Könyv

A láthatatlan kincs

Visy Zsolt-Mráv Zsolt (szerk.): A Seuso-kincs és Pannonia

  • Pallag Zoltán
  • 2014. február 16.

Könyv

Több mint egy éve, miután L. Simon László akkori kultúráért felelős államtitkár visszautasította Zelnik István műgyűjtő ajánlatát - hogy tudniillik visszaszerzi a késő római leletegyüttest, múzeumot épít neki, majd halála után a magyar államra hagyja -, teljes a csend Seuso-ügyben.

Zelnik ajánlata, mint kiderült, komolytalan és több szempontból problémás volt ugyan (lásd cikkünket: Használati útmutató a Seuso-kincs visszaszerzéséhez, Magyar Narancs, 2012/35.), de tavaly szeptemberben L. Simon még arról beszélt, hogy "nagyjából egy éve komoly háttérmunka folyik a Seuso-kincsek visszaszerzéséért". Úgy tűnik, az ügy keltette mérsékelt sajtóérdeklődés elültével a közelebbről nem részletezett komoly háttérmunka abbamaradt, a csendet sajnos az idén végre megjelent A Seuso-kincs és Pannonia című kétnyelvű tanulmánykötetnek sem sikerült megtörnie, pedig jelenleg ez a vékony kötet a téma legfrissebb tudományos igényű összefoglalása, annak ellenére, hogy a kéziratokat már 2009 nyarán lezárták.

A Visy Zsolt és Mráv Zsolt szerkesztette könyv nyolc tanulmányt tartalmaz a Seuso-kincs elismert magyar kutatóitól, magyar és angol nyelven, jegyzetekkel, szakirodalmi hivatkozásokkal, képekkel és ábrákkal, ahogy kell. A régészek és Hajdú Éva egykori Seuso-ügyi biztos írásai természetesen a magyar álláspontot képviselik, miszerint a tizennégy ezüsttárgyból és egy bronzüstből álló kincsleletet a mai Magyarország területén ásták el a negyedik század második felében, és találták meg valamikor az 1970-es években. Mindezt tudományos bizonyítékok sora támasztja alá - ahogy ez a könyvből is kitűnik -, de a felfedezésük után kalandos körülmények között Bécsbe, majd Nagy-Britanniába került tárgyak eredetét igazoló bizonyítékokat - talaj- és fémmintavizsgálatok, valamint a magyarországi rendőrségi nyomozás eredményei - a kincs eredetét tisztázni hivatott 1993-as New York-i perben kizárták. A nem magyar tudományos álláspontok több mint két évtizede Marlia Mundell Mango oxfordi régész publikációin alapulnak, aki száz-kétszáz évvel későbbre keltezi az ezüstkincseket. Nos, jelen könyvet forgatva egyszerűen meggyőződhetünk a - természetesen nem teljesen egységes - "magyar álláspont" tudományos igazáról. A magyar kutatók remek és azóta széles (szakmai) körben ismert régészeti és művészettörténeti párhuzamokat sorakoztatnak fel, amelyek egyértelműen igazolják, hogy a tárgyak valamikor a 4. század második felében készültek, valószínűleg az egykori Pannonia provincia területén. De nem minden kérdésben ilyen nagy az egyetértés. Seuso, az étkezőkészlet feltételezett tulajdonosának származása tekintetében három különböző magyar álláspontot is megismerhetünk. Az egyik vélemény (Nagy Mihály) szerint a magas rangú arisztokrata germán származású, a másik szerint pannon őslakosok leszármazottja volt (Tóth Endre), a harmadik (Mócsy András) Seuso trák származása mellett érvel. Meg kell jegyezni azonban, hogy egyik következtetés sem nyelvészektől, hanem régészektől származik.

A kutatás a kilencvenes évek óta összefüggésbe hozza a fejér megyei Szabadbattyán külterületén (részben) feltárt villagazdaságot és Seuso lehetséges lakhelyét. Bár a feltevés egyelőre nem bizonyított, Nádorfi Gabriella ásatásaiból egy kimondottan gazdag épületegyüttes képe rajzolódik ki. A 374-ben történt barbár támadás következtében elpusztult villa - éppen a pusztításnak köszönhetően - rengeteg információt őrzött meg a több mint tizenhat évszázaddal később érkezett régészeknek. A tömegsírokról látható fényképet elnézve persze könnyen belátjuk, hogy ami a tudománynak szerencse, az az ott élők számára mennyire nem volt az. "Az épület tulajdonosa - írja Nádorfi - feltehetően tudott a készülő barbár támadásról. Az É-i traktus központi termeiben az érintetlen omladék alatt a csontvázakon, valamint a katonai felszereléshez köthető tárgyakon, érmeken kívül semmi nem került elő. Az épület mérete, a fogadásra alkalmas nagy termek arra utalnak, hogy tulajdonosa legalább senatori rangú személy lehetett, aki esetleg valamilyen közéleti szerepet is betölthetett Pannonia társadalmi életében." Mindezek tehát akár meg is magyarázhatják, miért nem a villában vagy annak közvetlen közelében rejtették el a kincset - amit a támadóknak nyilván első dolguk volt kifosztani -, hanem az attól 3-4 kilométerre található Kőszárhegyen.

PTE BTK Régészeti Tanszék - Genianet, 2013, 138 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.