Száz híres/60. Franz Kafka

KOmplett

„És kis ideig nyugodtan feküdt, fáradtan sóhajtozva, mintha a tökéletes csendtől várná a dolgok valóságos és természetes rendjének visszatérését.”

Vannak szerzők, akiket nem szabadna túl fiatalon olvasni. Na nem azért, mintha nem érthetnénk meg őket, nem az értés itt a probléma, a fiatal (vagy akár a gyerek) megérti Kafkát, de éppen hogy ez az értés lesz később veszélyes, mert korán beleolvad a fejbe ez a világ, dermesztően és egyértelműen.

Így volt ez velem is. Apa könyvespolcán ott volt A per, a maga elriasztó borítójával. Sajnos már nem tudom, melyik év, melyik kiadás, de talán sokunk retinájába beleégett a barna (avarszínű) borító, és rajta a rajz, amin mintha kovácsoltvasból készült volna a látvány, remegő kezű, bizonytalan művész alkotása. Egy íróasztal áll (lebeg, van) a semmiben, és rajta egy összeomló alak, a reménytelenség maga. Annyira utáltam nézni és gondolkodni rajta, hogy el kellett olvasnom, 13 éves lehettem. A szerzőről semmit nem tudtam, nem is érdekelt. Persze nyolcadikban Az átváltozás így már nem ért meglepetésként, nem is értettem, miért kell hosszan elemeznünk, hogyan lehet bárkinek nem világos az ügy. (A képet ahhoz készítettük, bár sanszos volt még egy, a tükörlabirintusban készült felvétel is, csak annyira rémületes volt magamat ezerfelé szétsugárzódva látni, annyira skizofrén, hogy hány szögből lehet rám nézni, hogy ezt elvetettem.)


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

 

Ami mindenkinek beugrik, ha Kafkáról van szó, az az, hogy Kafka lelki beteg volt, depressziós, tüdőbajos és önmegvető. Érdekes dolog ez az önmegvetés (és el kell hinnünk, hogy Kafka ezt tényleg érezte, bár nekem mindig érdekes kérdés, hogy ami tényleg ennyire nyilvánvaló a szövegek alapján, valóban azt érzi-e a sorok szerzője; nem mintha magamat hozzá akarnám hasonlítani, de aki a verseimet olvassa, azt hihetné, minden percben eret vágok, holott…), főleg, hogy az emlékezések alapján a környezete egyáltalán nem viszolygott tőle, sőt.

Nem tehetek róla, de Kafka kapcsán mindig beugrik Morrissey Let me kiss you című száma is… És még annyi minden. Egészen könnyű, könnyed dolgok is (például hogy az egyik kedvenc német zenekarom a már megszűnt Blumfeld volt), és ez a veszélye a szervesülésnek. Hogy az abszurditás korán beépül a gondolatok közé, és onnantól nincs ártatlan szituáció, nincs egyértelmű helyzet. Félelem kel már akkor is, ha csak egy irodába kell belépni, szorongás a felébredéstől, és még erősebb szorongás elalvás előtt. De ugye: aludni kell. Még akkor is, ha jól tudjuk, hogy természetesen és nyilvánvalóan az álmok még annyira sem biztonságosak, mint az ébrenlét.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.