Seggfejkatalógus – újratöltve 6.

KOmplett

Melyik riasztóbb: egy támadó vagy egy a támadóból hősszerelmessé avanzsált, hegyomláskülsejű trubadúr? Nehéz eldönteni.

Ez a történet is megvan már vagy tizenöt éves. Meleg, nyári este volt, az egyik udvarlómmal a Pecsa sörkertben időztünk. Aztán – már hajnal felé – valamin összekaptunk. Ha jól emlékszem, Török Ádám művészetén, mert én odavoltam (és vagyok) a Mini szövegvilágáért, és nem fért a fejembe, miképp tarthatja valaki nem fenomenálisnak a „hé-hó – itt a gőzhajó” vagy a „parton négerek – visszaintenek” rímpárost. Ő meg egyszerűen kiábrándult belőlem – van ilyen, és lesz is ilyen még.

Nem sokat segített a helyzeten, hogy kezdtem szépen berúgni az esztétikai vitánk közben, és ilyenkor a modorom kissé nyersebbé, már-már sprőddé válik. A lényeg, hogy a fiú menekülőre fogta, én pedig ott maradtam elázva a pultnál, az utolsó vendégek egyikeként. Mivel a Pecsában az egy nőre jutó bőrnadrágos, leszedált asztali bámulók száma igen magas, és kettő el is indult felém, megcéloztam a kijáratot. Csak azért nem féltem, mert még mindig a kérőm tahóságán bosszankodtam.

Komótosan haladtam, be a sűrűjébe. Hirtelen azon kaptam magam – a sörkert neszeit hátrahagyva –, hogy teljes csendben gyalogolok, a lépteim kopognak csak, és hogy bizony, ez félelmetes. Elővettem a gázspray-met, és fülelve haladtam. És hamarosan meg is hallottam: valaki jön felém. Majd hirtelen vált ki a sötétből a két alak. Ledermedtem. Egyszerűen nem jött ki hang a torkomon, ezzel az érzéssel azóta többször álmodom is, hogy kiáltanék, de nem megy, valami elakad, blokk – és dermedt némaság. Az egyik abban a szúrásban kicsavarta a kezemből a spray-t, a másik hátracsavarta a kezem.

És akkor történt valami. Ömleni kezdett belőlem a szó. Beszéltem én mindenféléről, folyamatosan, gyorsan és nagyon természetesen. És valamiért azt mondtam, hogy „a szülőfalumban, Kurittyánban, az anyám nagyon szerette az iskolát” (a barátnőm született ott, és az ő mamája volt ott tanító), mire a kéz szorítása engedett. „A te anyád a Bimbi? – tört elő a nagyobbik darabból –, hallod – nézett a társára –, ez itt a Bimbi lánya, meg nem ismertem volna, egy kis vakarcs volt, mikor utoljára láttam…”

És innentől sztoriznom kellett két órán keresztül, mi van a faluban, mit csinál a Bimbi, mit csinálnak a szomszédok (ennyit még életemben nem kamuztam összevissza, holott rettenetesen féltem, nehogy valami nyilvánvalót hibázzak). A Dózsa György úton a srácok még vettek söröket, azokat is meg kellett innom velük – akkor már a legjobb barátok voltunk. Elkísértek az unokatesómig. (Haza nem mertem menni, nehogy megtaláljanak.) A kapuban Bimbi tanítványa felírta nekem a telefonszámát: „Jó, ha megvan a számom. Iszonyú alakok járnak errefelé, ha gáz van, csak csörgess meg.” Kérte az enyémet, de azt mondtam, nincsen telefonom. Egy randevút kicsikart belőlem („Atyaég, sosem hittem volna, hogy egyszer összejövök a Bimbi lányával” – örvendezett.). Persze nem mentem el… A lakásba érvén tört elő rajtam a sokk, egy órán át zokogtam. És nemigen járkálok azóta éjszaka egyedül…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.