Száz híres/97. Karen Blixen

KOmplett

„A bennszülöttek éppúgy utálják a sebességet, mint mi a zajt; a legjobb esetben is nehezen tudják elviselni. Jó barátságban vannak az idővel, s eszükbe se jutna, hogy becsapják vagy megszüntessék.”
false

 

Fotó: Legát Tibor

A nagyvonalú ember. Elsőként mindig ez jut róla eszembe. És nagyszerű. A részletek királynője. A kívülálló, aki sosem ítélkezik, a bevonódó, aki minden apró momentumban megtalálja a maga helyét. Az író, aki a Volt egy farmom Afrikában című könyvében nemcsak írói, hanem emberi nagyságát is megmutatja. (Megtévesztő, hogy a filmet, a Távol Afrikátólt ez alapján készítették – a könyv ugyanis nem egy nagy szerelmi történet, nem Karen Blixenről [eredeti neve Isak Dinesen], hanem a farmról és a bennszülöttekről szól – egy európai szemszögéből.) Nagy mesélőképessége nem ebben a könyvben bontakozik ki, itt szerintem inkább a leírói zsenialitása csillog. Ha meséket akarunk tőle, ott van például a fő művének tartott Hét fantasztikus történet. Na, abban vannak romantikus csavarok, meglepő csattanók, regényes kellékek, minden, ami vonzóvá teszi bármelyik olvasónak…

false

 

Fotó: Legát Tibor

Az élete és a személyisége semmilyen szinten nem volt konvencionális, dacolt a hétköznapisággal, de nem polgárpukkasztó módon: a zsigereiben volt az öntörvényűség, a természetes szabadság megélésének képessége. Emiatt tudott átvészelni mindent, és állhatott mindennel szemben – elfogadóan. Ám egy kis kicsinyességtől ő sem volt mentes: Nobel-díjat akart. Kétszer is a közelében volt, még Hemingway is azt nyilatkozta, mikor átvette a magáét, hogy Karennek kellett volna megkapnia. Ő maga is így vélte, és ezzel sokakat meglepett. Truman Capote-ot is, aki a legnagyobb hívei közé tartozott, és fel is kereste őt az első oroszországi útjának idején – az akkor már hetven felett járó Blixen akkor épp a Balti-tenger partján lakott. Truman szerint Karen akkor már nagyon rosszul nézett ki (az évek óta tartó betegsége elvitte a vitalitását, ragyogó külsejét; a szifiliszt még egészen fiatalon a férjétől kaphatta el, aki állandóan csalta őt), de így is lobogott benne az élet, és egzotikus kisugárzásából mit sem veszített. Truman is azt gondolhatta Blixenről, amit én, ezért is lepődött meg az író kijelentésén, miszerint már csak azért húzza (csapná be az időt…), hogy megkapja a Nobel-díjat.

„Ezen eléggé elképedtem – írja Capote –, mert olyan mesés, csodálatos nő volt és nagy művész, és ha valaha ismertem olyan embert, aki fölötte áll az ilyen bolondságoknak, az Isak Dinesen volt. De igazán akarta azt a díjat.” Ám talán csak ez a kis gyarlósága volt, és erről Capote is megbizonyosodhatott. Miután az Observerbe írt Blixenről egy portrét – szándéka szerint hízelgőt, de a nő (szerintem joggal) megsértődött, miután az írói méltatás mellett aszott szőlőszemhez hasonlította az arcát, és mosolyát a „paralitikus körvonalú, ferde” szavakkal írta körül –, a megbántottság dacára gyönyörű előszót írt az Álom luxuskivitelben dán kiadásához, és a halála előtt ezt üzente neki feloldásként: „Mondja meg neki, hogy elpárolgott a haragom. (…) A barátom és szeretem őt. Adja át neki szerető üdvözletemet.” Történhetett bármi, úrinő maradt. Igazi nagyság. Egykori kávéültetvényét ma Karenföldnek nevezik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.