A langyos kása

Papp Sándor Zsigmond: Semmi kis életek

  • Németh Gábor
  • 2011. december 21.

Könyv

Az úgynevezett szabadsággal (stb.) kapcsolatos illúziók lassú, biztos és egyetemes elpárolgása különös helyzetbe hozta ezt a könyvet. A mozaikszerűen összeolvasható résztörténetek szövedéke így utólag egyetlen nagy előtörténetnek látszik. Olyan ember művének, akinek eleve nem voltak illúziói, aki a rezignációt nem valamiféle kiábrándulás következményének, hanem az egyetlen lehetséges világnézetnek tartja. A Semmi kis életek a közös lét kicsi, ám végtelen semmijévé olvadnak össze.

 

Ül Papp Sándor Zsigmond a stúdióban. Közszolgálati tévézés. Azt mondja, hogy előbb-utóbb minden novellistának regényt kell írnia, a novellisták ugyanis nincsenek észrevéve, ezért az embernek előbb-utóbb ki kell iratkoznia az óvodából, azt pedig úgy lehet, ha megír szépen egy nagyregényt. De úgy mondja, mint aki mentegetőzik.

 

Nagyjából a magyar irodalom aranykorát éljük, de az olvasófej nem káptalan, nem bír annyi nevet megjegyezni, ráadásul a könyvek drágák. Ahogy a költő (Kukorelly) mondta, "minden kurva drága, csak a gyerekruhák még drágábbak". Vagy, ahogy az író (Kornis), feledhetetlenül, kábé huszonöt évvel ezelőtt: "ma mindenki tud írni, aki ráér". Csak az a kérdés, tehetjük hozzá, mihez kezd ezzel a tudással.

 

Papp Sándor Zsigmond majdnem negyvenéves. Van már honnan tudnia. Tud is. Nem csak írni. Hanem nagyjából mindent Ká-Európáról. Mondhatnánk optimistán, ez a munkaköri kötelessége. Napilapos újságíró, ugyanis. A nap lovagja vagy mi. Már, ha volnának még lovagok. Na jó, akkor legyen sajtómunkás.

 

Kicsi, éles, részletgazdag megfigyelések, alapvető tapasztalatok a Transzeurópa expressz örök másodosztályának hétköznapjairól, ahogy zötyögünk, étkezőkocsi nélkül, Armageddon külső felé. Azt ígéri a mottóban, hogy egy ház történetét fogja megírni. A ház egy elképzelt határ menti kisvárosban áll, egy elképzelt Erdélyben. Törekvés utca 79. Bölcs döntés, nincsenek akkora hősök, hogy kis létszámban megfeleljenek akár csak egy regény erejéig. Persze aztán nem a házat írja meg. Hanem mégiscsak a semmi kis életeket. Ármány és szerelem, de a fapados változat, a nagyság minimális esélye nélkül. A ház lakóit nem a közös tér, hanem a közös félelem hasonítja. Fakó halacskák a diktatúra akváriumában. Bodor formátumos tébolyultjaira már csak a fantasztikus nevek emlékeztetnek. Nicu Zemura, Dan Vlahila, Gavril Zakarián és Trufa Dincu. Veterényi és Kalcsek. Na meg a Keller Öcsi. Nem árulom el az úgynevezett történetet, mert a szerző a bűnügyi regények kis infókatonákat adagoló dramaturgiájával dolgozik, legfeljebb azt árulhatom el, hogy egy sikertelen határátlépési kísérlet mantraszerű újramondása szervezi a szöveget, hánt le újabb és újabb rétegeket a közös tudatlanságról. A hagyma mélyén meg az van, amihez hozzászoktunk, a kisbetűs semmi. Piti hazugságok, az aljasság rémunalma, nívótlan kegyetlenség. Bármilyen más történetet választhatott volna. Mert nem a konkrét történet a lényeg, hanem az, hogy vett egy nagy levegőt, és megpróbálta direktben megírni, amit annyian kerülgetnek, a langyos kását. Hogy mi történt velünk, amúgy rendesen, névértéken, az elmúlt kábé harminc évben. A Semmi kis életek rendes, realista mű, csak semmi formabontás, a szerző nagyvonalúan lemond az innovációról. Már a Gottfried Benn-i értelemben sem különösebben modern könyv. Igaz, Erdély (a másik, a Miklós) már a nyolcvanas években megmondta, hogy "az új kiment a divatból".

 

A mindentudó elbeszélő épp csak egy kicsit álcázza magát, gomolygó, rejtőzködő töredék-szubjektumnak. Ki-be jár a hősein, ismeri őket, mint saját magát. Ugyan nem növeszti nagyra egóját, inkább több kicsire tördeli, de azért ez mégis a "szeráfi hang" maradéka. Papp Sándor Zsigmond humora szomorkás, rafkós és eredeti. Vegyünk egy csonka gúlát: "A sors vette át az irányítást, vagy minek is hívhatná az események logikus láncolatát, hiszen a már őszülő Antal pillanatok alatt félreértette a felé irányuló bizalmat, és ez egyenesen vezetett a Fáklya-negyedben bérelt lakásig, ahol Eszternek hetente háromszor kellett szájban elringatnia a fegyelmezett tanerőt, mert a férfiak rettentően tapintatosak tudnak lenni, ha el akarnak kerülni bizonyos komplikációkat, hiszen a tanár elvtárs szótárában a gyerek vagy így, vagy embrióként szerepelt, és igen, ekkor tanulta meg Eszter, hogy nem az ördögtől való, ha ajándékokat is elfogad, mert igenis lehet összefüggés a szopás minősége és egy szép cipő között."

 

A szerzői narrációt néhol semmi sem választja el a hősök belső beszédétől. A szoros olvasás nem föltétlenül árulja el, kinek az indulatairól van szó. Hogy egy-egy mondat narrátori reflexió, vagy inkább a karakter önreflexiója. A szereplők Papp Sándor Zsigmond prózapoétikájának épülésére gyártanak hasonlatokat és metaforákat, az ő gondolkodásának algoritmusai szerint járatják agyvelejüket, saját föltételezhető szocializációjuktól, életkoruktól és személyes tapasztalataiktól nagyjából függetlenül. Mindenkinek ötöse volt fogalmazásból, még szép. Elgondolható olyan olvasója, akit ez talán a kelleténél is jobban zavarna. Nem akarok ujjal mutogatni. És persze vannak félresikerült hasonlatok. Mondjuk három az ezerből. Az nem hibáz', aki nem dolgoz'. De ez a felület, a halálosan fontos felület csupán.

 

Ha lehetek szubjektív - de ha nem lehetek, akkor is -, a könyvtől három lépés távolságra tartózkodik az édes kis prózaeszményem. Tehát olvastam, és - ne kerülgessük - fanyalogtam. Egészen addig, amíg aztán meg nem rendültem. Mert aztán meg mégiscsak sikerült neki. Megírta ezt a rettenetes, néma tartományt, ahol a magunkfajták élnek. Élnek? Megmondjam, mi a kedvenc mondatom? "Halottak, csak még lejárnak kenyérért."

 

Libri Kiadó, 2011, 396 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.