Suit up! – Írók öltönyben

KOmplett

Nemrég megjelent egy elegáns kis album, a József Attila Kör és a Mr. Sale Öltönyház együttműködésének eredményeként, melyben elegáns írók és „ruhaköltemények” találhatók. Erről a rendhagyó projektről kérdeztem Hevesi Judit költőt, a kötet egyik szerkesztőjét.

A könyv egy hosszú közös munka állomása.

Valamikor 2011-ben egy rádióinterjúban Grecsó Krisztián arról beszélt, milyen nagy szüksége lenne az irodalomnak és különösen a fiataloknak a magánmecenatúrára, s hogy mennyire működésképtelen ez Magyarországon, mennyire nincsenek szponzorok. Békés Zoltán, a MrSale Öltönyüzlet vezetője pedig történetesen hallotta az interjút, és meghallotta, amiről Krisztián beszélt. Felkereste Grecsót, aki pedig a JAK-hoz irányította. Aztán 2012-ben adták át először a fiatal prózaírók számára létrehozott JAKkendő-díjat – a nevet Szegő János adta a kezdeményezésnek –, ami végül az öltönyüzlet és a József Attila Kör együttműködésének első állomása lett. A nyertes pályázó 200 ezer forint pénzjutalomban részesül, pályamunkáját pedig kiadják a JAK-füzetek sorozatában. De nem ez az egyetlen projekt, ami az utóbbi időkben nem jött volna létre MrSale pártfogása nélkül: az idei JAK-tábort is jelentős összeggel támogatta, ami páratlan előrelépés volt a rendezvény életében. Ekkor megállapodás született arról, hogy a JAK is megpróbál a maga módján valamit viszonozni a sok támogatásért cserébe. Előbb a fotósorozat ötlete jött a Suit Up Day alkalmából, aztán ahogy készültek a képek, kitaláltuk, hogy ezeknek egy rendhagyó könyvben lenne méltó helyük, ha már a JAK-ról van szó. Ez lett az Írók öltönyben antológia.

Kemény István

Kemény István

 

A JAK – történetében először – most kapott nem csak állami támogatást.

Nem gondolom, hogy az állami támogatás az ördögtől való lenne, hiszem, hogy erre is szükség van. Ugyanakkor ebben a feladatban hatalmas részt tudnak átvállalni a gazdasági élet más szereplői is, s ezt jobb, ha minél többekben tudatosodik. Továbbá fontosnak gondolom, hogy egy-egy szervezet legalább projektek szintjén fel tudja mutatni, miként igyekezett valamit önerőből vagy egyéb támogatásokból megvalósítani. Ez a szervezetek autonómiája és profilja miatt egyaránt szükségesnek gondolom. De ne legyenek túlzott elvárásaink, lássuk be, hogy ez egy lassú folyamat, mert a mecenatúra rendszer az irodalom esetében nem működik magától értetődően, és vegyük észre, hogy baromi nehéz ilyen lépéseket tenni, és nagy büszkeség, öröm, ha sikerül.

Kiss Tibor Noé

Kiss Tibor Noé

 

Hogyan reagáltak az írók a felkérésre? Én – egyetlen nőként – nagyon nevettem…

Azokat az írókat, költőket, irodalmárokat kerestük fel, akik régebben vagy mostanában, de nagy lelkesedéssel és odaadással, sok önkéntes munkát végeztek az irodalomban, különösen a JAK-ban. Összességében elmondhatom, hogy bár a részvételért egy ingen és egy nyakkendőn kívül honoráriumot nem kaptak a szereplők, hihetetlen gyorsasággal záporoztak vissza a levelek: „Természetesen.” Voltak persze kivételek, így páran elfogadták a felkérést, majd egyáltalán nem válaszoltak a további levelekre, illetve volt, aki alapból bénának vagy cikinek érezte a projektet, nem akart semmiféle üzletnek reklámarca lenni. Bár lényegében azt hiszem, ebben a kezdeményezésben ez nem ennyire direkten nyilvánult volna meg, természetesen elfogadható egy ilyen álláspont is. Én tehát maradnék az örömnél, hogy bár 15 résztvevőt szerettünk volna, egészen pontosan 20-an tudtak bekerülni az antológiába.

Pion István

Pion István

 

Miért éppen Bach Mátét kértétek fel fotósnak?

A fotós kérdése elsődleges volt, és voltaképp öt perc alatt el is döntöttük, hogy őt fogjuk felkérni. Máté munkáit a Vagány históriák vagy a Pesti sorozatból sokan ismerhetik, de mostanában a Facebookon elindított Fénypecázás-darabok is lenyűgözőek. A képei nemcsak egyediek, de humorosak és figyelmesek is. Máté nem tolakodó fotós, hanem olyan, aki hátralép kettőt, hogy a fotózott személy egy picit előrébb jusson. És biztatja, beszélget vele, megismeri őt. Nem gondolom, hogy a szövegeiből megismerhető egy író, költő, azt viszont igen, hogy a műveiben benne van valami sajátos a lényegéből, a személyiségének egyes vetületeiből. Máté ezt is ismeri, hiszen olvassa a kortárs szerzőket. A kész munkákról pedig egyértelműen látszik, hogy a szerzőt és szövegét is sikerült egyszerre megörökíteni. Ez, úgy hiszem, nagy és ritka tehetségre vall.

Hogy álltak össze a szövegek?

A szövegeket Gaborják Ádámmal együtt, a szerzők megkérdezésével, ötleteik, javaslataik figyelembe vételével választottuk ki. Bartók Imre, Gábor Tamás Indiana, Hartay Csaba és Kassai Zsigmond írásai például ebben a kiadványban jelentek meg először. A kötetben egyébként domináns motívum az utazás. Több szinten, sokféle térben és különböző járműveken is utazhatunk. De persze nem pusztán fotóalbumról van szó, a szövegek is utaztatnak: Ádámmal 48 óra történeteit láttuk meg bennük, felemelkedéssel és bukással, reményvesztettséggel és bolyongással, szerelemmel és halállal. Nem könnyű kirándulás, de megéri.

Karafiáth Orsolya

Karafiáth Orsolya

 

Mik voltak a munka legizgalmasabb pontjai?

Az legelső „izgalmas” pillanat az volt, amikor szembesültünk a könyv maszkulin voltával, ami nyilvánvalóan nem nagyon lehetett másképp, hiszen egy öltönyös kiadványról beszélünk. Nagyon megijedtem ettől. Persze megpróbáltuk ezt egy picit ellensúlyozni, például felkértünk téged. De nem akarom elviccelni, ez komoly probléma, és ezt a nehézséget tényleg nem sikerült áthidalni, szóval addig is inkább reménykedünk, hogy egyszer jön majd egy női ruhákat gyártó cég is… És persze minden pillanat izgalmas volt, ahol pontosnak kellett lenni, ahonnan nem lehetett késni. Azt hiszem, ez ment a legnehezebben mindenkinek, és ez az a pont, ahol voltaképp nem is egészen értem, hogy készültünk el mégis.

Közelebb hozhatja-e az írókat egy-egy ilyen projekt az olvasókhoz?

Szerintem minden jól sikerült ötlet és projekt eredménye, hogy többen felfigyelnek a szövegekre, alkotókra is. Úgy hiszem, hogy mostanában szerencsére számtalan olyan kezdeményezés és jelenség van, ami rámutat, az írók, költők nem valami világtól elzárt egyedei az emberiségnek. Hogy egy népszerű témát említsek: ilyen a slam poetry mozgalom. De ilyenek látom az InstaVerset vagy a Búspoéták projektjét is. Ez utóbbi egy fiatal költő, Borda Réka ötletes és humoros rajzaira épül: kortárs és klasszikus költők portréit foglalja magába. Kabai Lóránt és Parti Nagy Lajos már pólón is kapható. A Kele Dóri által gondozott InstaVers sikeréhez vélhetően az is hozzájárult, hogy egy adott médium rendszerére, gondolkodásmódjára igazította irodalomnépszerűsítő kampányát, kreatívan tudta használni tehát a médium sajátosságait. S ami a legfontosabb, ezek a kezdeményezések leginkább a fiatalokat tudják sikerrel megszólítani. Persze az, hogy egy-egy író mennyire vállal irodalmon kívüli szerepet, egyéni preferenciák kérdése is. Jobb, ha minden szerző maga eldönti, mit tenne meg azért, hogy szövegeit, üzeneteit többen elolvassák. Én preferálom, ha többoldalú, színes egy író, költő nyilvános szereplése.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.