A puszta máz örökösei

Könyv

Mire jó a PIM és mire nem, és mi a tétje a múzeum körüli kavarásnak?

Az utóbbi időben a Petőfi Irodalmi Múzeumról váratlanul és kellemetlenül sokat lehetett hallani. Már Prőhle Gergely 2016-os kinevezése is vitát keltett, az igazgatói működésének első éve után kirobbanó úgynevezett kultúrharc pedig egy csapásra felvonulási területté, csatamezővé változtatta az egyébként a szélesebb közönség számára inkább kellemesen unalmasnak tűnő intézményt. Prőhle bukása, a lehetséges utód kémlelése, az egészet körüllengő tanácstalanság tovább fokozta az intézményről folyó vita hőfokát. Csak arról látszik elfeledkezni mindenki, hogy mi is a PIM; valójában mi a helye, a küldetése a magyar kultúrában – pedig ennek a végiggondolására is érdemes lenne vesztegetni néhány pillanatot, a tévhitek, előítéletek és félelmek örvénylése közepette.

Szakács Árpád a Magyar Időkben közzétett, folytatólagosan elkövetett „oknyomozó” feljelenté­seiben egyszerű kifizető intézményként igyekezett a múzeumot felmutatni, ahol az ún. libsi szerzők lefölözik az állami támogatásokat, és a nyilván busás hasznot zsebre teszik. Szakács épp annyira muzeológus és irodalmár, amennyire történész – semennyire, nem is érti e bonyolult és sokrétű intézmény működését. De a cikksorozatához hozzászólók sem tudtak a felszíntől (a házban tartott rendezvények szereplőgárdáinak vagy az egy szem Kassák-kiállítás állítólagos ideológiai „kisiklásától”) elszakadni. Még nagyobb baj, hogy maga Prőhle sem értette, miről is van szó, vagy miben is kellene megvédenie az általa vezetett intézményt – amikorra pedig leesett neki, már késő volt. De a legnagyobb gond mégis az, hogy a Kásler Miklós vezette Emberi Erőforrások Minisztériuma mint fenntartó sem igen tudja, mit is kéne vagy lehetne vele kezdeni, s ezért még az új igazgatói pályázatot sem bírták kiírni – mert hát nem tudják, mire vagy kire is kéne.

Jellemző, hogy Szakács és az Emmi éppúgy, mint a vitában kínos hozzászólásokkal magukat észrevétető irodalmárok, Szentmártoni János írószövetségi elnök és Mezey Katalin MMA-részlegvezető is, mintha csak egy házról beszélnének. Van a Károlyi-palota, vannak falai, és azok között ilyen meg olyan írók jelennek meg – a „vitában” eddig sikerült lefúrni az intézmény tudatalattijába. És akkor tényleg az a kérdés, hogy majd az új igazgató kiket hív meg, kiket nem, kik mennek el és kik bojkottálják. Csakhogy ez a puszta máz csupán, a felszín, ahhoz, hogy erről legyen ilyen-olyan véleménye bárkinek, el sem kell menni a PIM-be – mint ahogy Szakács Árpád sem igen forgott ott sokat, ahogyan arra több vitapartnere is finoman rámutatott. Az, hogy a PIM rendezvényhelyszín is, csak kis szelete a működésének – de ha már erről az aspektusról van szó, jegyezzük meg, hogy egy befogadó intézmény csak olyanokat tud fogadni, akik menni akarnak bele. Felmerült, hogy miért jelenik meg kevesebbet a konzervatív oldal (ami eleve máris csak kis részben igaz) – de ha az MMA-ra gondolunk, például azért, mert ők épp a tizedik palotájukat újították fel állami milliárdokból, s azzal vannak elfoglalva, hogy ezekben megtörjék a dermedt unalmat, s közönséget toborozzanak a saját tereikbe, nemhogy még „kiszervezzék” magukat a PIM-be is.

 

Minden komoly
múzeum

Az már többet árul el az irodalmi múzeum teljesítményéről, hogy milyen a kiállításai látogatottsága – és a PIM-é legalábbis nem rossz. A MuseumStat szerint 2016-ban majd’ 100 ezer látogatója volt a PIM-nek (a fiókintézményekkel együtt 150 ezer körül), ami a Nemzeti Múzeum látogatottságának a harmada; s ez egy részterületre koncentráló intézménytől szép teljesítmény (arról nem is beszélve, hogy bármelyik magyar „élvonalbeli” focicsapat a fél stadionját odaadná érte). De a lényeg mégis inkább az, hogy mi történik ott, ahová sem a kiállítások, sem az irodalmi programok látogatói nem teszik be a lábukat.

Az agyzsibbasztó kultúrharcban valahogy elfelejtődött, hogy mint minden komoly múzeum, a PIM is elsősorban a gyűjteményének gondozásában érdekelt, s abban, hogy kutatóhelyként is működve a gyűjteménynek nemcsak a gyarapításában, de a feldolgozásában is minél szakszerűbben járjon el.
A PIM-ben fotó-, képzőművészeti, média-, kisnyomtatvány-, könyv-, periodika-, relikvia- és természetesen kéziratgyűjtemény is működik. Mindez együtt, a magyar írásbeli kultúra szempontjából felbecsülhetetlen értéket képvisel, mint ahogy az egyes gyűjtemények feldolgozásán munkálkodó szakértői stáb teljesítménye is elismerésre méltó. Arról nem is beszélve, hogy a különböző filiálékon – az Ady Endre Emlékmúzeumtól kezdve a Kassák Múzeumon, a Színháztörténeti Múzeumon, a Mesemúzeumon át a széphalmi Magyar Nyelv Múzeumáig – keresztül fenntartott intézményi háló milyen értéket képvisel.

false

 

Fotó: Forrás: pim.hu

A Petőfi Irodalmi Múzeum sajátos modellben működik – és mint ilyen, sérülékeny is. Ha a nagyobb (irodalmi) kultúrákat nézzük, nem találunk hasonlót; Angliában, Németországban vagy az Egyesült Államokban az ország vagy nyelv irodalmának összefoglaló múzeuma nemigen létezik. És nemcsak a földrajzi tagoltság és a nagyobb távolságok, országon belül is eltérő kulturális kontextusok miatt, hanem mert eleve más logika alapján működik az irodalmi emlékezet. Leegyszerűsítve: a lokalitás és egy-egy író kultusza erősebb szervező elv, mint a nemzeti narratíva. Van Dickens-múzeum, Faulkner-ház, megnézhetjük Lübeckben a Buddenbrook-házat vagy Berlinben a Brecht-lakást – nagy nemzeti intézményt nemigen találunk. A kéziratokat akadémiák, alapítványok és intézetek kezelik, a különböző irodalmi rendezvényeket meg a Literaturhausok és egyéb független intézmények szervezik. Tőlünk nyugatra talán az Österreichische Nationalbibliothek kezelésében működő bécsi Literaturmuseum hasonlít némileg a PIM-re, csakhogy a Grillparzerhausban működő intézmény kiállítótér elsősorban, a kortárs irodalom programszinten nem jelenik meg benne, nincsenek filiáléi, és kutatóhelyként sem olyan kiemelt jelentőségű, mint magyar társa. A PIM nálunk rá­adásul a Digitális Irodalmi Akadémiának és a Fordítástámogatási Irodának is a gazdája – őrületesen nagy szelete ez egyben a magyar irodalmi „anyagnak”.

A PIM intézményi működése valójában a magyar írásbeli kultúra tárgyi és eszmei vagyonának szinte teljes egészét lefedi – s ha egy ilyen nagy hálózat centrumának a működésével gondok adódnak, az az egész struktúrát tönkreteheti. Egyszerűbben szólva, ha a Petőfi Irodalmi Múzeum mint intézmény működésképtelen lesz, vagy csak vegetálni fog, azt a teljes magyar írásbeli kultúra meg fogja szenvedni. Nem azért, mert esetleg méltatlan írók és vállalhatatlan kiállítások töltik majd be a Károlyi-palota tereit, hanem azért, mert a lényegi munka, a kutatás, feldolgozás, gyűjtés, értelmezés kerül majd veszélybe – vagyis mindaz, amit írásbeliségnek nevezünk. Egy-egy rossz felolvasást ki lehet bírni, és még a bojkott – ha odáig fajulna a helyzet – sem a világ vége. De az már nagy baj lesz, ha a színfalak mögötti munka lehetetlenül el. Ezek a valódi tétek, amiket nem árt addig sem átgondolni, amíg a minisztériumi fejvakarás végén kiderül, kinek és milyen formában szánja átadni a múzeumot a politikai akarat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.