A bűvész visszaél helyzetével

Paulik Móni – Vincze Zsuzsi: Lili és a bátorság

Könyv

Hiánypótló, hasznos, szép történet jelent meg közösségi finanszírozás segítségével, hogy szülők és gyerekek könnyebben beszélhessenek olyan témákról, amelyek elősegíthetik a szexuális visszaélések megelőzését.

Nemcsak akkor, amikor a média hírei miatt aktualitása van a témának, hanem bármikor. Kisgyerekekkel sajátos módon, de muszáj beszélni szexualitásról, a szexuális abúzusról, hogy pontosan értsék, miért és hogyan rendelkezhetnek a saját testük felett. Fontos, hogy tudják, a felnőtteknek nemet is lehet mondani. A prevenciós mesekönyv az intim testrészekre vonatkozó, úgynevezett fehérneműszabály mellett olyan általánosabb érvényű szabályokra és lehetőségekre is hangsúlyt fektet, amelyek bár magától értetődőek, mégsem árt újra meg újra beszélni róluk.

false

Lili története a súlyos témák ellenére kedves, érzékeny mese, amely a sztori alakulása szerinti természetességgel tár fel tabukat. Nem közvetít rémisztő realitást, visszafogott, de konkrét. Mindehhez Varsányi Pál szép, szolidan kifejező, minimalista illusztrációi a mese legmeghatározóbb momentumait jelenítik meg. A főszereplő kislány egy vándorcirkuszban él, anyukája a Cirkusz Királynője, kötéltáncosnő és a bűvész segédje. Lili már egészen fiatalon hasonló babérokra törne, de nem tud élni az adandó alkalommal, hiába a sok gyakorlás, nincs elég bátorsága. A kislány, akinek a bohóctól az állatidomárig, az oroszlántól a póniig még a bűvész is a barátja, némi varázslattól remél változást, ám a bűvész, visszaélve helyzetével olyasmit tesz, amit nem volna szabad. Mindezt a kislány is érzi, de nem tudja kezelni a helyzetet, titkától pedig csak nehezen szabadul.

A 6 éven felüli gyerekeknek szóló mesekönyv szociológus szerzői a hatalmi pozícióval való visszaélés ábrázolása mellett elhallgatási mechanizmusokat tárnak fel. Paulik Móni és Vincze Zsuzsi pszichológusok és gyermekjogi szakértők közreműködésével és ajánlásával létrejött meséje viselkedési mintát is nyújt a gyerekek számára egy esetleges kritikus helyzetre. Ám a könyv több mint egy mese, rövid, lényegi információs és oktató anyagot is tartalmaz – a többi közt a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület (NANE) kiadványának részletét –, hogy a felnőttek esetleges idegenkedése vagy félelme ellenére ennek a történetnek a továbbadása is épp olyan természetes legyen, mint akármelyik más elbeszélésé. Mert ennek a könyvnek a története sajnos bárkivel megeshet, kisfiúval vagy kislánnyal, de nagyobb gyerekekkel is.

Az egyszerűen befogadható, nem mindennapi mesekönyv olvastán egy megválaszolatlan kérdés maradt bennünk: hol van Lili apukája, miért hiányzik a példaként szolgáló történetből az apakép?

 

Lakmusz könyvek, 2017, 62 oldal, 2960 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.