Száz híres/73. Shakespeare

KOmplett

Ha egyetlen hősnő, akkor Ofélia. Régebben már alakítottam őt a Marjai Judittal készült kádsorozatban, de pár hónapja úgy éreztem, még egyszer meg kell formálódnom Oféliaként. Az egész fotózás ötletét a világító rózsás égősor adta, meg az, hogy akkoriban napok óta azon kaptam magam, hogy dúdolgatok az utcán.

Nem akartam Shakespeare-ről írni, mert alapvetően pocsék drámaolvasó vagyok, és mert tudásom a könyvtárnyi szakirodalom fényében nulla, és mert nagyon bután hangzik vele kapcsolatban bármi olyasmi, ami a „kedvenc” szóval van kapcsolatban. Amúgy is inkább jó rendezésekként, filmemlékekként él bennem, idézetekben, utalásokban – egyszerűen szervesült az egész.

false

 

Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Sosem felejtem azt az egyetemi félévet, amikor áthallgattam esztétikára. Először egészen sok előadás és szeminárium érdekelt, ám lassan kimaradoztam. Végül csak egyre vonszoltam be magamat – ott viszont egyet ki nem hagytam volna. Ez Almási Miklós Hamlet-órája volt (már nem emlékszem, egy vagy két félévig tartott-e). Az egyetem végén rituálisan megszabadultam a legtöbb jegyzetemtől, ezek viszont (néhány másik fontos társaságában) a mai napig megvannak. Nem vettem még a bátorságot, hogy újraolvassam őket, mert félek, hogy az akkori varázslat elillanna – de az élmény, az emlék ereje tartós maradt.

false

 

Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Igazából egyáltalán nem akartam az elsőre se elmenni, a barátnőm vett rá, már fogalmam nincs, mivel, de erős oknak kellett lennie, mivel alapvetően frusztrált voltam a Hamlettel kapcsolatban. Általános iskola végén egy barátnőmnél töltöttem a hétvégét. Én valami ócska kamaszponyvát vittem magammal, amit nagy lelkesen faltam. A barátnőm viszont a Hamletet olvasta, legalább akkora szenvedéllyel. Beszóltam neki, hogy mi ez a felvágás, nem akar-e valami szórakoztatóbbat helyette. Máig fel tudom idézni a tekintetét. A részlet, amit felolvasott nekem, abban a pillanatban totálisan idegen volt számomra, a fejembe nem fért akkoriban egyéb, mint valami habkönnyű baromság egy amerikai gimnázium életéről. A barátnőm állította, hogy számára Shakespeare legalább ilyen szórakoztató, és hogy ő jobban szereti az olyan könyveket, amin el is lehet gondolkodni.

Így aztán, mikor már kötelező olvasmány lett Shakespeare, sehogy nem tudtam normálisan olvasni. Ott volt bennem ez a gyerekes dac, a buta ellenállás, utáltam a Rómeó és Júliát, különösen utáltam a Lear királyt, de a legeslegjobban a szegény Hamletet. Később, már az egyetem elején éreztem, hogy kínos vagyok, nem ismerem fel az utalásokat, sok későbbi műhöz azért nem tudok hozzáférni, mert ez az alap hiányzik. Ami fellelhető volt a színházakban, megnéztem, olvastam, mint akit beprogramoztak – de hiába, úgy tűnt, én be vagyok oltva a dolog ellen, ez nem fog változni. Nos, Almási szemináriuma mégis alapvetően átfordított mindent. Talán az is innentől datálható, hogy a shakespeare-i blank-vers a mai napig a verseim alapja lett, ötös és hatodfeles jambusokban írok, talán már nem is tudok másként. Ráadásul a szonettjeimben is az ő nevével fémjelzett változatot roncsolom, alakítom, vagy éppen követem…

A félelmem a megőrüléstől sokszor elém vetíti Ofélia alakját. Pár hete egy barátnőm örömmel hívott fel, hogy megtalálta a tökéletes öngyilkosság módját. Vízben kell csinálni, kikötve magunkat a mólóhoz, és előtte két órával küldeni egy üzenetet, mikor találjanak ránk. Csak az nyugtatott meg, hogy amíg azon töprengünk, hogyan legyünk esztétikus halottak, addig még távol az igazi téboly. A következő pillanatban viszont meglepett a kétely: lehet, hogy ez már az előszobája…

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.