Az elmúlás szele borzolja a bundát - Tandori Dezső gyerekkönyve

  • - urfi -
  • 2013. április 11.

Könyv

Ez a hasáb rövid, Tandori hosszú. Tehát nem értekezünk a címben feltűnő állatok szerepéről az átláthatatlan, öntörvényű stb. életműben. Már csak azért sem, mert - gyerekkiadónál megjelent, gyerekkönyvnek látszó - tárgyunk épp azt az izgalmas lehetőséget kínálja fel, hogy olvasói figyelmünk ne terjedjen túl a borító és hátlap közé szorult világ határain. Aminek rögtön legalább két fontos következménye lesz. Először is a jól ismert "hibák" mellől eltűnnek az idézőjelek. Tandori megindító monomániája gyakran unalomba fordul, a modorosság, a nyakatekertség és a rejtvényszerűség pedig - hiába az önreflexió - bosszantóvá válik. Azonban ezzel egy időben és ugyanezen okból Szpéró veréb, Főmedve, az Író és a többiek már nem a vég nélküli költői világépítés eszközei, nem is a szerzői rögeszme tünetei, hanem egy belátható, belakható élet szereplői.


A folyóiratokba szétszórt verseket érzékenyen kötetbe rendező, kiváló Tandori-kutató, Tóth Ákos közérthetőség és esszéisztikum között ingadozó utószavában a "jobb híján legjobb" világot emlegeti. Igen pontosan: az intim terekben ismétlődő gyengéd - és sokszor néma - párbeszédek alatt rendre az elmúlás szele borzolja a bundát, a madár és a költő tollát; de a halál itt nem botrány. Ahogy pedig haladunk előre, úgy válik a verselés és a szereplők különlegessége, különcsége álomszerűvé, ugyanakkor természetessé. Finom játékok, halk örömök és ötletesen melankolikus rajzok tagolják az emberi és medvelét komoly kérdéseiről való szelíd elmélkedést.

Tandori Dezső: Medveálom madárszárnyon. Agócs Írisz rajzaival. Pagony, 2012, 83 oldal, 2850 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.