Száz híres/60. Franz Kafka

KOmplett

„És kis ideig nyugodtan feküdt, fáradtan sóhajtozva, mintha a tökéletes csendtől várná a dolgok valóságos és természetes rendjének visszatérését.”

Vannak szerzők, akiket nem szabadna túl fiatalon olvasni. Na nem azért, mintha nem érthetnénk meg őket, nem az értés itt a probléma, a fiatal (vagy akár a gyerek) megérti Kafkát, de éppen hogy ez az értés lesz később veszélyes, mert korán beleolvad a fejbe ez a világ, dermesztően és egyértelműen.

Így volt ez velem is. Apa könyvespolcán ott volt A per, a maga elriasztó borítójával. Sajnos már nem tudom, melyik év, melyik kiadás, de talán sokunk retinájába beleégett a barna (avarszínű) borító, és rajta a rajz, amin mintha kovácsoltvasból készült volna a látvány, remegő kezű, bizonytalan művész alkotása. Egy íróasztal áll (lebeg, van) a semmiben, és rajta egy összeomló alak, a reménytelenség maga. Annyira utáltam nézni és gondolkodni rajta, hogy el kellett olvasnom, 13 éves lehettem. A szerzőről semmit nem tudtam, nem is érdekelt. Persze nyolcadikban Az átváltozás így már nem ért meglepetésként, nem is értettem, miért kell hosszan elemeznünk, hogyan lehet bárkinek nem világos az ügy. (A képet ahhoz készítettük, bár sanszos volt még egy, a tükörlabirintusban készült felvétel is, csak annyira rémületes volt magamat ezerfelé szétsugárzódva látni, annyira skizofrén, hogy hány szögből lehet rám nézni, hogy ezt elvetettem.)


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

 

Ami mindenkinek beugrik, ha Kafkáról van szó, az az, hogy Kafka lelki beteg volt, depressziós, tüdőbajos és önmegvető. Érdekes dolog ez az önmegvetés (és el kell hinnünk, hogy Kafka ezt tényleg érezte, bár nekem mindig érdekes kérdés, hogy ami tényleg ennyire nyilvánvaló a szövegek alapján, valóban azt érzi-e a sorok szerzője; nem mintha magamat hozzá akarnám hasonlítani, de aki a verseimet olvassa, azt hihetné, minden percben eret vágok, holott…), főleg, hogy az emlékezések alapján a környezete egyáltalán nem viszolygott tőle, sőt.

Nem tehetek róla, de Kafka kapcsán mindig beugrik Morrissey Let me kiss you című száma is… És még annyi minden. Egészen könnyű, könnyed dolgok is (például hogy az egyik kedvenc német zenekarom a már megszűnt Blumfeld volt), és ez a veszélye a szervesülésnek. Hogy az abszurditás korán beépül a gondolatok közé, és onnantól nincs ártatlan szituáció, nincs egyértelmű helyzet. Félelem kel már akkor is, ha csak egy irodába kell belépni, szorongás a felébredéstől, és még erősebb szorongás elalvás előtt. De ugye: aludni kell. Még akkor is, ha jól tudjuk, hogy természetesen és nyilvánvalóan az álmok még annyira sem biztonságosak, mint az ébrenlét.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.