Könyv

A mindegy kultúrája

Bartók Imre: A patkány éve

  • Radics Viktória
  • 2014. február 23.

Könyv

"A világ elnémult, és sorra visszavonta korábbi ígéreteit." Pont úgy jártam Bartók Imrével, mint ő a világgal - zsenit gyanítottam ugyanis a koraérett ifjúban, mire ő mintha saját tehetsége ellen fordult volna, és komoly Celan-tanulmányai, az eredeti, intellektuálisan túlcsorduló Rilke-monográfia meg az ugyancsak sok szépet sejtető kisregény, a Fém után egy túlhizlalt, hibrid zsánerregényt tett az asztalra, melyet hiába olvastam a legnagyobb jóindulattal és türelemmel, nem sok jót tudok mondani róla.

Abban, hogy a szószaporító regény számomra elnémult, bizonyára része van a horrort, a sci-fit és az akció- meg a katasztrófafilmeket illető poétikai tudatlanságomnak, ám A patkány éve egyáltalán nem ébresztett bennem kíváncsiságot e film- és könyvsikereket termelő műfajok iránt. Ellenkezőleg: miután a regény komposztáltan és alaposan feldolgozva hozza a mass media ezen viruló ágazatainak termését, örökre elment a kedvem tőlük. Nem is értem, hogy Bartók Imre, miután kritikusan viszonyul a klasszikus és a modern filozófiákhoz, mire föl szavazott bizalmat a bestseller- és trashműfajoknak. Vajon valóban úgy gondolja, hogy eredeti gondolati tartalommal töltötte fel, sablonjaikból kiforgatta őket, és a filoszos nano-bio mixtúrájával felfrissítette az olvasóit tömegesen vesztő szépirodalom talaját?

Bartók intellektuális igényessége, melyről már tanúságot tett, jelen van valahol e szörnykompozíció legalján, és az íráskészségét sem vonom kétségbe. Bár e mű készítése közben érezhetően elég jól szórakozott, s egy-egy mondaton belül vibrál, minden gondolatát felibe-harmadába' hagyta - ott rohadjanak el! -, és az érzéki szemléltetés terén is megelégedett a kevéskével.

Három, keresztnevén szólított filozófusklón, Marx, Heidegger és Wittgenstein alkot egy terrorosztagot, és egy bombanő, a Fiúval nagyokat szexelő Cynthia vezetésével akarják megváltani a világot, oly módon, hogy halomra gyilkolják és "botanizálják", szétboncolják és összerizómásítják a véletlenszerűen kiválasztott embereket, majd a többiekre ráeresztik a patkányok hadát. Megtisztítják New Yorkot, és terveik szerint az egész világot a még humanusnak mondható, nevetséges lakóitól. Stone, a nyomozó nem tudja kideríteni, hogy mi történik (a krimiszál gyöngécske), végül ő is áldozatul esik a kommandónak, csak a kisfia és az árva, fiatal Fiú, tán valami poszt-Parsifal, marad a végén túlélő, s katasztrófafilmhősök gyanánt kelnek útra a "kísértetvárosból", ki tudja, hova. Na és sajnos a három kimúlt filozófus is új robotéletre kel, immár fájdalomérző képességgel megáldva, útban a hírek szerint már elkészült új posztkatasztrofista Bartók-regénybe.

A három robot a Nagy Parázna vezetésével "a fajnemesítés kristályéjszakáját" viszi színre (ami nagyon szimpla filozófiai levezetés), nem riadnak vissza a leghorrorisztikusabb rémtettektől sem, melyeket Bartók élénk, cifra fantáziával borít virágba, a tizedik oldal után azonban ezek provokatív értéke lecseng, folyhat már bármennyi vér és váladék, az olvasó hozzádomesztikálódik a mindegy kultúrájához. Az egész földgolyóval mindent lehet, semmi sem vágja ki a biztosítékot, az áltudományos sci-fi apokalipszis apró betűs unalomba fullad, nincs az az effektus, ami átmenne a rivaldán, affektusok pedig amúgy sincsenek, mert a regényvilágból az érzelmek és érzések eleve ki vannak zárva. Hisz ez nem mimézisz, ne táplálj hagyományos esztétikai vágyakat. Az anesztézia olyan teljes, hogy a gondolatokat is elmossa - a szerző mintha ezzel akart volna próbát tenni. "A genocídium elkerülhetetlen" - véli Cynthia, elgondolása azonban súlytalan, amiként pihekönnyű a regény vége felé, a romok és hullák közt felbukkanó mondat is, mely szerint "a megváltás, amit az emberek évezredek óta kerestek, itt volt előttük".

Sajnos a játékosság szelleme, amely eleinte még kecsegteti az olvasót, gyorsan kihűl, és a paródiában, legyen az akár világnyi méretű, nincs semmi nevettető. A humor vékonyan csordogál, a gegek, poénok olcsók (mint például a Wittgenstein homoszexualitását érintők). Nincs semmi elkeserítő sem a nagy apokalipszisben. Az író mintha csak ujjgyakorlatként játszogatna el a különféle szintű sztereotípiákkal, sablonokkal, közhelyekkel, frázisokkal, viccekkel, a pezsgés nem száll át az olvasóra. A tömörítés, a gondolati kiélezés és egyensúlyozás, a nyelvileg kiérlelt filozófia, az írói felelősség vészesen hiányzik a műből, mely így voltaképpen tényleg kivérzik lassan a posztapokalipszis filmes díszletei közt.

A patkány éve tézisregény, és ebből a kalapból nem varázsol elő nyulat, sem galambot. A koncepció felfalja gyermekeit. Az infantilis szórakoztató narráció (melyre pont a legérzékenyebben okos fiatal magyar író adta a fejét) nem szolgál mentőövként, lévén inkább retardált, semmint originális. Az ún. poszthumán teóriák, melyeket Nemes Z. Márió művel és terjeszt a legmeggyőzőbben a fiatalok közt, ebben a pszeudotudományos és pszeudofilozofikus apocalyptic fictionben inkább leszerepelnek, semmint kibontakoznak.

A patkány éve mindennek ellenére nem hessentette el a gyanúmat, hogy Bartók Imrének a saját géniusza dirigál - csak ő úgy döntött, hogy nem enged neki. Hiszen el lehet menekülni előle, akár Érosztól, szokványosabb keretek, teóriák és poétikák közé, boldogulást keresve.

Libri, 2013, 573 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.