Vivien Leigh

KOmplett

Az Elfújta a szél nagy sztárjai közül már csak a nála három évvel fiatalabb Olivia de Havilland (Melanie) él. Vivien Leigh – aki szerintem a világ legszebb nője – nem csak a filmen és a színpadon volt tragikus hősnő. Ma lenne százéves.

Apja, Ernest Richard Hartley – aki amatőr színész volt – tisztviselői állást kapott Calcuttában 1905-ben, Vivien (eredeti neve Vivian Mary Hartley) is Indiában született és egy ideig ott is nevelkedett. Háromévesen állt először színpadra, és már akkor sikerült meghökkentenie a közönséget. Édesapja egyik előadásában egy kis dalt, a Little Bo Peepet kellett volna elénekelnie. Ám a színpadon kijelentette, hogy ő szívesebben szaval. És így is tett.

Később szülei úgy találták, jót tenne neki, ha indiai dadusa után európai nevelésben is részesülne, így a roehamptoni zárdába íratták be. A makrancos kislány elérte, hogy vörös kismacskáját is magával vihesse, de így sem élvezte az iskolai létet. Az sem oldotta fel ezt, hogy hamarosan a lányok a legszebbnek őt szavazták meg. És gyönyörű volt, egész életében, valóban. Később sokat gyötrődött azon, hogy vajon a szépsége nem hátrány-e inkább, nem takarja-e ki színészi kvalitásait.

false

Mára már legendás történet, hogyan kapta meg az Elfújta szél Scarlettjét. Ő volt a sötét ló. A két és fél esztendeig elhúzódott casting alatt, melyre David O. Selzniknek mai áron körülbelül egymillió dollárja ment rá, fel sem merült a neve. Nem is merülhetett: Hollywood még nem ismerte. Érdemes megnézni a próbafelvételeket, melyek a négylemezes DVD-n jelentek meg, ott láthatunk jó pár lehetséges Scarlettet – idegborzoló. Az egész filmet tönkretette volna, ha nem Vivien a hősnő. Már elindult a forgatás, és még mindig nem volt protagonista, Selznik – jogosan – nem volt elégedett.

És akkor belépett a fivére, Myron, Laurence Olivier-vel. A színész mellett egy kis nő álldogált drámai komolysággal, fekete kalapban. Myron ezt üvöltötte Davidnak: „Nesze, te zseni, itt neked Scarlett O’Hara!” És ekkor a nő levette hatalmas kalapját, és zöld szeme – mely a filmben is oly sokszor és oly sokfélén villan ránk – smaragdfénnyel David pillantásába kapcsolódott. És innentől eldöntött volt a kérdés. (Mások másként tudják: van, aki azt állítja, szó sem volt ilyen végzetszerű találkozásról, David már több filmjét célzatosan megnézte Viviennek, és nagy reményeket táplált irányában.)

Pontosan hetvennégyszer láttam a filmet. (És költözzem bárhová, a falamon kint a poszter. Van táskám, nyakkendőm, pólóm. A barátaim ezt forgatták le nekem a harmincadik születésnapomra, Scarlett a húgom volt, Rhett egy neves pszichiáter.) Elmondhatom, hogy betéve tudom minden jelenetét. És azt is, hogy Vivien játéka parádés. A benne feszülő kettősséget, a kívülről fegyelmezett látszatot, ám a belül robbanni készülő külsőt – ami a regénybeli Scarlett legfőbb vonzereje, ám egyben tragédiájának alapja is – senki más nem tudta volna ilyen erővel, szépséggel és konok bájjal megjeleníteni. „Nem volt kétséges, miért épp őt választották ki Scarlett O’Hara szerepére – írja róla egyik életrajzírója, Anne Edwards –, Vivien egyedülálló volt. Valahogy tudta, hogyan kell rabul ejteni az életet, s oly módon ölelni magához, ami sebezhetetlenné tette.”

Legalábbis egy ideig. Mert betegségei elől nem tudott menekülni. Nem sokkal a film 1939-es bemutatója után diagnosztizálták nála a tuberkulózist, mely élete végéig kínozta. Lassan kiteljesedő, ám gyilkos depressziója az egyre több és hosszabb ideig tartó mániás szakaszokkal, szép lassan vezette a végzete felé. Altatók nélkül csak hánykolódott, ezért igen sok gyógyszert szedett, sokat is ivott. (Már a kezdetek kezdetén, egy 1935-ös The Mask of Virtue bemutatója után írtak hirtelen rohamairól, hangulatváltozásairól, később is sokan említették, hogy ideges kitörései miatt nehéz vele együtt dolgozni.)

Nagy szerelme, Olivier (1937-től voltak együtt, 1940-ig mindketten házasok voltak, Vivien férje, kislányának apja egy Holman nevű ügyvéd volt) se könnyítette meg az életét: csalta állandóan. (Leigh-nek pedig állítólag nőkkel is voltak kapcsolatai.) 1945-ben, a közösen forgatott Caesar és Kleopátra forgatásán volt Leigh-nek az első igazi, hatalmas bipoláris rohama. Forgatás közben derült ki ugyanis, hogy közös gyermekükkel elvetélt…

false

Két filmért kapott Oscart: Scarlett megformálásán kívül A vágy villamosában (évekig játszotta előtte színpadon is) nyújtott, valóban lélegzetelállító Blanche-alakításáért. Sajnálom, hogy nem láthattam színpadon – lenyűgöző lehetett kedvenc Shakespeare hősnőiként. És bárhol, bármiben…

Pár napja hirdetik egy aukciós site-on az egyik Elfújta a szélben viselt pongyoláját. Sajnos most nem tudom megvenni. De a filmek filmjét megnézem hetvenötödjére is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.