Könyv

A láthatatlan kincs

Visy Zsolt-Mráv Zsolt (szerk.): A Seuso-kincs és Pannonia

  • Pallag Zoltán
  • 2014. február 16.

Könyv

Több mint egy éve, miután L. Simon László akkori kultúráért felelős államtitkár visszautasította Zelnik István műgyűjtő ajánlatát - hogy tudniillik visszaszerzi a késő római leletegyüttest, múzeumot épít neki, majd halála után a magyar államra hagyja -, teljes a csend Seuso-ügyben.

Zelnik ajánlata, mint kiderült, komolytalan és több szempontból problémás volt ugyan (lásd cikkünket: Használati útmutató a Seuso-kincs visszaszerzéséhez, Magyar Narancs, 2012/35.), de tavaly szeptemberben L. Simon még arról beszélt, hogy "nagyjából egy éve komoly háttérmunka folyik a Seuso-kincsek visszaszerzéséért". Úgy tűnik, az ügy keltette mérsékelt sajtóérdeklődés elültével a közelebbről nem részletezett komoly háttérmunka abbamaradt, a csendet sajnos az idén végre megjelent A Seuso-kincs és Pannonia című kétnyelvű tanulmánykötetnek sem sikerült megtörnie, pedig jelenleg ez a vékony kötet a téma legfrissebb tudományos igényű összefoglalása, annak ellenére, hogy a kéziratokat már 2009 nyarán lezárták.

A Visy Zsolt és Mráv Zsolt szerkesztette könyv nyolc tanulmányt tartalmaz a Seuso-kincs elismert magyar kutatóitól, magyar és angol nyelven, jegyzetekkel, szakirodalmi hivatkozásokkal, képekkel és ábrákkal, ahogy kell. A régészek és Hajdú Éva egykori Seuso-ügyi biztos írásai természetesen a magyar álláspontot képviselik, miszerint a tizennégy ezüsttárgyból és egy bronzüstből álló kincsleletet a mai Magyarország területén ásták el a negyedik század második felében, és találták meg valamikor az 1970-es években. Mindezt tudományos bizonyítékok sora támasztja alá - ahogy ez a könyvből is kitűnik -, de a felfedezésük után kalandos körülmények között Bécsbe, majd Nagy-Britanniába került tárgyak eredetét igazoló bizonyítékokat - talaj- és fémmintavizsgálatok, valamint a magyarországi rendőrségi nyomozás eredményei - a kincs eredetét tisztázni hivatott 1993-as New York-i perben kizárták. A nem magyar tudományos álláspontok több mint két évtizede Marlia Mundell Mango oxfordi régész publikációin alapulnak, aki száz-kétszáz évvel későbbre keltezi az ezüstkincseket. Nos, jelen könyvet forgatva egyszerűen meggyőződhetünk a - természetesen nem teljesen egységes - "magyar álláspont" tudományos igazáról. A magyar kutatók remek és azóta széles (szakmai) körben ismert régészeti és művészettörténeti párhuzamokat sorakoztatnak fel, amelyek egyértelműen igazolják, hogy a tárgyak valamikor a 4. század második felében készültek, valószínűleg az egykori Pannonia provincia területén. De nem minden kérdésben ilyen nagy az egyetértés. Seuso, az étkezőkészlet feltételezett tulajdonosának származása tekintetében három különböző magyar álláspontot is megismerhetünk. Az egyik vélemény (Nagy Mihály) szerint a magas rangú arisztokrata germán származású, a másik szerint pannon őslakosok leszármazottja volt (Tóth Endre), a harmadik (Mócsy András) Seuso trák származása mellett érvel. Meg kell jegyezni azonban, hogy egyik következtetés sem nyelvészektől, hanem régészektől származik.

A kutatás a kilencvenes évek óta összefüggésbe hozza a fejér megyei Szabadbattyán külterületén (részben) feltárt villagazdaságot és Seuso lehetséges lakhelyét. Bár a feltevés egyelőre nem bizonyított, Nádorfi Gabriella ásatásaiból egy kimondottan gazdag épületegyüttes képe rajzolódik ki. A 374-ben történt barbár támadás következtében elpusztult villa - éppen a pusztításnak köszönhetően - rengeteg információt őrzött meg a több mint tizenhat évszázaddal később érkezett régészeknek. A tömegsírokról látható fényképet elnézve persze könnyen belátjuk, hogy ami a tudománynak szerencse, az az ott élők számára mennyire nem volt az. "Az épület tulajdonosa - írja Nádorfi - feltehetően tudott a készülő barbár támadásról. Az É-i traktus központi termeiben az érintetlen omladék alatt a csontvázakon, valamint a katonai felszereléshez köthető tárgyakon, érmeken kívül semmi nem került elő. Az épület mérete, a fogadásra alkalmas nagy termek arra utalnak, hogy tulajdonosa legalább senatori rangú személy lehetett, aki esetleg valamilyen közéleti szerepet is betölthetett Pannonia társadalmi életében." Mindezek tehát akár meg is magyarázhatják, miért nem a villában vagy annak közvetlen közelében rejtették el a kincset - amit a támadóknak nyilván első dolguk volt kifosztani -, hanem az attól 3-4 kilométerre található Kőszárhegyen.

PTE BTK Régészeti Tanszék - Genianet, 2013, 138 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.