A puszta máz örökösei

Könyv

Mire jó a PIM és mire nem, és mi a tétje a múzeum körüli kavarásnak?

Az utóbbi időben a Petőfi Irodalmi Múzeumról váratlanul és kellemetlenül sokat lehetett hallani. Már Prőhle Gergely 2016-os kinevezése is vitát keltett, az igazgatói működésének első éve után kirobbanó úgynevezett kultúrharc pedig egy csapásra felvonulási területté, csatamezővé változtatta az egyébként a szélesebb közönség számára inkább kellemesen unalmasnak tűnő intézményt. Prőhle bukása, a lehetséges utód kémlelése, az egészet körüllengő tanácstalanság tovább fokozta az intézményről folyó vita hőfokát. Csak arról látszik elfeledkezni mindenki, hogy mi is a PIM; valójában mi a helye, a küldetése a magyar kultúrában – pedig ennek a végiggondolására is érdemes lenne vesztegetni néhány pillanatot, a tévhitek, előítéletek és félelmek örvénylése közepette.

Szakács Árpád a Magyar Időkben közzétett, folytatólagosan elkövetett „oknyomozó” feljelenté­seiben egyszerű kifizető intézményként igyekezett a múzeumot felmutatni, ahol az ún. libsi szerzők lefölözik az állami támogatásokat, és a nyilván busás hasznot zsebre teszik. Szakács épp annyira muzeológus és irodalmár, amennyire történész – semennyire, nem is érti e bonyolult és sokrétű intézmény működését. De a cikksorozatához hozzászólók sem tudtak a felszíntől (a házban tartott rendezvények szereplőgárdáinak vagy az egy szem Kassák-kiállítás állítólagos ideológiai „kisiklásától”) elszakadni. Még nagyobb baj, hogy maga Prőhle sem értette, miről is van szó, vagy miben is kellene megvédenie az általa vezetett intézményt – amikorra pedig leesett neki, már késő volt. De a legnagyobb gond mégis az, hogy a Kásler Miklós vezette Emberi Erőforrások Minisztériuma mint fenntartó sem igen tudja, mit is kéne vagy lehetne vele kezdeni, s ezért még az új igazgatói pályázatot sem bírták kiírni – mert hát nem tudják, mire vagy kire is kéne.

Jellemző, hogy Szakács és az Emmi éppúgy, mint a vitában kínos hozzászólásokkal magukat észrevétető irodalmárok, Szentmártoni János írószövetségi elnök és Mezey Katalin MMA-részlegvezető is, mintha csak egy házról beszélnének. Van a Károlyi-palota, vannak falai, és azok között ilyen meg olyan írók jelennek meg – a „vitában” eddig sikerült lefúrni az intézmény tudatalattijába. És akkor tényleg az a kérdés, hogy majd az új igazgató kiket hív meg, kiket nem, kik mennek el és kik bojkottálják. Csakhogy ez a puszta máz csupán, a felszín, ahhoz, hogy erről legyen ilyen-olyan véleménye bárkinek, el sem kell menni a PIM-be – mint ahogy Szakács Árpád sem igen forgott ott sokat, ahogyan arra több vitapartnere is finoman rámutatott. Az, hogy a PIM rendezvényhelyszín is, csak kis szelete a működésének – de ha már erről az aspektusról van szó, jegyezzük meg, hogy egy befogadó intézmény csak olyanokat tud fogadni, akik menni akarnak bele. Felmerült, hogy miért jelenik meg kevesebbet a konzervatív oldal (ami eleve máris csak kis részben igaz) – de ha az MMA-ra gondolunk, például azért, mert ők épp a tizedik palotájukat újították fel állami milliárdokból, s azzal vannak elfoglalva, hogy ezekben megtörjék a dermedt unalmat, s közönséget toborozzanak a saját tereikbe, nemhogy még „kiszervezzék” magukat a PIM-be is.

 

Minden komoly
múzeum

Az már többet árul el az irodalmi múzeum teljesítményéről, hogy milyen a kiállításai látogatottsága – és a PIM-é legalábbis nem rossz. A MuseumStat szerint 2016-ban majd’ 100 ezer látogatója volt a PIM-nek (a fiókintézményekkel együtt 150 ezer körül), ami a Nemzeti Múzeum látogatottságának a harmada; s ez egy részterületre koncentráló intézménytől szép teljesítmény (arról nem is beszélve, hogy bármelyik magyar „élvonalbeli” focicsapat a fél stadionját odaadná érte). De a lényeg mégis inkább az, hogy mi történik ott, ahová sem a kiállítások, sem az irodalmi programok látogatói nem teszik be a lábukat.

Az agyzsibbasztó kultúrharcban valahogy elfelejtődött, hogy mint minden komoly múzeum, a PIM is elsősorban a gyűjteményének gondozásában érdekelt, s abban, hogy kutatóhelyként is működve a gyűjteménynek nemcsak a gyarapításában, de a feldolgozásában is minél szakszerűbben járjon el.
A PIM-ben fotó-, képzőművészeti, média-, kisnyomtatvány-, könyv-, periodika-, relikvia- és természetesen kéziratgyűjtemény is működik. Mindez együtt, a magyar írásbeli kultúra szempontjából felbecsülhetetlen értéket képvisel, mint ahogy az egyes gyűjtemények feldolgozásán munkálkodó szakértői stáb teljesítménye is elismerésre méltó. Arról nem is beszélve, hogy a különböző filiálékon – az Ady Endre Emlékmúzeumtól kezdve a Kassák Múzeumon, a Színháztörténeti Múzeumon, a Mesemúzeumon át a széphalmi Magyar Nyelv Múzeumáig – keresztül fenntartott intézményi háló milyen értéket képvisel.

false

 

Fotó: Forrás: pim.hu

A Petőfi Irodalmi Múzeum sajátos modellben működik – és mint ilyen, sérülékeny is. Ha a nagyobb (irodalmi) kultúrákat nézzük, nem találunk hasonlót; Angliában, Németországban vagy az Egyesült Államokban az ország vagy nyelv irodalmának összefoglaló múzeuma nemigen létezik. És nemcsak a földrajzi tagoltság és a nagyobb távolságok, országon belül is eltérő kulturális kontextusok miatt, hanem mert eleve más logika alapján működik az irodalmi emlékezet. Leegyszerűsítve: a lokalitás és egy-egy író kultusza erősebb szervező elv, mint a nemzeti narratíva. Van Dickens-múzeum, Faulkner-ház, megnézhetjük Lübeckben a Buddenbrook-házat vagy Berlinben a Brecht-lakást – nagy nemzeti intézményt nemigen találunk. A kéziratokat akadémiák, alapítványok és intézetek kezelik, a különböző irodalmi rendezvényeket meg a Literaturhausok és egyéb független intézmények szervezik. Tőlünk nyugatra talán az Österreichische Nationalbibliothek kezelésében működő bécsi Literaturmuseum hasonlít némileg a PIM-re, csakhogy a Grillparzerhausban működő intézmény kiállítótér elsősorban, a kortárs irodalom programszinten nem jelenik meg benne, nincsenek filiáléi, és kutatóhelyként sem olyan kiemelt jelentőségű, mint magyar társa. A PIM nálunk rá­adásul a Digitális Irodalmi Akadémiának és a Fordítástámogatási Irodának is a gazdája – őrületesen nagy szelete ez egyben a magyar irodalmi „anyagnak”.

A PIM intézményi működése valójában a magyar írásbeli kultúra tárgyi és eszmei vagyonának szinte teljes egészét lefedi – s ha egy ilyen nagy hálózat centrumának a működésével gondok adódnak, az az egész struktúrát tönkreteheti. Egyszerűbben szólva, ha a Petőfi Irodalmi Múzeum mint intézmény működésképtelen lesz, vagy csak vegetálni fog, azt a teljes magyar írásbeli kultúra meg fogja szenvedni. Nem azért, mert esetleg méltatlan írók és vállalhatatlan kiállítások töltik majd be a Károlyi-palota tereit, hanem azért, mert a lényegi munka, a kutatás, feldolgozás, gyűjtés, értelmezés kerül majd veszélybe – vagyis mindaz, amit írásbeliségnek nevezünk. Egy-egy rossz felolvasást ki lehet bírni, és még a bojkott – ha odáig fajulna a helyzet – sem a világ vége. De az már nagy baj lesz, ha a színfalak mögötti munka lehetetlenül el. Ezek a valódi tétek, amiket nem árt addig sem átgondolni, amíg a minisztériumi fejvakarás végén kiderül, kinek és milyen formában szánja átadni a múzeumot a politikai akarat.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.