Ehető? Emészthetetlen?

KOmplett

Fajgerné Dudás Andrea Júlia festő és eat art művész. Különös projektjei közé tartozik a Hernyó Egytálétel, melyben „hernyókat” kínál megevésre, vagy a saját magáról készült életnagyságú aktjai „zsírcsipkékkel”. Az új videóm kapcsán dolgoztunk most együtt: ehető másom az ő műve.

Amikor először írt nekem, hogy nyissam meg a kiállítását, a neve alapján azt gondoltam, hogy egy minimum hetvenéves amatőr művésszel van dolgom. Ám a neve is a művészetének része. „2010-ben mentem férjhez, a nevem megváltoztatása és művésznévként való használata tudatos döntésem volt – mondja Fajgerné. – Valamilyen szinten konzervatív vagyok, legalábbis a művészetemen kívül, és fontos volt számomra, hogy ne egy kötőjellel jelöljem az egybetartozásunkat. Arra képtelen lettem volna, hogy átvegyem a nevét, így érzem teljesnek a dolgot. Sokan furán néznek rám: itt egy feminista, aki fontosnak tart egy férfit. De nálam összefér a kettő. Persze, művészként nagy rizikó a nevet megváltoztatni, sokan még a lánynevükkel diplomáznak, ez régebben a műtárgypiacnak is komoly gondot jelentett. Engem sokszor alapból hetvenévesnek gondolnak, ráadásul az Andrea miatt külföldön sokan férfinak vélnek. Amatőr művészre is tippelnek a nevem alapján. Ez egy rizikó volt, de miért ne vállalnám? Mindenki óva intett, hogy hosszú lesz. Például a Júliát azért használom, mert 18 évesen tudtam meg, hogy van ez a nevem, hogy az anyakönyvben benne van. Egy véletlen műveként kaptam. Amikor édesanyám elment szülni, édesapám mondta, hogy ha fiú leszek, akkor Dénes lesz a nevem, és majd a másik a Júlia lesz. De apám úgy értette, a következő gyerekét fogják Júliának hívni… Többen figyelmeztettek, hogy nem fogják megjegyezni ezt a hosszú nevet, de azt tapasztalom, a Fajgerné valahogy megragad a fejekben.”

false

Nem vették fel egyből a képzőművészetire, bár a harmadik fordulóig eljutott, így először az Óbudai Képzőművészeti Iskolában tanult. Tanárai Roskó Gábor, Baksai József. L. Menyhért László voltak. „Eleinte lázadó voltam, nem akartam olajjal vászonra festeni, hanem kollázsokat készítettem – meséli. – 15 évesen kezdtem festeni, eleinte brutális dolgokat, véres képeket, a menstruációt, a szememet nagyban, és 16 évesen határoztam el, hogy festő leszek. 16 évesen ismerkedtem meg a férjemmel, első nagy szerelmemmel is. Nem az ő hatására jött az elhatározásom, de egybeesett a kettő. Nálunk otthon senki nem volt művész. Édesapám így elvitt festőkhöz, kérvén őket, állapítsák meg, vajon tehetséges vagyok-e. Egy tízes skálán kellett értékelniük. Az eredmény meggyőző volt, és a szüleim innentől teljes erejükkel támogatták törekvéseimet.” Drozdik Orsolya osztályába került az egyetemen, ő akkor jött haza New Yorkból. „Eleinte szenvedtem, hogy az általam nem szeretett olajjal és vászonnal kell dolgoznunk – mondja Fajgerné. – Átmehettem volna ugyan másik osztályba, de éreztem, hogy követnem kell a nézeteit, és meg kell tanulnom festeni. Másodikban már élvezni kezdtem a dolgot, aztán nem is akartam mással dolgozni. 2009 meghatározó év számomra: akkor találkoztam a festőnőkkel. Onnantól fontos lett, hogy őket újraértelmezzem, tanulmányozzam, feldolgozzam a művüket. A festőszakkal együtt elvégeztem a képzőművész tanár szakot is, most a doktorimat ezért csinálom, hogy taníthassam a festőnőket egyetemeken. Nem vagyok művészettörténész, más szemmel nézem őket, kortársakat kapcsolok hozzájuk, és ez, azt látom, sokakat érdekel, és fontosnak tartom a festőnők történetét.”

false

Az eat art kitalálója Daniel Spoerri volt, aki Andrea számára meghatározó művész. Itthon Szabó Eszter Ágnes volt az eat art úttörője, jamet főzött, és műtárgyakra cserélte, például Roskó Gáborral. A lekvárommal neki is tisztelegni szerettem volna. „A zöldparadicsom-lekváromra ráírtam, hogy ehető műtárgy, és persze ehető, de a művészetem része – mondja Fajgerné. – Ráadásul a zöldparadicsom sokrétű szimbólum. Egyrészt utalok vele a női princípiumra is, és arra, hogy Magyarországon a nőművészet még zöld, éretlen. Maga a lekvár egyébként édesanyám receptje, és bár bizarrul néz ki, édes és finom. Fontos dolog, hogy az eat art nem az ételről, hanem az evésről szól! Az én ételeimben sincs semmi igazán különös: az az izgalmas, hogy más kontextusba helyezem őket. Az evésnek ugye van egy kényszere, de van egy összehozó ereje is: egybegyűjti az embereket, megindítja a párbeszédet.”

false

Nemrég Gál Józsival, a Mészársteak hentesével dolgozott együtt, aki a saját vallomása szerint nem sztár, de Fajgernénak sztárhentesként mutatták be. „Eleinte nem tudtam, mitől is az, de már az egyeztetéseknél kiderült, talán azért, mert állandóan dolgozik. Mindenkit a lehető legtökéletesebben szolgál ki, megszerzi a legszebb húsokat, és neveli a néniket, hogy nem csak csirkéből áll a világ. Belsőségekkel, zsigerekkel szerettem volna foglalkozni. Egy reggel úgy ébredtem, hogy ebből is édeset, tehát hájas tésztát csinálok. A családunkban ez nem volt hagyomány, nem láttam a nagymamáimat ilyesmit sütni, nem is ettem hájas tésztát még soha. Kiindulásként megnéztem, hány kiló hájam van: harminc kiló jött ki. Gondoltam, akkor harminc kiló hájat fogok feldolgozni. Az ötletnek a hentes is örült, a háj nem költséges. Kaptam kezdetnek tíz kilót. Lenyűgözött a textúrája: szépséges volt kiterítve, akár a csipke. A megnyitó előtt három nappal estem neki, nagy munka volt. Meg kell pucolni, leszedni a hártyáról, darálni, nézni, ahogy megkeményedik. Ez is egyszerre gyönyörű és undorító. Mindez a Háj’m Vénusz – Háj’m Grácia munkám alapja lett. Aztán annyit daráltam a hájat, hogy már-már pillecukorhoz hasonlított. Így jött az ötlet, hogy megformálom pillecukorból a testem.” Amikor erről a tervéről mesélt, akkor gondoltam arra: miért ne formálna meg engem? Miért ne ehetném meg magamat? Az új könyvemben az evés, a hízás, mások problémáinak magunkra vétele jól kapcsolható ezzel, gondoltam, és Fajgerné egyetértett. És megalkotta a bábut.

Fajgerné mindegyik performanszát rögzíti, érdemes rájuk keresni. Itt a közös videónk:

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”