalább lakni lehessen benne.

Nos, az én élethelyzetem persze nem ez volt, de minden más stimmelt: csak éppen másféle előtapasztalatokkal, másféle veremben kellett boldogulnom. Vagy kimásznom belőle. De aki a zuhanás után nem kijózanodik, hanem inkább kapaszkodna a lendületbe, az óhatatlanul is egyre csak mélyíti saját csapdáját tovább. Az Egy asszony élete a zsigeri szorongás könyve, a könnyeké, az idegenségérzeté. A tehetetlenségé. És pontos képét adja a bántalmazó házasságnak is. Ahol a nő persze mindent eltűr és megbocsát, a legkisebb enyhülésben a szeretet jelét keresi (és hazudja magának, hogy megtalálta). Ráadásul azt is pompásan lefesti, hogyan maradhat ez a négy fal között: a férj kifelé mintaember, a templomot látogatja, másokkal gáláns, gondoskodó. És megteheti ezt, hiszen Jeanne hagyja, megalázkodik, könyörög, még ha közben belül a fogát csikorgatja. Már a plébános tanácsolja neki, kérje a válást, de ő csak zokog, és az anyagi helyzetére hivatkozik, kifogásokat keres. Így jut odáig, hogy a végén tönkremenve, a régi naplóiban azt kutatja, hol volt a nagy fordulat.

Holott nem volt nagy fordulat – és ezt zseniálisan ábrázolja mozzanatról mozzanatra a szerző –, egy lassú, öngyilkos menet a végére ért. Melyből az elején még sokáig kiszállhatott volna – de nem tette. A bántalmazó kapcsolatban lévőknek ma már tanítják, hogy ki lehet lépni, de azt is, hogy annak ára van. Jeanne-nak még nem volt kitől tanulnia. A saját szenvedése, reszketése, boldogtalansága nem volt elég. De az ő sorsa még mindig példa lehet a mai nőknek is…

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.