Könyv

Vonszolnak zöld lovak

Fekete Richárd: Módosítás

Kritika

A szerző második verseskötete – a Király Odett álnéven megjelentetett könyvét nem számolva – ismét konceptmű.

Míg a 2015-ös Bányaidő a pécsi bányászat letűnt, de hatásaiban tovább élő világát, a tárnák sötétségét, a szürke lakótelepet, a közeg egyszerre mitikus és kietlen képzeteit és nyelvét dolgozta fel, addig az idei Módosítás egy háromtagú család szétesését, az ezzel járó elhagyatottságot és rémületet, majd egy új kapcsolatban meglelt enyhülést és az újrakezdés ígéretét jeleníti meg a fiatal férfi szemszögéből. Mindezt egy rövid, alig félszáz oldalas kötetben.

Igazán figyelemreméltó Fekete hagyományválasztása, amely a terjedelmes nyitóversben, a leg­inkább emlékezetes Ünnepben nyilatkozik meg. A versforma és helyenként a motívumhasználat Zelk Zoltán nagyszabású gyászversét, a Sirályt veszi alapul, de míg Zelknél a halott feleség megsiratása, itt a család felbomlása áll a középpontban. Ugyanakkor a négyes jambusok, a páros rímek, a monoton, néha katatón ritmus, az ismétlés, a megszállott monotematika visszaadja a Zelk-költemény erejét és kérlelhetetlenségét. Az egyik jellegzetes motívum, a jó néhányszor feltűnő zöld lovak képe pedig a Vonszolnak piros delfinek költőjét, Kormos Istvánt idézi meg. A zöld ló mindenesetre nem csupán a hangsúlyos, nem­egyszer szürreálisba hajló képhasználat egyik kitüntetett példája, hanem valóságelem: azon a gyermekrajzon jelenik meg, amelyet a költői én kislánya hagy a karácsonyt először egyedül töltő apa új, átmeneti lakásán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.