poeta.doc

A Ledér-ügy

Könyv

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde (részlet)

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde (részlet)

 

Mirígy

                És az árvák,

Oh, az a két gyenge gyermek,

Aki porban mász előtte,

S mint oroszlán rí az éhség

Ajkaik közt, hogy miatta

A sivány port rágdogálják.

S a szegény, e férgek atyja

Nem segíthet, nem mozoghat,

Köny helyett kínlángokat sír

És az égre így kiált föl:

Isten, Isten! Élsz-e még?

 

Ledér (leül és sír)

Jaj nekem, jaj elhagyottnak!

 

Mirígy

Kelj föl, kis bohó te, kelj föl.

Hisz csak tréfa volt beszédem.

 

Ledér

Jaj nekem, jaj! Mit tehettem?

Egy setétlő kis teremben

A pokolmécs pillogása,

Bűnös ajkak suttogása

Elboríták lelkemet.

Elpirultam, és nem látszott,

Visszavágytam, nem bocsáttak,

Vagy bocsáttak, s nem jöhettem,

Nem kivántam jőni már.

Hév kar ége vállamon,

S a merész, az áruló csók

Elcsattant tűzajkamon.

S oh, azóta, szörnyü élet!

Oh, én elveszett leány, én!

A Csongor és Tündének abban a jelenetében vagyunk, amikor Mirígy módot keres Csongor félrevezetésére, és ráveszi a Ledér nevű szereplőt, hogy adja ki magát Tündének, amihez még a Tünde fejéről korábban levágott arany hajtincs is rendelkezésre áll.

A fiatal nő eleinte lesajnálóan beszél az őt váratlanul megszólító, idegen öregasszonyhoz. Kikéri magának a „kisleány” megszólítást, majd amikor Mirígy „nagyleány”-nak szólítja, azt válaszolja, hogy naná, nem is mindenki olyan ráncos, mint ő. Mirígy továbbra is igyekszik hízelegni neki, de Ledér csak csúfolja: olyan vén, hogy már a foga se fáj – minthogy nincs neki –, az arca májfoltokat (öreg szeplőket) virágzó, barázdált szántóföld, a szemölcséből szőr­szálak nőnek. Mirígy még ekkor is nagyon nyájas Ledérrel, sőt az arcát is megsimogatja, amire a lány a kéz jeges érintésétől összeborzad. De arra a kérdésre, hogy hova megy, még mindig hetykén felel: „Hát hová s hová ne mennék.”

Mirígy nem tágít, és baljós pontossággal elmondja, hogy Ledér honnan jön és hova megy: öreg, beteg édesapjának gyűjtött gyógyfüveket. A lány érthető megdöbbenését a szövegben egyetlen „Ah” jelzi.

És ez még semmi. A furcsa öregasszony még azt is tudja, hogy Ledért az apja egyszer kimentette az égő házból, de ő maga megégett, és azóta ágyban fekszik. Vajon mit tudhat még? Ledér reakciója mindenesetre ez: „Oh jaj, oh jaj!” Itt kezdődik a fenti szöveg.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.