Suit up! – Írók öltönyben

KOmplett

Nemrég megjelent egy elegáns kis album, a József Attila Kör és a Mr. Sale Öltönyház együttműködésének eredményeként, melyben elegáns írók és „ruhaköltemények” találhatók. Erről a rendhagyó projektről kérdeztem Hevesi Judit költőt, a kötet egyik szerkesztőjét.

A könyv egy hosszú közös munka állomása.

Valamikor 2011-ben egy rádióinterjúban Grecsó Krisztián arról beszélt, milyen nagy szüksége lenne az irodalomnak és különösen a fiataloknak a magánmecenatúrára, s hogy mennyire működésképtelen ez Magyarországon, mennyire nincsenek szponzorok. Békés Zoltán, a MrSale Öltönyüzlet vezetője pedig történetesen hallotta az interjút, és meghallotta, amiről Krisztián beszélt. Felkereste Grecsót, aki pedig a JAK-hoz irányította. Aztán 2012-ben adták át először a fiatal prózaírók számára létrehozott JAKkendő-díjat – a nevet Szegő János adta a kezdeményezésnek –, ami végül az öltönyüzlet és a József Attila Kör együttműködésének első állomása lett. A nyertes pályázó 200 ezer forint pénzjutalomban részesül, pályamunkáját pedig kiadják a JAK-füzetek sorozatában. De nem ez az egyetlen projekt, ami az utóbbi időkben nem jött volna létre MrSale pártfogása nélkül: az idei JAK-tábort is jelentős összeggel támogatta, ami páratlan előrelépés volt a rendezvény életében. Ekkor megállapodás született arról, hogy a JAK is megpróbál a maga módján valamit viszonozni a sok támogatásért cserébe. Előbb a fotósorozat ötlete jött a Suit Up Day alkalmából, aztán ahogy készültek a képek, kitaláltuk, hogy ezeknek egy rendhagyó könyvben lenne méltó helyük, ha már a JAK-ról van szó. Ez lett az Írók öltönyben antológia.

Kemény István

Kemény István

 

A JAK – történetében először – most kapott nem csak állami támogatást.

Nem gondolom, hogy az állami támogatás az ördögtől való lenne, hiszem, hogy erre is szükség van. Ugyanakkor ebben a feladatban hatalmas részt tudnak átvállalni a gazdasági élet más szereplői is, s ezt jobb, ha minél többekben tudatosodik. Továbbá fontosnak gondolom, hogy egy-egy szervezet legalább projektek szintjén fel tudja mutatni, miként igyekezett valamit önerőből vagy egyéb támogatásokból megvalósítani. Ez a szervezetek autonómiája és profilja miatt egyaránt szükségesnek gondolom. De ne legyenek túlzott elvárásaink, lássuk be, hogy ez egy lassú folyamat, mert a mecenatúra rendszer az irodalom esetében nem működik magától értetődően, és vegyük észre, hogy baromi nehéz ilyen lépéseket tenni, és nagy büszkeség, öröm, ha sikerül.

Kiss Tibor Noé

Kiss Tibor Noé

 

Hogyan reagáltak az írók a felkérésre? Én – egyetlen nőként – nagyon nevettem…

Azokat az írókat, költőket, irodalmárokat kerestük fel, akik régebben vagy mostanában, de nagy lelkesedéssel és odaadással, sok önkéntes munkát végeztek az irodalomban, különösen a JAK-ban. Összességében elmondhatom, hogy bár a részvételért egy ingen és egy nyakkendőn kívül honoráriumot nem kaptak a szereplők, hihetetlen gyorsasággal záporoztak vissza a levelek: „Természetesen.” Voltak persze kivételek, így páran elfogadták a felkérést, majd egyáltalán nem válaszoltak a további levelekre, illetve volt, aki alapból bénának vagy cikinek érezte a projektet, nem akart semmiféle üzletnek reklámarca lenni. Bár lényegében azt hiszem, ebben a kezdeményezésben ez nem ennyire direkten nyilvánult volna meg, természetesen elfogadható egy ilyen álláspont is. Én tehát maradnék az örömnél, hogy bár 15 résztvevőt szerettünk volna, egészen pontosan 20-an tudtak bekerülni az antológiába.

Pion István

Pion István

 

Miért éppen Bach Mátét kértétek fel fotósnak?

A fotós kérdése elsődleges volt, és voltaképp öt perc alatt el is döntöttük, hogy őt fogjuk felkérni. Máté munkáit a Vagány históriák vagy a Pesti sorozatból sokan ismerhetik, de mostanában a Facebookon elindított Fénypecázás-darabok is lenyűgözőek. A képei nemcsak egyediek, de humorosak és figyelmesek is. Máté nem tolakodó fotós, hanem olyan, aki hátralép kettőt, hogy a fotózott személy egy picit előrébb jusson. És biztatja, beszélget vele, megismeri őt. Nem gondolom, hogy a szövegeiből megismerhető egy író, költő, azt viszont igen, hogy a műveiben benne van valami sajátos a lényegéből, a személyiségének egyes vetületeiből. Máté ezt is ismeri, hiszen olvassa a kortárs szerzőket. A kész munkákról pedig egyértelműen látszik, hogy a szerzőt és szövegét is sikerült egyszerre megörökíteni. Ez, úgy hiszem, nagy és ritka tehetségre vall.

Hogy álltak össze a szövegek?

A szövegeket Gaborják Ádámmal együtt, a szerzők megkérdezésével, ötleteik, javaslataik figyelembe vételével választottuk ki. Bartók Imre, Gábor Tamás Indiana, Hartay Csaba és Kassai Zsigmond írásai például ebben a kiadványban jelentek meg először. A kötetben egyébként domináns motívum az utazás. Több szinten, sokféle térben és különböző járműveken is utazhatunk. De persze nem pusztán fotóalbumról van szó, a szövegek is utaztatnak: Ádámmal 48 óra történeteit láttuk meg bennük, felemelkedéssel és bukással, reményvesztettséggel és bolyongással, szerelemmel és halállal. Nem könnyű kirándulás, de megéri.

Karafiáth Orsolya

Karafiáth Orsolya

 

Mik voltak a munka legizgalmasabb pontjai?

Az legelső „izgalmas” pillanat az volt, amikor szembesültünk a könyv maszkulin voltával, ami nyilvánvalóan nem nagyon lehetett másképp, hiszen egy öltönyös kiadványról beszélünk. Nagyon megijedtem ettől. Persze megpróbáltuk ezt egy picit ellensúlyozni, például felkértünk téged. De nem akarom elviccelni, ez komoly probléma, és ezt a nehézséget tényleg nem sikerült áthidalni, szóval addig is inkább reménykedünk, hogy egyszer jön majd egy női ruhákat gyártó cég is… És persze minden pillanat izgalmas volt, ahol pontosnak kellett lenni, ahonnan nem lehetett késni. Azt hiszem, ez ment a legnehezebben mindenkinek, és ez az a pont, ahol voltaképp nem is egészen értem, hogy készültünk el mégis.

Közelebb hozhatja-e az írókat egy-egy ilyen projekt az olvasókhoz?

Szerintem minden jól sikerült ötlet és projekt eredménye, hogy többen felfigyelnek a szövegekre, alkotókra is. Úgy hiszem, hogy mostanában szerencsére számtalan olyan kezdeményezés és jelenség van, ami rámutat, az írók, költők nem valami világtól elzárt egyedei az emberiségnek. Hogy egy népszerű témát említsek: ilyen a slam poetry mozgalom. De ilyenek látom az InstaVerset vagy a Búspoéták projektjét is. Ez utóbbi egy fiatal költő, Borda Réka ötletes és humoros rajzaira épül: kortárs és klasszikus költők portréit foglalja magába. Kabai Lóránt és Parti Nagy Lajos már pólón is kapható. A Kele Dóri által gondozott InstaVers sikeréhez vélhetően az is hozzájárult, hogy egy adott médium rendszerére, gondolkodásmódjára igazította irodalomnépszerűsítő kampányát, kreatívan tudta használni tehát a médium sajátosságait. S ami a legfontosabb, ezek a kezdeményezések leginkább a fiatalokat tudják sikerrel megszólítani. Persze az, hogy egy-egy író mennyire vállal irodalmon kívüli szerepet, egyéni preferenciák kérdése is. Jobb, ha minden szerző maga eldönti, mit tenne meg azért, hogy szövegeit, üzeneteit többen elolvassák. Én preferálom, ha többoldalú, színes egy író, költő nyilvános szereplése.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.