poeta.doc

A Ledér-ügy

Könyv

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde (részlet)

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde (részlet)

 

Mirígy

                És az árvák,

Oh, az a két gyenge gyermek,

Aki porban mász előtte,

S mint oroszlán rí az éhség

Ajkaik közt, hogy miatta

A sivány port rágdogálják.

S a szegény, e férgek atyja

Nem segíthet, nem mozoghat,

Köny helyett kínlángokat sír

És az égre így kiált föl:

Isten, Isten! Élsz-e még?

 

Ledér (leül és sír)

Jaj nekem, jaj elhagyottnak!

 

Mirígy

Kelj föl, kis bohó te, kelj föl.

Hisz csak tréfa volt beszédem.

 

Ledér

Jaj nekem, jaj! Mit tehettem?

Egy setétlő kis teremben

A pokolmécs pillogása,

Bűnös ajkak suttogása

Elboríták lelkemet.

Elpirultam, és nem látszott,

Visszavágytam, nem bocsáttak,

Vagy bocsáttak, s nem jöhettem,

Nem kivántam jőni már.

Hév kar ége vállamon,

S a merész, az áruló csók

Elcsattant tűzajkamon.

S oh, azóta, szörnyü élet!

Oh, én elveszett leány, én!

A Csongor és Tündének abban a jelenetében vagyunk, amikor Mirígy módot keres Csongor félrevezetésére, és ráveszi a Ledér nevű szereplőt, hogy adja ki magát Tündének, amihez még a Tünde fejéről korábban levágott arany hajtincs is rendelkezésre áll.

A fiatal nő eleinte lesajnálóan beszél az őt váratlanul megszólító, idegen öregasszonyhoz. Kikéri magának a „kisleány” megszólítást, majd amikor Mirígy „nagyleány”-nak szólítja, azt válaszolja, hogy naná, nem is mindenki olyan ráncos, mint ő. Mirígy továbbra is igyekszik hízelegni neki, de Ledér csak csúfolja: olyan vén, hogy már a foga se fáj – minthogy nincs neki –, az arca májfoltokat (öreg szeplőket) virágzó, barázdált szántóföld, a szemölcséből szőr­szálak nőnek. Mirígy még ekkor is nagyon nyájas Ledérrel, sőt az arcát is megsimogatja, amire a lány a kéz jeges érintésétől összeborzad. De arra a kérdésre, hogy hova megy, még mindig hetykén felel: „Hát hová s hová ne mennék.”

Mirígy nem tágít, és baljós pontossággal elmondja, hogy Ledér honnan jön és hova megy: öreg, beteg édesapjának gyűjtött gyógyfüveket. A lány érthető megdöbbenését a szövegben egyetlen „Ah” jelzi.

És ez még semmi. A furcsa öregasszony még azt is tudja, hogy Ledért az apja egyszer kimentette az égő házból, de ő maga megégett, és azóta ágyban fekszik. Vajon mit tudhat még? Ledér reakciója mindenesetre ez: „Oh jaj, oh jaj!” Itt kezdődik a fenti szöveg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.