Száz híres/99. Maupassant

KOmplett

„Aláhúzta életének fontosabb napjait, s néha sikerült is egy teljes hónapot megelevenítenie, s egyenként összeállítva, csoportosítva egymáshoz kapcsolni az egészen kis eseményeket, melyek megelőzték vagy követték a nagy fordulatot.”

Az Egy asszony élete – noha szerintem A szépfiú jobb regény – lehet sorsfordító olvasmány. Én egy ismerősömtől kaptam bő hat éve, életem talán legrosszabb periódusában. Célzatos ajándék, mondta, és én így is kezdtem bele. Noha megvolt a családi polcon is, valahogy nem akartam azelőtt nekiállni, nem vonzott – egy célzatos ajándékot viszont kötelező elolvasni.

false

Feltételeztem, hogy ismerősöm vissza fog majd kérdezni, meg akar bizonyosodni róla, hogy értettem-e a szándékát, illetve a könyv szándékát, ami éppen egybeesik az övével. Érdekes módon egyébként soha nem firtatta, mire mentünk egymással a történet és én, célzásokat sem tett. Lehet, hogy csak én véltem sokkal jobban aláhúzottabbnak a gesztust, és nem is volt az ajándékozónak különösebb mögöttese. Vagy elképzelhető, hogy arra várt, én hozakodom majd elő a tanulságokkal – bár akkoriban még sok tanulságot nem szűrtem le a könyvből, nem volt fogékonyságom arra, hogy a durván hasonlóban felfedezzem a rokonságot – egyszerűen csak tetszett a regény, és nem gondolkodtam tovább. Holott minden félelmem ott volt benne, tisztán és érthetően megfogalmazva. Az önsajnálat, a reszketés, a szorongás, a mélységes unalom. A szerelem vágya és kergetése – azé a szerelemé, ami majd orvosol minden egyebet, az unalmat átlényegíti valami hasznossá, az egyet úgy kétszerezi meg, hogy egy marad, ám más minőségben, az összeforrás szédületében.

A hősnő, Jeanne megismerte a naiv eksztázist, a gyermeki megindultságot, és ezt szerelemnek nevezte, mert honnan tudta volna, hogy ez az érzés valami más? Persze erről nemcsak ő tehetett, hanem a neveltetése is, hiszen mit is gondolhatna egy lány, aki abban a szellemben nő fel, hogy vannak titkok, amiket elfednek a lányok elől, hogy feddhetetlenek, tiszták maradjanak, így tálalhassák fel őket a Férfi elé. Egy ilyen teremtés mit kezdjen az előérzeteivel, az olyan kételyekkel, mint „Miért? Miért kellett olyan hirtelen belezuhannia a házasságba, mint egy lábunk alatt megnyíló verembe?” Persze ez még csak a kezdet, mert ugye a házasság vermét onnantól ki kell bélelni – hogy legalább lakni lehessen benne.

Nos, az én élethelyzetem persze nem ez volt, de minden más stimmelt: csak éppen másféle előtapasztalatokkal, másféle veremben kellett boldogulnom. Vagy kimásznom belőle. De aki a zuhanás után nem kijózanodik, hanem inkább kapaszkodna a lendületbe, az óhatatlanul is egyre csak mélyíti saját csapdáját tovább. Az Egy asszony élete a zsigeri szorongás könyve, a könnyeké, az idegenségérzeté. A tehetetlenségé. És pontos képét adja a bántalmazó házasságnak is. Ahol a nő persze mindent eltűr és megbocsát, a legkisebb enyhülésben a szeretet jelét keresi (és hazudja magának, hogy megtalálta). Ráadásul azt is pompásan lefesti, hogyan maradhat ez a négy fal között: a férj kifelé mintaember, a templomot látogatja, másokkal gáláns, gondoskodó. És megteheti ezt, hiszen Jeanne hagyja, megalázkodik, könyörög, még ha közben belül a fogát csikorgatja. Már a plébános tanácsolja neki, kérje a válást, de ő csak zokog, és az anyagi helyzetére hivatkozik, kifogásokat keres. Így jut odáig, hogy a végén tönkremenve, a régi naplóiban azt kutatja, hol volt a nagy fordulat.

Holott nem volt nagy fordulat – és ezt zseniálisan ábrázolja mozzanatról mozzanatra a szerző –, egy lassú, öngyilkos menet a végére ért. Melyből az elején még sokáig kiszállhatott volna – de nem tette. A bántalmazó kapcsolatban lévőknek ma már tanítják, hogy ki lehet lépni, de azt is, hogy annak ára van. Jeanne-nak még nem volt kitől tanulnia. A saját szenvedése, reszketése, boldogtalansága nem volt elég. De az ő sorsa még mindig példa lehet a mai nőknek is…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.