Az elmúlás szele borzolja a bundát - Tandori Dezső gyerekkönyve

  • - urfi -
  • 2013. április 11.

Könyv

Ez a hasáb rövid, Tandori hosszú. Tehát nem értekezünk a címben feltűnő állatok szerepéről az átláthatatlan, öntörvényű stb. életműben. Már csak azért sem, mert - gyerekkiadónál megjelent, gyerekkönyvnek látszó - tárgyunk épp azt az izgalmas lehetőséget kínálja fel, hogy olvasói figyelmünk ne terjedjen túl a borító és hátlap közé szorult világ határain. Aminek rögtön legalább két fontos következménye lesz. Először is a jól ismert "hibák" mellől eltűnnek az idézőjelek. Tandori megindító monomániája gyakran unalomba fordul, a modorosság, a nyakatekertség és a rejtvényszerűség pedig - hiába az önreflexió - bosszantóvá válik. Azonban ezzel egy időben és ugyanezen okból Szpéró veréb, Főmedve, az Író és a többiek már nem a vég nélküli költői világépítés eszközei, nem is a szerzői rögeszme tünetei, hanem egy belátható, belakható élet szereplői.


A folyóiratokba szétszórt verseket érzékenyen kötetbe rendező, kiváló Tandori-kutató, Tóth Ákos közérthetőség és esszéisztikum között ingadozó utószavában a "jobb híján legjobb" világot emlegeti. Igen pontosan: az intim terekben ismétlődő gyengéd - és sokszor néma - párbeszédek alatt rendre az elmúlás szele borzolja a bundát, a madár és a költő tollát; de a halál itt nem botrány. Ahogy pedig haladunk előre, úgy válik a verselés és a szereplők különlegessége, különcsége álomszerűvé, ugyanakkor természetessé. Finom játékok, halk örömök és ötletesen melankolikus rajzok tagolják az emberi és medvelét komoly kérdéseiről való szelíd elmélkedést.

Tandori Dezső: Medveálom madárszárnyon. Agócs Írisz rajzaival. Pagony, 2012, 83 oldal, 2850 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.