Üzenet az égből (Koncz Zsuzsa és Cipő)

KOmplett

Nem vagyok az a „koncertensírós” típus. Koncz Zsuzsa turnéjának váci állomásán mégis kicsordultak a könnyeim. Az előadás gyönyörű búcsú volt Cipőtől.

A kilencvenes évek közepén egy Republic-koncerten a még nagyon fiatal Cipő lelkesen és büszkén mondta a közönségnek, hogy a legnagyobb magyar énekesnőnek szerepelhet az albumán. (Sokszor nyilatkozta, mennyire fontos neki Koncz Zsuzsa előadó-művészete.) Ez a Miénk itt a tér című duettlemez volt, ahol együtt adták elő a Szeretni valakit valamiért című slágert. Az a dal számomra akkor szólalt meg először igazán, de persze akkor még nem lehetett sejteni, hogy egy igazi és mélyre ható alkotói kapcsolat veszi kezdetét. Az együttműködés következő állomása rögtön Zsuzsa új sorlemezének címadó dala lett, az Ég és föld között, 1997-ben. (A rá egy évre megjelenő Csodálatos világ is Cipő szerzeménye.)

Koncz Zsuzsának eddig 37 albuma jelent meg, az életműve hatalmas. (Ebben nincsenek benne az idegen nyelvű sorlemezek.) Én is őt tartom a legnagyobb magyar énekesnőnek, olyan állócsillagnak, akinek nincsen párja. Pályáját mindvégig következetesen építette, sosem voltak kínos kitérői, vállalhatatlan megnyilvánulásai. Ő az, akinek mindvégig megmaradtak a tiszta vonásai, mind művészete, mind személyisége ugyanazt az üzenetet hordozta a kezdetektől. Olyan énekes, akinek máig elsődleges, hogy a dalokkal érvényes dolgokat mondjon, olyan, aki nem hajlik semmiféle divat felé. Ezért lehet, hogy a legrégebbi dalai is éppúgy hatnak ma, mint egykoron.

A koncerteken is ügyes arányokkal vegyíti az újat a régiekkel. Legátot most először sikerült elvinnem egy koncertre, és őt is lenyűgözte Zsuzsa karizmatikus színpadi jelenléte. „Ő lett a magyar popzene Törőcsik Marija – mondta a végén –, lebilincselő volt.” A koncert két részből állt, és mindkét felvonás egy-egy Cipő-dallal indult (Ég és föld között; Üzenet az égből). A második részben emlékezett meg szavakban is egykori alkotótársáról, és felcsendült a legújabb lemez egyik végtelenül szomorú dala, amit még sosem énekelt élőben, a Szállj című. A Cipő-szerzemények közül még az ütős Szabadság (Heltai Jenő versének részleteire írott) hangzott el.

Nekem ezen a koncerten lett világos, hogy mit veszített el Zsuzsa. Hogy Cipővel, Cipő dalaival tudott egy olyan mást építeni az életművébe, amit a régi – általam persze nagyon szeretett alkotótársak, elsősorban Bródy János – már nem tudott volna hozni. Egy, az addigiakhoz tökéletesen illeszkedő hangot, ami mégis teljesen más. És nagyon passzol Koncz Zsuzsa karakteréhez. Mert ezek a dalok lendületesek, vagányak, de időtlenek, játékosak, de nem viccelődőek, komolyak és szépek, de semmiképpen nem érzelgősek. Legszebb példája ennek a 2006-os verslemezen megjelent (sajnos érthetetlen módon valahogyan elsikkadt) dal Tóth Krisztina Fényvándor című versére, ami szerintem az egyik legszebb és leghatásosabb versmegzenésítések egyike. Nehéz előadói feladat színpadon engedni el valakit, aki ilyen közel állt hozzánk. Álló taps a végén. És hallgatni kell a dalokat.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.